Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-17, 11:25
  #1
Medlem
Hur bör jag gå till väga för att ta reda på vad för något jag vill plugga? Jag sprängs snart av osäkerhet och ångest. Jag har bestämt att jag ska läsa ett "tekniskt basår", men helst vill jag ju läsa det på den skola jag sedan ska plugga vidare på.
Och hur löser man det där med boende? Är det bostadskö som gäller? Hur gjorde ni när ni bestämde er för att flytta ifrån byhålan till en större ort för att plugga?
Citera
2015-02-17, 11:56
  #2
Medlem
BlueChickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaihelv
Hur bör jag gå till väga för att ta reda på vad för något jag vill plugga? Jag sprängs snart av osäkerhet och ångest. Jag har bestämt att jag ska läsa ett "tekniskt basår", men helst vill jag ju läsa det på den skola jag sedan ska plugga vidare på.
Och hur löser man det där med boende? Är det bostadskö som gäller? Hur gjorde ni när ni bestämde er för att flytta ifrån byhålan till en större ort för att plugga?

Jag har ingen aning vilken linje eller stad du bör söka till, men jag kan väl eventuellt hjälpa dig genom tips om boende.

Hur du löser boende kan du antingen ta studielån eller så får du stå ut med att bo med dina föräldrar så länge. Får du tillräckligt ångest över att du inte kan betala tillbaka studielånen gå och sök ett extrajobb i sommar eller när du inte pluggar. Vissa restauranger eller barer kanske behöver människor som kan jobba på helger så du får lite pengar att röra dig med. Lycka till!
Citera
2015-02-17, 12:58
  #3
Medlem
Vitalrepuss avatar
Det här gjorde jag innan jag bestämde mig för vad jag ville studera:

Jag tog reda på vilka ämnen jag intresserades av. Jag kom fram till att jag är intresserad av det svenska språket samt hur samhället fungerar. Då tyckte jag att juridik passade. Med hjälp av juridik får man en insikt i samhällets benstomme, nämligen alla lagar, regler och förordningar som gäller. Jag finner även en fascination för det torra och formella som är juridik. Det hjälper även enormt mycket om man är duktig på svenska då det juridiska språket är mycket formellt, avancerat och gammalmodigt.

Mitt tips till dig är att försöka hitta några intresseområden, säg att du intresseras av datorer. Vad inom just datorer är intressant? Programmering? Hårdvaran samt hur den skall monteras eller hur den interagerar med andra komponenter? Du förstår grejen.

Lycka till!

Mvh
Citera
2015-02-17, 13:36
  #4
Medlem
Väg samman det egna intresset med det framtida arbetsmarknadsläget. Använd info från utbildningarnas hemsidor, utnyttja möjlighet till kontakt med studievägledare, läs framtidsprognoser.
Påbörjar man "fel" utbildning går det att söka nytt istället. Vid stor osäkerhet kan man börja med att läsa en kurs som kan passa i flera olika examensinriktningar. De flesta program har utrymme för fritt valda kurser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback