Jag har gjort en tråd på detta, i och för sig långt innan denna artikel publicerades. Jag passar på nu att fylla på med tankar som jag fått sedan den tråden. Betyg tar ej baksidor i beaktning.
- 20 kr Astrid Lindgren. Jahapp... Man kunde inte fixa en bättre bild då? Tycker det inte ens ser ut som Astrid. Pippi (nybliven "söderhavs"-prinsessa) är ju i och för sig en ledtråd. Betyg: 2/5
- 50 kr Evert Taube. Men nej nej NEJ era mongofiler varför använda en sådan där bild? Varför inte bara ta bort 50-lappen, det finns ju faktiskt tjugor och mynt och sen är man uppe i 100 kr. Så slipper man två-och-en-halv-tjugas-sedeln. Sedan var ju Taube sjöman på ett riktigt skepp, ingen fiskarskorv från röda havet eller vad det där nu ska föreställa. Betyg: 1/5
- 100 kr Greta Garbo. Absolut inga bekymmer här och naturligtvis ska det bli en äkta glädje att ha något så vackert i plånboken! Hon ser faktiskt riktigt bra ut på sedeln.
Ett av de bättre valen även om man hade valt något annat än kulturpersonligheter. Betyg: 4/5, skulle ha blivit 5/5 om de använt denna bild. - 200 kr Cancerfarbror. Jahapp så var glädjen slut då. Man blir ju förbannad för mindre. När jag gjorde min tidigare tråd hade Riksbanken ett utkast som såg helt horribelt ut men som ändå var oerhört mycket bättre än det har skräpet. 200 kr kanske eventuellt behövs men antagligen inte, och om man nu måste ha den valören så snälla något annat än den där fjanten med hans påklistrade flin och gigantiska öron, om man nu måste ta honom så kan man väl använda en bild från när han gjorde något som var värt att se!?!??! Till råga på allt ser man i bakgrunden hur Döden sitter och, troligtvis, spelar schack med Evert Taube, som rymt från sin 50-lapp för att den var för ful!! Betyg: 0/5
- 500 kr Tjock operatant. MEN FÖR FAAAAAAAAAAAAAAAAAN... Till skillnad från 50 kr så behövs ju 500 kr, visst, men då ska man ju inte plita dit denna kossa och om man nu gör det varför ta den absolut fulaste bild man kan hitta på henne???? Typ "jo hej här är vår 500-lapp, den föreställer en knarkare med Downs syndrom". Jag har nog aldrig skämts för hur mitt lands pengar ser ut men denna gång är det ju genuint pinsamt på riktigt. Betyg: -2/5 gå hem
- 1000 kr Dag Hammarsköld. Rätt man, rätt bild, denna känns hyfsat bra. Betyg: 4/5
Tycker att de borde använt något annat. Om man ska köra serie så varför inte djur, eller svenska vetenskapsmän? Kanske skulle blivit lite för få kvinnor i så fall, eller så skulle det blivit diskussion om vargjakten för att vi kan ju inte jaga det som finns på hundringen. Man skulle även kunna ha kört andra berömdheter, man måste ju faktiskt inte köra en serie utan det skulle mycket väl kunna vara en älg på 100-lappen och Carl Milles på 500-sedeln. Men det kanske skulle kräva för mycket fantasi av Riksbanken.