2015-02-22, 20:46
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Som jag sa...

Fast att du saknar förmåga att tänka längre än till fem fingrar betyder snarare att det är du som är idioten.
Citera
2015-02-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
När du kallar Bogomil för Bögomil, är du då hånfull, elak, hatisk eller bara dum i huvudet?

Onej, Gud kommer straffa mig för att jag gör narr av Guds fiender

Men, du har rätt i sak. Så jag ska sluta skriva hans namn så.
Se vad en troende direkt erkänner sina misstag vilket inte ni trolösa gör...
Citera
2015-02-22, 20:52
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Vad bra, då har du inget emot att jag hånar lägre stående varelser som dig?
Citera
2015-02-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?

När jag blev Kristen, var det för att jag ställde mig frågan om Gud existerade och om det var sant. Jag kom fram till att så var fallet. Guds agenda är att få en återupprättad relation med människorna, till gemenskap både mellan oss och Gud, och mellan oss som människor.

Det är inte tanken att du ska acceptera någonting för att någonting annat otrevligt ska hända. Snarare bör det ju vara så att man ska acceptera det för att det är sant. Oavsett är det viktigaste att man är ärlig i frågan. Slappna av lite.

Allt är inte Guds vilja på denna jorden. Men för att vi inte ska vara robotar tillåter han oss att utöva ondska mot varandra. Det är ju det uppenbarligen för övrigt människor vill, trampa ner på varandra. Några mer diskret än andra.

Det du gör, är att du bestämmer dig för att ta reda på om bibelns undervisning är sann, när du säger att det är orimligheter, tar jag dig inte på allvar, eller så är du nonchalant. Människor som studerat bibeln inklusive icke kristna tycker den är häpnadsväckande och har ett fantastiskt brett sortiment av historier. Det handlar ju både om Gud, Israels historia, om människor, svek, glädje, hopp, maktmissbrik, onda människor, tro, lärdomar, liknelser, ordspråk, sorg osv. Med över 40 personer som huvudsakligen varit med och utformat bibeln i nya och gamla testamentet. Där de i nya testamentet är direkta vittnesbörd om en man som heter Jesus. Det finns doktrin om Gud och doktrin om människan, hur världen blev skapad och hur världen avslutas, hur det verkliga livet bör levas och hur det inte bör levas osv.

Det är ingen tråkig bok... Det är 66 böcker, utformade att bilda ett enda budskap om vem Gud är.

Tänk om det inte är så att vi är oförmögna? Utan snarare att vi inte vill bry oss eftersom det kostar så mycket?
Citera
2015-02-22, 20:57
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Är gud verkligen så svag att han behöver ynkliga människor som försvarar hen?
Citat:

Haha, hur länge var inte jorden platt och solen snurrade runt solen etc i kyrkans fabulösa värld?
Citera
2015-02-22, 21:00
Medlem
Citat:

Menar du att du är bättre än alla som inte tror på Gud?
Citera
2015-02-22, 21:07
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Menar du att du är bättre än alla som inte tror på Gud?

Definiera bättre.
Citera
2015-02-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Definiera bättre.

Jag ställde honom en fråga, var jag otydlig? (ej sarkasm)
Citera
2015-02-22, 21:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jag ställde honom en fråga, var jag otydlig? (ej sarkasm)

Ja. Definiera bättre. Bättre i vilket avseende?
Citera
2015-02-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ja. Definiera bättre. Bättre i vilket avseende?

moraliskt. Jag undrade om han ansåg sig vara bättre moraliskt än de som inte tror på Gud.
Senast redigerad av Voddy 2015-02-22 kl. 21:17.
Citera
2015-02-22, 21:21
Medlem
Citat:
Varför det?
Jag tror på Gud och jag mår jävligt bra!
Lever som Herren lärde Noah.
Så jag får dricka alkohol, jag får bruka cannabis.
Jag får inte äta kött (oj stackars mig som inte får liv buhuhu. Era jävla barbarer).
Vad får du göra som inte jag får göra min vän, förutom att äta liv?
Vem tillåter dig att göra dom här sakerna?
Citera
2015-02-22, 21:22
Medlem
Citat:
moraliskt. Jag undrade om han ansåg sig vara bättre moraliskt än de som inte tror på Gud.
definiera moraliskt

vi kan fortsätta hur länge som helst på att definiera på vad som är vad osv...
Men för att svara på din fråga. Ja, jag som troende (efter 31 års av ateism i mitt liv) har jag insett hur mycket Gud har hjälpt mig den sista tiden.
Men precis som du tycker och känner om dig själv i jämförelse med andra människor. Du/man tycker alltid man har rätt/är bättre (även jag) än de andra. Att man är bättre än sin nästa, men...Allt är relativt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in