Citat:
Ursprungligen postat av
Voddy
Jag tror att vi kan ha gemenskap med Gud redan nu, dels genom bön, d.v.s. samtal med Gud, genom att uppleva bönesvar och även i viss mån kanske bli ledd av Gud olika situationer.
När du säger samtal med gud, är det så att du hör honom? Eller är det en monolog från din sida?
Hur vet man att man blir ledd av gud? Är det en ssubjektiv upplevelse och vad skiljer isf den från inbillning?
Citat:
Allt är inte Guds vilja.
Nähå? Ge exempel. Parasitmaskar som äter upp hjärnan inifrån, är det guds vilja?
Citat:
Gud vill inte att människor ska gå förlorade, därför väntar han så att alla som vill ska kunna komma in i den frälsande förtröstan på honom som han har ordnat.
Fast han vill nog inte det så jättemycket. Om jag verkligen vill nåt så jobbar jag åt det hållet.
Gud har inte gjort någonting på 2000 år, det senaste han gjorde var att slänga ner en bok i den israeliska öknen, typ.
Citat:
Jag tror inte Gud vill ondska exempelvis, ändå ser vi det onda.
Om inte gud ville se os onda hade han kunnat skapa oss med oss mer empati.
Citat:
Det vi kan se däremot är att Gud inte är frånvarande från det onda som vi lider i utan snarare så blev han en del av det mörker vi går och bär på genom att ta på sig mänsklighetens synder och dö på ett kors.
Ett smartare sätt hade ju varit att stryka hela syndbegreppet.
"Så du låg med din grannes hustru? ok men vi drar ett streck över det nu." Nej, i stället var han tvungen att avrätta sig själv, eller sin son, eller en del av sig själv eller hur det där nu hänger ihop.
Det är ju som att säga till sina barn, "nu har ni brutit mot mina regler så nu måste jag döda mig själv för er skull".
Citat:
Vill påpeka att om inte Gud finns, finns inte heller någon direkt moral, allt är relativt och inget är absolut. Det enda som finns är dina känslor om moral.
Japp, så är det. Det som är sanning i Munchen är ett dåligt skämt i Heidelberg.
Citat:
Det du upplever vara fel är endast då isåfall bara kemikalier och ingenting mer, kanske samhällskonstruktioner?
Det gäller väl isf alla åsikter och upplevelser.
Citat:
Men det betyder ju inte att det är rätt eller fel.
Där har du någonting att undersöka.
Rätt eller fel för mig är det ju.
Citat:
Gud skapade människan till sin avbild, men sedan hände syndafallet. Människan ville bli som Gud och själv avgöra det goda och onda, då händer det ju ganska ofta att man gör om det goda till det onda för ens egna syften, inte sant, ingen ska ju säga till mig vad jag ska och inte ska göra?
Om gud skapade människan till sin avbild, vad hade han väntat sig? Det är ju precis så som gud fungerar, avgör vad som är gott och ont.
Citat:
Jag möter det ganska ofta... Någons karriär läggs över familjelivet, eller en lite stöld här är inte så farlig, lite förskingring, lite fiffel bakom frugans rygg.
Ja, det är så att jag möter människor som är hederligare än andra, men det finns ingen som aldrig kompromissar och alltid gör det goda och alltid har gjort det. (inte ens jag

).
Det är inte svart eller vitt. Att sätta karriären framför familjen är gott för karriären men ont för familjen. Det mesta innehåller en mix av båda, sett utifrån olika perspektiv. Att vänstra är ont för frugan (om hon får reda på det) men gott för självkänslan och sexlivet (om det nu är därför man vänstrar).
Citat:
Om nu gud skulle rensa all ondska på jorden tror jag inte det skulle finnas några människor kvar.
människor är inte onda, de har bara låg empati. Om alla hade behandlat alla så som de själva vill bli behandlade så hade vi inte haft det vi kallar ondska. Ondska är bara avsaknad av förmåga till inlevelse i den andres känslor, på ett djupare plan. Denna förmåga skulle skaparguden kunnat plantera i oss redan från början.
Citat:
Ja vad skulle det kosta för dig att upptäcka att bibeln skulle vara rätt? Din världsbild? vissa vanor? livet? I många länder får man ge livet för att vara kristen idag fortfarande. etc.
[/quote]
Det skulle inte kosta mig något. Jag ändrar gärna på min världsbild, men jag vill ha ett hållbart skäl till det. En anledning som tillfredsställer mitt intellekt, min känsla och min moral.
Religionen ligger långt från detta.