2015-02-22, 21:24
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
moraliskt. Jag undrade om han ansåg sig vara bättre moraliskt än de som inte tror på Gud.

Moraliskt sett ur Guds perspektiv?
Citera
2015-02-22, 21:25
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
När jag blev Kristen, var det för att jag ställde mig frågan om Gud existerade och om det var sant. Jag kom fram till att så var fallet. Guds agenda är att få en återupprättad relation med människorna, till gemenskap både mellan oss och Gud, och mellan oss som människor.

Det är inte tanken att du ska acceptera någonting för att någonting annat otrevligt ska hända. Snarare bör det ju vara så att man ska acceptera det för att det är sant. Oavsett är det viktigaste att man är ärlig i frågan. Slappna av lite.

Om man kommer fram till att det inte är sant, vad händer då? Är man körd eller?

Citat:
Allt är inte Guds vilja på denna jorden. Men för att vi inte ska vara robotar tillåter han oss att utöva ondska mot varandra. Det är ju det uppenbarligen för övrigt människor vill, trampa ner på varandra. Några mer diskret än andra.

Så antingen är han inte omnipotent (vilket gör det meningslöst att dyrka honom) eller så bryr han sig inte (vilket också gör det meningslöst att dyrka honom).

Citat:
Det du gör, är att du bestämmer dig för att ta reda på om bibelns undervisning är sann, när du säger att det är orimligheter, tar jag dig inte på allvar, eller så är du nonchalant.

Så om man inte kommer fram till samma slutsats som dig tar du en inte på allvar, är det så du menar?

Citat:
Människor som studerat bibeln inklusive icke kristna tycker den är häpnadsväckande och har ett fantastiskt brett sortiment av historier. Det handlar ju både om Gud, Israels historia, om människor, svek, glädje, hopp, maktmissbrik, onda människor, tro, lärdomar, liknelser, ordspråk, sorg osv. Med över 40 personer som huvudsakligen varit med och utformat bibeln i nya och gamla testamentet. Där de i nya testamentet är direkta vittnesbörd om en man som heter Jesus. Det finns doktrin om Gud och doktrin om människan, hur världen blev skapad och hur världen avslutas, hur det verkliga livet bör levas och hur det inte bör levas osv.

Fast inget av det där gör att det blir mer sant, något som tydligen är viktigt.

Citat:
Det är ingen tråkig bok... Det är 66 böcker, utformade att bilda ett enda budskap om vem Gud är.

Själv tycker jag största delen är ett alldeles förträffligt sömnpiller som ger en väldigt massa diametralt olika budskap om den där guden.

Citat:
Tänk om det inte är så att vi är oförmögna? Utan snarare att vi inte vill bry oss eftersom det kostar så mycket?

Eller så kan det vara så att man faktiskt bryr sig om sanningen och väljer att varken tro på sagor eller påståenden som helt saknar allt vad bevis heter.
Citera
2015-02-22, 21:26
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
definiera moraliskt

vi kan fortsätta hur länge som helst på att definiera på vad som är vad osv...
Men för att svara på din fråga. Ja, jag som troende (efter 31 års av ateism i mitt liv) har jag insett hur mycket Gud har hjälpt mig den sista tiden.

Så, för att gud har motiverat dig att vara mindre av ett stjärthål så blir du bättre än icke-troende som inte behöver hjälp från någon gud rent moraliskt? Makes sense...
Citat:
Men precis som du tycker och känner om dig själv i jämförelse med andra människor. Du/man tycker alltid man har rätt/är bättre (även jag) än de andra. Att man är bättre än sin nästa, men...Allt är relativt..

Nej det stämmer inte. Det finns gott om människor som inte alls tycker de är bättre än alla andra, inkl. mig själv.
Citera
2015-02-22, 21:31
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Onej, Gud kommer straffa mig för att jag gör narr av Guds fiender

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Är gud verkligen så svag att han behöver ynkliga människor som försvarar hen?

Lagkänslan (vi mot dom) framstår ofta som det viktigaste hos teister, trots att deras tolkningar ibland är helt inkompatibla. Att tro fel är underställt att ha en tro öht.
Citera
2015-02-22, 21:32
Medlem
Citat:
definiera moraliskt

vi kan fortsätta hur länge som helst på att definiera på vad som är vad osv...
Men för att svara på din fråga. Ja, jag som troende (efter 31 års av ateism i mitt liv) har jag insett hur mycket Gud har hjälpt mig den sista tiden.
Men precis som du tycker och känner om dig själv i jämförelse med andra människor. Du/man tycker alltid man har rätt/är bättre (även jag) än de andra. Att man är bättre än sin nästa, men...Allt är relativt..

Jag är glad att han hjälpt dig!

