Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-18, 18:23
  #1
Medlem
Hej FB. Jag är så vansinnigt trött på Swedbank, deras avgifter och urusla service. Jag har försökt att få kontakt med mitt lokala kontor för att diskutera nytt bolån. Dom lovade ringa upp mig i går kl 12, men ringde mig först i dag kl 11:35. Satt lite dåligt till just då så bad dom ringa kl 12, vilket dom också glömde bort. Vid 13-tiden i dag fick jag ringa upp dom igen, och den jag fick prata med på banken gav ett intryck motsvarande en iq-befriad praktikant.

Jag har sedan tidigare redan flyttat över pensionssparande, fonder och annat sparande från Swedbank till Avanza. Och nu vill jag avsluta mitt konto helt hos Swedbank. Jag har haft samma lönekonto så länge jag kan minnas så frågar er om hjälp - Vad ska jag titta på närmare om jag vill skaffa lönekonto hos annan bank som erbjuder Visa/Mastercard kopplat till kontot. Internetbank vore bra men inget krav.
Citera
2015-02-18, 18:26
  #2
Medlem
Lajtels avatar
Valet är enkelt, http://sebgroup.com/sv/press/nyheter...-baltikum-2014

Citat:
SEB får för femte året i rad pris i The Global Private Banking Awards. I år handlar det om utmärkelsen ”Bästa svenska bank för private banking-tjänster” samt”Bästa leverantör av private banking-tjänster i Baltikum”. Priset delades ut i Genève i slutet av oktober av tidningarna The Banker och Professional Wealth Management (PWM) som båda ingår i Financial Times-gruppen.

Enjoy!
Citera
2015-02-18, 19:50
  #3
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Valet är enkelt, http://sebgroup.com/sv/press/nyheter...-baltikum-2014



Enjoy!

Nu efterfrågar ts ett lönekonto, inte en "private banking-lösning". Kan man komma längre ifrån ytterligheterna
Citera
2015-02-18, 20:11
  #4
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Nu efterfrågar ts ett lönekonto, inte en "private banking-lösning". Kan man komma längre ifrån ytterligheterna

Storleken på inkomsten var inte definierad. " "
Citera
2015-02-18, 20:19
  #5
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Jag tror det finns några banker som ger runt 1% ränta och där man kan koppla till ett gratis mastercard/visa.
Kolla upp OKQ8, Santander och kanske Collector. Det är inte helt säkert att det går att koppla lönekonto dit dock, jag har inte försökt själv, men det bör väl gå att ha en stående överföring till dem från sitt gamla lönekonto.

Hittar du någon perfekt allt-i-ett lösning där man får bra ränta, kan ha lönekonto, gratis eller billigt kort och gratis internetbank får du gärna meddela i tråden. Det brukar alltid finnas minst en detalj som stjälper allt, för annars skulle alla använda den banken eller så skulle den bli uppköpt och fått höjda priser.

edit: Marginalen bank har något de kallar lönekonto. Oklart vad internetbanken innefattar. 19kr/mån för konto och kort och det dem kallar internetbank, med 1,50% ränta. Du kan ju själv räkna på om det du får i ränta på dina ströpengar är mer än 19kr/mån.

edit: Vid närmare kontroll hittar jag vissa referenser till att det går att betala till bankgiro osv så man kan betala räkningar med det, men de är inte särskilt tydliga med det.

Räknar jag rätt behöver man snitta 21715 på kontot för att betala avgiften, skatt på räntan inkluderat. Inte så fantastiskt bra nu när jag tänker efter.
__________________
Senast redigerad av OlagligtDjur 2015-02-18 kl. 20:39.
Citera
2015-02-18, 20:41
  #6
Medlem
marginalen bank.
Citera
2015-02-19, 01:11
  #7
Medlem
Kan tillägga att räntan är helt ointressant för mig. Jag behöver bara ha ett konto att få in lönen på, och sen använda ett kopplat kreditkort till vardagsinköp. Att kunna betala in räkningar från kontot är ju också självklart i mitt scenario.

Jag kommer inte att ha någon buffert eller annat sparande på det kontot, utan allt överflödigt kommer jag att föra över till konton på andra banker för sparande, köpa aktier etc.

Jag har ratat Nordea förr, och nu ska jag alltså rata Swedbank. Så sneglar gärna på de lite mindre bankerna som erbjuder tjänster och service som man kan lita på. Dyra lösningar med private banking är inte aktuellt.

Marginalen bank leder ligan än så länge. Fler tips?
Citera
2015-02-19, 02:33
  #8
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kan tillägga att räntan är helt ointressant för mig. Jag behöver bara ha ett konto att få in lönen på, och sen använda ett kopplat kreditkort till vardagsinköp. Att kunna betala in räkningar från kontot är ju också självklart i mitt scenario.

Jag kommer inte att ha någon buffert eller annat sparande på det kontot, utan allt överflödigt kommer jag att föra över till konton på andra banker för sparande, köpa aktier etc.

Jag har ratat Nordea förr, och nu ska jag alltså rata Swedbank. Så sneglar gärna på de lite mindre bankerna som erbjuder tjänster och service som man kan lita på. Dyra lösningar med private banking är inte aktuellt.

Marginalen bank leder ligan än så länge. Fler tips?

ICA-banken eller Skandiabanken.
Citera
2015-02-19, 12:53
  #9
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Marginalen bank leder ligan än så länge. Fler tips?
Hos Forex Bank har du ingen avgift för VISA eller internetbanken och öppettiderna är oslagbara men det är samma som hos Marginalen bank att man saknar BankID så det kan du ju behålla från Swedbank men säga upp allt som kostar där.
Citera
2015-02-19, 20:23
  #10
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hos Forex Bank har du ingen avgift för VISA eller internetbanken och öppettiderna är oslagbara men det är samma som hos Marginalen bank att man saknar BankID så det kan du ju behålla från Swedbank men säga upp allt som kostar där.

Har Forex fungerande internetbank så är de helt klart bäst om man inte ska ha några pengar där. Jag hade kort där, det var fria uttag samt någon slags rabatt på valuta, men den var nog inte överdrivet förmånlig.

Annars har skandiabanken absolut bäst internetbank, som är gratis, men deras kort kostar 230kr eller så. På den tiden de hade hög ränta så betalade sig det kortet själv, men internetbanken är fortfarande bra, bra aktiehandel, automatisk e-faktura etc.
Citera
2015-02-19, 21:52
  #11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Har Forex fungerande internetbank så är de helt klart bäst om man inte ska ha några pengar där. Jag hade kort där, det var fria uttag samt någon slags rabatt på valuta, men den var nog inte överdrivet förmånlig.
Internetbanken fungerar okej och är säker med dosa samt finns en bra mobilapp men funktioner som e-faktura och utlandsbetalning saknas.

Själv är jag inte låst till bara Forex utan kör på Handelsbanken för räkningar där också internetbank är kostnadsfritt men nöjer mig med deras Maestro utan avgift, sedan har jag också Santander Consumer Bank som är bra när jag reser eftersom man slipper valutaväxlingspåslag och uttagsavgifter i hela världen.
Citera
2015-02-19, 22:04
  #12
Medlem
länsförsäkringar bank har så vitt jag vet gratis kort och internetbank.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback