2021-07-05, 08:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst, även spädbarn har avsaknad av tro på G/gud(ar), spädbarn har även avsaknad på tro på evolutionsteorin. Betyder det att evolutionister är som spädbarn, okunniga?
Du ser inte motsägelsen i det här patetiska försöket till förolämpning?

Citat:
Du kommer få bannor från evolutionister, evolutionsteorin behandlar inte hur världen skapades, utan hur livet utvecklades.
Bra!
Citera
2021-07-05, 08:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.«" (1 Mose 3:12 Bibel2000)

Mannen skyllde på Gud och kvinnan. menar du att mannen inte hade någon skuld alls i detta?
Är det en inkorrekt beskrivning av vad som hände?
Citera
2021-07-05, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Gud frågade: "Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?" (1 Mose 3:11 Bibel2000)

Adam sade inte: "Ja, jag är skyldig, jag åt för att jag ville äta".

Tvärtom sade Adam: "Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.«"(1 Mose 3:12 Bibel2000)

Det är självklart i kontexten att Adam ville lägga skulden på någon annan än honom själv.

Att du försöker förminska Adams skuld i detta är typiskt., t.o.m. manschauvinistiskt.

Hur är det "tvärtom"?

Hur är det manschauvinistiskt att säga att han beskrev händelserna korrekt?

Jag känner mig också manad att bara skratta och gå vidare.
Citera
2021-07-05, 09:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Evolutionism kan jag kalla den vanliga kretsen av ursprungssagor, efter evolutionsteorin som väl är dess viktigaste del.
Du menar att du som vanligt flyttar målstolpar och omdefinierar saker för att framställa dig själv som korrekt fast du hade fel? Uppfattat.
Citera
2021-07-05, 09:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Om du vill bli troende får du se det mindre bokstavligt. Du är för logisk för att köpa en bokstavstro. Se gud som något vi alla har inom oss. djävulen som vi har inom oss alla. Kampen mellan gott och ont som avgör om vi väljer att göra något bra eller dåligt.

Jag skulle säga att vi bara gör bra och goda saker. För oss själva eller för vår familj eller sociala grupp.
Sedan kan ju andra bedöma det som dåligt för dem. Men allting görs utifrån goda föresatser.
Citera
2021-07-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle säga att vi bara gör bra och goda saker. För oss själva eller för vår familj eller sociala grupp.
Sedan kan ju andra bedöma det som dåligt för dem. Men allting görs utifrån goda föresatser.

Håller jag inte med om. Oavsett person har du inbördes en kamp mellan det goda och det onda. Detta oavsett om personen är din släkting eller någon på andra sidan jordklotet. Vi är idag så sammanlänkade att alla på jorden kan vara en del av vår sociala grupp.
Citera
2021-07-05, 11:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
...
Bara för att man inte underkastar sig för att spjuvrar som ni tjafsar om gudar innebär det inte en önskan att vara herre på täppan. Du tänker fel som vanligt.
...
Klart Robot ser en chans att förhärligas (inte minst med sin pseudointelligens) när Gud detroniseras. Ska en robot upp på högen måste han som rätteligen är där knuffas ner (läs: tänkas bort) .

Men klart är också att Gud fortsätter som förut som herre på täppan - om än avhyst och avskydd i Robots upproriska hjärta(s inbildningar).