Jag är ledsen att behöva lysa på dig lite min vän, men upplevde en viss överlägsenhet från din sida när du jämförde dig med andra. Det är ju ändå så att orsaken till att du fått hjälp är för att situationen var annorlunda av vad jag kan förstå på dig?

Så var det för mig i alla fall, och även jag fick den hjälpen.
Citera
2015-02-22, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Moraliskt sett ur Guds perspektiv?

Är du relativist? Vart vill du komma?
Citera
2015-02-22, 21:41
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Är du relativist? Vart vill du komma?

Nä. Ville bara att Jugosloven skulle svara på din fråga, men vi skrev om varandra.
Citera
2015-02-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Om man kommer fram till att det inte är sant, vad händer då? Är man körd eller?

Så antingen är han inte omnipotent (vilket gör det meningslöst att dyrka honom) eller så bryr han sig inte (vilket också gör det meningslöst att dyrka honom).

Så om man inte kommer fram till samma slutsats som dig tar du en inte på allvar, är det så du menar?

Fast inget av det där gör att det blir mer sant, något som tydligen är viktigt.

Själv tycker jag största delen är ett alldeles förträffligt sömnpiller som ger en väldigt massa diametralt olika budskap om den där guden.

Eller så kan det vara så att man faktiskt bryr sig om sanningen och väljer att varken tro på sagor eller påståenden som helt saknar allt vad bevis heter.

Om man kommer fram till att det inte är sant. Den domen kan ju bara jag lämna över till Gud. Jag kan hänvisa vad jag tror man behöver göra för att ställa sig på den säkra sidan så att säga.

Gud kan vara gränslös och allsmäktig (omnipotent) fastän han tillåter lidande och ondska på denna jorden. Men det Gud tydligt visade i Bibeln var att han besegrade ondskan genom att offra sig själv.

Jag tycker att han verkar nonchalant eftersom bibeln uppenbarligen har mer än "släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter." Som TS uttrycker det. Även icke kristna, av vad jag har hört tycker att det finns mycket att hämta i bibeln som de tycker är bra.

Citat:
iSlash - Fast inget av det där gör att det blir mer sant, något som tydligen är viktigt.
Har jag ens påstått detta? Läser du inte in mer än vad jag skriver nu?
Citera
2015-02-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Nä. Ville bara att Jugosloven skulle svara på din fråga, men vi skrev om varandra.

Ok
Citera
2015-02-22, 21:55
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Om man kommer fram till att det inte är sant. Den domen kan ju bara jag lämna över till Gud. Jag kan hänvisa vad jag tror man behöver göra för att ställa sig på den säkra sidan så att säga.

Hänvisa, hänvisa!
Citat:
Gud kan vara gränslös och allsmäktig (omnipotent) fastän han tillåter lidande och ondska på denna jorden. Men det Gud tydligt visade i Bibeln var att han besegrade ondskan genom att offra sig själv.
Vad är meningen att först tillåta ondskan, och sedan besegra ondska? Låter lite kontraproduktivt...

Kunde inte gud hittat på ett bättre sätt än att slakta sin egen son, eller sig själv, eller hur det nu var för att besegra ondskan? Jag menar, han är ju allsmäktig, varför frambringa lidande hos sig själv/sin son och lidande hos andra genom offer, då gud per definition har makten att knäppa lite med fingrarna för att besegra ondska? Det är rätt absurt, håller du inte med?

Citat:
Jag tycker att han verkar nonchalant eftersom bibeln uppenbarligen har mer än "släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter." Som TS uttrycker det. Även icke kristna, av vad jag har hört tycker att det finns mycket att hämta i bibeln som de tycker är bra.

Ja, bibeln innehåller en del bra delar, men de överväger knappast alla grymheter, alla orimligheter, allt ointressant , och alla orättvisor. De bra delarna är inte på något sätt exklusiva för bibeln heller, många andra böcker är bättre guider genom livet.
Citera
2015-02-22, 21:58
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Fast om man inte tror på det ändå så har det väl absolut ingen betydelse vad du eller någon annan tror, eller?

Citat:

Det är möjligt men jag kan verkligen inte se logiken i det där påståendet hur mycket jag än försöker. Sen kan jag inte heller hålla med om att ondskan besegrades. Det känns snarare som att den är "alive and kicking" som aldrig förr.

Citat:

Det är möjligt, men samtidigt kan du inte hitta en enda bra sak i bibeln som man inte kan komma på utan den, eller hur? Dessutom, hur tycker du man ska handskas med alla saker som inte är något vidare bra i bibeln?

Citat:
Har jag ens påstått detta? Läser du inte in mer än vad jag skriver nu?

