2015-02-16, 16:41
Medlem
Ber om ursäkt om jag postar fel!

Här är Sveriges nya sedlar, vad tycker ni? Själv tycker jag det ser ut som skit

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20324537.ab
Citera
2015-02-16, 16:45
Medlem
Idén är god. Jag tror att det är väldigt spridda skurar ang. den här frågan. Finns säkert de som tycker det är skitbra, skitdåligt och vissa bryr sig säkert inte ens. Men jag tycker det är rätt onödigt....
Citera
2015-02-16, 16:46
Medlem
UlfGullivers avatar
kan väl vara roligt, är dock bara slöseri med resurser.
Citera
2015-02-16, 16:46
Medlem
Känns lite konstigt men det ser helt okej ut.
Citera
2015-02-16, 16:50
Medlem
Fris avatar
Vad sägs om att makulera dem genom att slå hål i dem och stämpla en blåvit flagga med texten "DRACHMER" på dem? Verkar vara inne bland nationalekonomer nu att göra så.
Citera
2015-02-16, 16:52
Medlem
Pescasss avatar
Hade hellre sett olika djurarter, t.ex. älg, lo, tjäder etc - gillar dock mynten skarpt.
Senast redigerad av Pescass 2015-02-16 kl. 16:54.
Citera
2015-02-16, 16:54
Medlem
AttansNedranss avatar
Ovanligt smakfulla.
Citera
2015-02-16, 16:58
Medlem
frank_pes avatar
Överdrivet att tjöta om de nya motiven i media flera år innan de kommer ut i handeln, verkar dröja till hösten -16
Citera
2015-02-16, 17:07
Medlem
Voodooprastens avatar
Tycker det är förjävligt att just Dag Hammarskjöld skall ersätta vår landsfader Gustav Vasa. Visserligen har jag inte sett en 1000-lapp på åratal, men principen att en FN-chef kommer pryda den hädanefter får mig att känna avsmak.
Citera
2015-02-16, 17:28
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag har gjort en tråd på detta, i och för sig långt innan denna artikel publicerades. Jag passar på nu att fylla på med tankar som jag fått sedan den tråden. Betyg tar ej baksidor i beaktning.
  • 20 kr Astrid Lindgren. Jahapp... Man kunde inte fixa en bättre bild då? Tycker det inte ens ser ut som Astrid. Pippi (nybliven "söderhavs"-prinsessa) är ju i och för sig en ledtråd. Betyg: 2/5
  • 50 kr Evert Taube. Men nej nej NEJ era mongofiler varför använda en sådan där bild? Varför inte bara ta bort 50-lappen, det finns ju faktiskt tjugor och mynt och sen är man uppe i 100 kr. Så slipper man två-och-en-halv-tjugas-sedeln. Sedan var ju Taube sjöman på ett riktigt skepp, ingen fiskarskorv från röda havet eller vad det där nu ska föreställa. Betyg: 1/5
  • 100 kr Greta Garbo. Absolut inga bekymmer här och naturligtvis ska det bli en äkta glädje att ha något så vackert i plånboken! Hon ser faktiskt riktigt bra ut på sedeln. Ett av de bättre valen även om man hade valt något annat än kulturpersonligheter. Betyg: 4/5, skulle ha blivit 5/5 om de använt denna bild.
  • 200 kr Cancerfarbror. Jahapp så var glädjen slut då. Man blir ju förbannad för mindre. När jag gjorde min tidigare tråd hade Riksbanken ett utkast som såg helt horribelt ut men som ändå var oerhört mycket bättre än det har skräpet. 200 kr kanske eventuellt behövs men antagligen inte, och om man nu måste ha den valören så snälla något annat än den där fjanten med hans påklistrade flin och gigantiska öron, om man nu måste ta honom så kan man väl använda en bild från när han gjorde något som var värt att se!?!??! Till råga på allt ser man i bakgrunden hur Döden sitter och, troligtvis, spelar schack med Evert Taube, som rymt från sin 50-lapp för att den var för ful!! Betyg: 0/5
  • 500 kr Tjock operatant. MEN FÖR FAAAAAAAAAAAAAAAAAN... Till skillnad från 50 kr så behövs ju 500 kr, visst, men då ska man ju inte plita dit denna kossa och om man nu gör det varför ta den absolut fulaste bild man kan hitta på henne???? Typ "jo hej här är vår 500-lapp, den föreställer en knarkare med Downs syndrom". Jag har nog aldrig skämts för hur mitt lands pengar ser ut men denna gång är det ju genuint pinsamt på riktigt. Betyg: -2/5 gå hem
  • 1000 kr Dag Hammarsköld. Rätt man, rätt bild, denna känns hyfsat bra. Betyg: 4/5

Tycker att de borde använt något annat. Om man ska köra serie så varför inte djur, eller svenska vetenskapsmän? Kanske skulle blivit lite för få kvinnor i så fall, eller så skulle det blivit diskussion om vargjakten för att vi kan ju inte jaga det som finns på hundringen. Man skulle även kunna ha kört andra berömdheter, man måste ju faktiskt inte köra en serie utan det skulle mycket väl kunna vara en älg på 100-lappen och Carl Milles på 500-sedeln. Men det kanske skulle kräva för mycket fantasi av Riksbanken.
Senast redigerad av Diamondgrit 2015-02-16 kl. 17:34.
Citera
2015-02-16, 17:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Tycker det är förjävligt att just Dag Hammarskjöld skall ersätta vår landsfader Gustav Vasa. Visserligen har jag inte sett en 1000-lapp på åratal, men principen att en FN-chef kommer pryda den hädanefter får mig att känna avsmak.
Jag tycker att det är helt ok. Om det vore kungar som serie så skulle Gustav Vasa självklart platsa på 1000 kr. Man kan tycka vad man vill om FN, men att Dag Hammarsköld troligtvis är den enda svensk som någonsin varit eller kommer att bli någon sorts världsledare (om än aldrig så begränsad) av något slag överhuvudtaget kan man nog inte säga emot.
Citera
2015-02-16, 17:35
Medlem
Ser helt ok ut, jag hade för mig att jag läste för något år sedan att zlatan skulle vara på en sedel och det var skrattretande. Att enkronan och tvåkronan ser nästan identiska ut kommer nog kunna orsaka mindre problem vid betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in