Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
Fast om man inte tror på det ändå så har det väl absolut ingen betydelse vad du eller någon annan tror, eller
Slash, jag tror inte på relativ sanning. Det finns ultimat rätt och fel. Om Bibelns Gud är sann, innebär det att det som står i Bibeln är sant och budskapet den ger är sant. Konsekvenserna gäller alla människor oavsett om man tror på det eller inte. Tolkningarna är inte alltid rätta men om man tolkar bibeln utifrån sig själv skriven som en enhet så bör man inte hamna så snett. Du får tänka till lite här tror jag annars får du fråga.
Exempelvis, tror du inte att alla människor kommer att påverkas av att de skulle se Jesus "komma bland målnen så att alla människor ska se honom" Jo... Man kommer att påverkas oavsett om man har trott att det var sant eller inte, om det nu är sant.
Hänger du med
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Hänvisa, hänvisa!
Åh!! Jag blir så glad när någon frågar efter evangeliet, vad roligt att du vill höra det

Tänk på att jag lagt upp bibelorden så att det ska bilda helhet.
Mar 1:1 Här börjar de goda nyheterna om Jesus Kristus, Guds Son.
Rom 4:21 Han(Abraham) var övertygad om att vad Gud hade lovat, det var han också mäktig att hålla.
Rom 4:22 Därför "räknades det honom till rättfärdighet."
Rom 4:24 ... Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på honom som från de döda uppväckte Jesus, vår Herre,
Rom 5:1 Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.
Rom 5:6 Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne.
Rom 5:7 Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god.
Rom 5:8 Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.
Rom 5:9 När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen.
Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
Det är möjligt men jag kan verkligen inte se logiken i det där påståendet hur mycket jag än försöker. Sen kan jag inte heller hålla med om att ondskan besegrades. Det känns snarare som att den är "alive and kicking" som aldrig förr.
Ja, men nu kommer vi in på teologi. Du ser, det Jesus gjorde var att han besegrade synden. Alla människor är enligt Jesus slavar under någonting, slavar under begär, hat, lusta, avund, you name it.. Detta är synden som Jesus besegrade. Jesus säger att den som tror på honom inte längre ska vara syndens slav. Han befriar oss från detta slaveri att göra synd, synden förlorade sin kraft (att driva oss till allt detta) genom att Jesus dog på korset och uppstod igen.
Joh 8:31 Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,
Joh 8:32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."
Joh 8:33 De svarade honom: "Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?"
Joh 8:34 Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav.
Joh 8:35 Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid.
Joh 8:36 Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Vad är meningen att först tillåta ondskan, och sedan besegra ondska? Låter lite kontraproduktivt...
Kunde inte gud hittat på ett bättre sätt än att slakta sin egen son, eller sig själv, eller hur det nu var för att besegra ondskan? Jag menar, han är ju allsmäktig, varför frambringa lidande hos sig själv/sin son och lidande hos andra genom offer, då gud per definition har makten att knäppa lite med fingrarna för att besegra ondska? Det är rätt absurt, håller du inte med?
Problemet med detta skulle vara att Gud inte skulle vara rättfärdig att släppa in oss i himlen. Banalt sett skulle vi kunna liknas som ett gäng med banditer i domstol som Gud inte hur som helst kan släppa in. Fängelse eller borgen gäller. Gud gav borgen. Det är fritt att ta emot denna borgengåva.
Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
Det är möjligt, men samtidigt kan du inte hitta en enda bra sak i bibeln som man inte kan komma på utan den, eller hur? Dessutom, hur tycker du man ska handskas med alla saker som inte är något vidare bra i bibeln?
Jag tror att både Gamla och nya testamentet är Guds ord, men jag kan inte gå in på det nu då det blir för mycket just nu att skriva. En annan gång, ett annat tillfälle, när man har mer tid och energi.
Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
Du skrev ju att själva anledningen till att man ska acceptera det är för att det är sant. Så jag undrar hur du verkligen - verkligen - vet att det är sant, annat än att det "känns rätt".
Oj. För långt att skriva nu. Men jag gör det gärna en annan dag

I korthet är det individuella upplevelser, historia och mitt eget bondvett.

typ?
Jag upplever även att Jesu undervisning är otroligt överbevisande och det finns så att säga auktoritet bakom orden. Vilket gör att jag även där tror att det han säger är sant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Ja, bibeln innehåller en del bra delar, men de överväger knappast alla grymheter, alla orimligheter, allt ointressant

, och alla orättvisor. De bra delarna är inte på något sätt exklusiva för bibeln heller, många andra böcker är bättre guider genom livet.
Har du jämfört alla ?