Du skrev ju att själva anledningen till att man ska acceptera det är för att det är sant. Så jag undrar hur du verkligen - verkligen - vet att det är sant, annat än att det "känns rätt".
Citera
2015-02-22, 22:39
Medlem
Citat:
Fast om man inte tror på det ändå så har det väl absolut ingen betydelse vad du eller någon annan tror, eller

Slash, jag tror inte på relativ sanning. Det finns ultimat rätt och fel. Om Bibelns Gud är sann, innebär det att det som står i Bibeln är sant och budskapet den ger är sant. Konsekvenserna gäller alla människor oavsett om man tror på det eller inte. Tolkningarna är inte alltid rätta men om man tolkar bibeln utifrån sig själv skriven som en enhet så bör man inte hamna så snett. Du får tänka till lite här tror jag annars får du fråga.

Exempelvis, tror du inte att alla människor kommer att påverkas av att de skulle se Jesus "komma bland målnen så att alla människor ska se honom" Jo... Man kommer att påverkas oavsett om man har trott att det var sant eller inte, om det nu är sant.

Hänger du med

Citat:
Hänvisa, hänvisa!

Åh!! Jag blir så glad när någon frågar efter evangeliet, vad roligt att du vill höra det Tänk på att jag lagt upp bibelorden så att det ska bilda helhet.

Mar 1:1 Här börjar de goda nyheterna om Jesus Kristus, Guds Son.

Rom 4:21 Han(Abraham) var övertygad om att vad Gud hade lovat, det var han också mäktig att hålla.
Rom 4:22 Därför "räknades det honom till rättfärdighet."

Rom 4:24 ... Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på honom som från de döda uppväckte Jesus, vår Herre,

Rom 5:1 Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.

Rom 5:6 Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne.
Rom 5:7 Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god.
Rom 5:8 Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.
Rom 5:9 När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen.

Citat:
Det är möjligt men jag kan verkligen inte se logiken i det där påståendet hur mycket jag än försöker. Sen kan jag inte heller hålla med om att ondskan besegrades. Det känns snarare som att den är "alive and kicking" som aldrig förr.

Ja, men nu kommer vi in på teologi. Du ser, det Jesus gjorde var att han besegrade synden. Alla människor är enligt Jesus slavar under någonting, slavar under begär, hat, lusta, avund, you name it.. Detta är synden som Jesus besegrade. Jesus säger att den som tror på honom inte längre ska vara syndens slav. Han befriar oss från detta slaveri att göra synd, synden förlorade sin kraft (att driva oss till allt detta) genom att Jesus dog på korset och uppstod igen.

Joh 8:31 Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,
Joh 8:32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."
Joh 8:33 De svarade honom: "Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?"
Joh 8:34 Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav.
Joh 8:35 Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid.
Joh 8:36 Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.

Citat:
Vad är meningen att först tillåta ondskan, och sedan besegra ondska? Låter lite kontraproduktivt...

Kunde inte gud hittat på ett bättre sätt än att slakta sin egen son, eller sig själv, eller hur det nu var för att besegra ondskan? Jag menar, han är ju allsmäktig, varför frambringa lidande hos sig själv/sin son och lidande hos andra genom offer, då gud per definition har makten att knäppa lite med fingrarna för att besegra ondska? Det är rätt absurt, håller du inte med?

Problemet med detta skulle vara att Gud inte skulle vara rättfärdig att släppa in oss i himlen. Banalt sett skulle vi kunna liknas som ett gäng med banditer i domstol som Gud inte hur som helst kan släppa in. Fängelse eller borgen gäller. Gud gav borgen. Det är fritt att ta emot denna borgengåva.

Citat:
Det är möjligt, men samtidigt kan du inte hitta en enda bra sak i bibeln som man inte kan komma på utan den, eller hur? Dessutom, hur tycker du man ska handskas med alla saker som inte är något vidare bra i bibeln?

Jag tror att både Gamla och nya testamentet är Guds ord, men jag kan inte gå in på det nu då det blir för mycket just nu att skriva. En annan gång, ett annat tillfälle, när man har mer tid och energi.

Citat:
Du skrev ju att själva anledningen till att man ska acceptera det är för att det är sant. Så jag undrar hur du verkligen - verkligen - vet att det är sant, annat än att det "känns rätt".
Oj. För långt att skriva nu. Men jag gör det gärna en annan dag I korthet är det individuella upplevelser, historia och mitt eget bondvett. typ?
Jag upplever även att Jesu undervisning är otroligt överbevisande och det finns så att säga auktoritet bakom orden. Vilket gör att jag även där tror att det han säger är sant.

Citat:
Ja, bibeln innehåller en del bra delar, men de överväger knappast alla grymheter, alla orimligheter, allt ointressant , och alla orättvisor. De bra delarna är inte på något sätt exklusiva för bibeln heller, många andra böcker är bättre guider genom livet.

Har du jämfört alla ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in