Hebr 4:13:
Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och uppenbart för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars.
Citera
2021-07-05, 11:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du menar att du som vanligt flyttar målstolpar och omdefinierar saker för att framställa dig själv som korrekt fast du hade fel? Uppfattat.
Det kallas pars pro toto (a potiori parte).
Citera
2021-07-05, 11:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, jag tolkade inte in i texten något som inte stod där.
Jag drog slutsatser av vad som faktiskt stod där, det är en stor skillnad. Jag antog inget som inte står i texten. Det står i texten att Josef befann sig i faraons palats. Det står i texten att Josefs släktingar slog sig ner i Gosen.
Det är vad det står i texten.
Vad då "faktiskt står där"? Det står inte att Josef var i Övre Egypten när hans släkt kom ner till Nedre Egypten (där Gosen låg). Det är en inläsning du gör, och ditt syfte med postulerandet av ett långt avstånd är få Bibelns berättelse att framstå som felaktig (fastän det egentligen är du, en avfälling, som är grovt felaktig och därför gör felaktiga inläsningar).
Därmed inte sagt att Josef omöjligen kan ha varit i Övre Egypten. För det står bara (1 Mos 46:29): "Josef lät spänna för sin vagn och for till Gosen för att möta sin fader Israel."
Citera
2021-07-05, 11:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Men allt går väl att försvara med lite magiskt tänkande.
Slå upp "magisk" och "magi" i större ordbok.
Citera
2021-07-05, 14:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad då "faktiskt står där"? Det står inte att Josef var i Övre Egypten när hans släkt kom ner till Nedre Egypten (där Gosen låg). Det är en inläsning du gör, och ditt syfte med postulerandet av ett långt avstånd är få Bibelns berättelse att framstå som felaktig (fastän det egentligen är du, en avfälling, som är grovt felaktig och därför gör felaktiga inläsningar).
Därmed inte sagt att Josef omöjligen kan ha varit i Övre Egypten. För det står bara (1 Mos 46:29): "Josef lät spänna för sin vagn och for till Gosen för att möta sin fader Israel."

Vad jag menar är att jag inte läser in något som inte står i texten.
Det står i texten att Josef bodde i faraos palats.
Det står i texten att Josefs släkt slog sig ner i Gosen.
Det står också i texten att Josef påstod att hans far då skulle vara nära honom, vilket inte passar in på att Josef skulle ha varit i Övre Egypten. Nu är det du som läser in sådant som INTE står i texten.

Var faraons palats fanns vid den tidpunkt då Josef påstås ha funnits i Egypten beror på när man anser att Josef skulle ha funnits där. Den enda tidpunkt då huvudstaden fanns nära Gosen var unte hyksosperioden och när Ramses II hade flyttat huvudstaden till Pi-Ramses. Hyksosperioden är omkring 200 år efter Josefs tid och Pi-Ramses grundades omkring 200 år efter Moses tid. Under tiden för Josef så låg huvudstaden i centrala Egypten eller i södra Egypten, beroende på när man anser att Josef fanns i Egypten, men huvudstaden var aldrig "nära" Gosen förrän under hyksosperioden.

Men du får naturligtvis redovisa för vilka belägg som du har för att huvudstaden faktiskt låg i Gosen under Josefs tid. Varsågod ...
Citera
2021-07-05, 15:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad jag menar är att jag inte läser in något som inte står i texten.
Det står i texten att Josef bodde i faraos palats.
Det står i texten att Josefs släkt slog sig ner i Gosen.
Det står också i texten att Josef påstod att hans far då skulle vara nära honom, vilket inte passar in på att Josef skulle ha varit i Övre Egypten. Nu är det du som läser in sådant som INTE står i texten.

Var faraons palats fanns vid den tidpunkt då Josef påstås ha funnits i Egypten beror på när man anser att Josef skulle ha funnits där. Den enda tidpunkt då huvudstaden fanns nära Gosen var unte hyksosperioden och när Ramses II hade flyttat huvudstaden till Pi-Ramses. Hyksosperioden är omkring 200 år efter Josefs tid och Pi-Ramses grundades omkring 200 år efter Moses tid. Under tiden för Josef så låg huvudstaden i centrala Egypten eller i södra Egypten, beroende på när man anser att Josef fanns i Egypten, men huvudstaden var aldrig "nära" Gosen förrän under hyksosperioden.

Men du får naturligtvis redovisa för vilka belägg som du har för att huvudstaden faktiskt låg i Gosen under Josefs tid. Varsågod ...
1. Som du vet är "nära" ett relativt begrepp, och du ska inte hålla på och läsa in vad "nära" är för dig i texten.
2. Var i texten står det att Josef bodde i faraos palats?
3. Du kanske inte skulle vara så kaxig angående var faraos huvudstad låg och var hans palats låg, med tanke på hur mycket som är ouppklarat i egyptologi och på hur svag du är i ämnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in