Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-16, 17:35
Medlem
Socrates84s avatar
det här sedelbytet kommer att kosta staten 150 mille, tycker att det är onödigt och slöseri med resurser
Citera
2015-02-16, 17:49
Medlem
Dom är helt ok!
Citera
2015-02-16, 17:50
Medlem
Grymt fina sedlar, kul med en förändring!
Citera
2015-02-16, 17:52
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandazackare
Idén är god. Jag tror att det är väldigt spridda skurar ang. den här frågan. Finns säkert de som tycker det är skitbra, skitdåligt och vissa bryr sig säkert inte ens. Men jag tycker det är rätt onödigt....
Som det framgår i tidigare artiklar så är våra nuvarande sedlar väldigt utdaterade och har ca 30 år på nacken. De nya sedlarna har, utöver det nya utseendet, nya säkerhetsmarkörer som gör dem långt mycket säkrare. Ser inget större problem med att uppdatera sig.
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Överdrivet att tjöta om de nya motiven i media flera år innan de kommer ut i handeln, verkar dröja till hösten -16
Det är bara 100-kronorssedeln och 500-kronorssedeln som kommer hösten 2016.

Samtliga mynt, 20-, 50-, 200- och 1000-kronorssedlarna kommer hösten 2015.
De gamla sedlarna av dessa valörer är giltiga till den 30 juni 2016.
Citera
2015-02-16, 18:06
Medlem
Antivalents avatar
Lite monopol-aktigt över dom. Och varför ska det stå "Specimen" över de? Verkar ju onödigt

Tycker monarker skulle varit bättre på samtliga sedlar, men det är ju bara min åsikt.
Citera
2015-02-16, 18:12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Det är bara 100-kronorssedeln och 500-kronorssedeln som kommer hösten 2016.

Samtliga mynt, 20-, 50-, 200- och 1000-kronorssedlarna kommer hösten 2015.
De gamla sedlarna av dessa valörer är giltiga till den 30 juni 2016.
Okej men det var flera år sedan som Aftonhoran började skriva om skiten ...kan inte se något om 10-kronors mynt, vet du om de skall försvinna eller bara fortsätta med den gamla designen?
Citera
2015-02-16, 18:20
Medlem
Wittgensteins avatar
Måste erkänna att jag tycker att det är trist att det inte längre är kungar på sedlarna. Sedan så tycker jag att porträttet av Garbo är rätt missvisande, för att välja ett diplomatiskt ord. Selma är bra, Taube, Hammarsköld och Bergman är ok. Birgit Nilsson ser ut att ha grodhaka, men hon kanske ser ut så i verkligheten också.
Citera
2015-02-16, 18:24
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Selma är bra
Mjaää...? Hon blir ju utbytt nu?

Citat:
Birgit Nilsson ser ut att ha grodhaka, men hon kanske ser ut så i verkligheten också.
Hon ser hemsk ut, men å andra sidan finns ju inga bra bilder på henne. Hon såg ut sådär helt enkelt.
Citera
2015-02-16, 18:31
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaq
Ser helt ok ut, jag hade för mig att jag läste för något år sedan att zlatan skulle vara på en sedel och det var skrattretande. Att enkronan och tvåkronan ser nästan identiska ut kommer nog kunna orsaka mindre problem vid betalning.

Nu kommer pensionärerna stå och leta ännu längre i börsen efter rätt slantar.

Gillade alla utom Astrid, någonting är lite fel på det porträttet. Tycker nog att hon kunde fått pryda en sedel med högre valör, nu blir det lite som att vara barnboksförfattare inte är lika mycket värt som att vara en bajsnödig filmregissör eller operadiva. Tjugan blir ju ganska snabbt sliten, skrynklig och ful.
Citera
2015-02-16, 18:42
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Okej men det var flera år sedan som Aftonhoran började skriva om skiten ...kan inte se något om 10-kronors mynt, vet du om de skall försvinna eller bara fortsätta med den gamla designen?
Ja, de skrev först när de nya sedlarna tillkännagavs, nu skriver de igen när de planeras utges.

10-kronan byts ej ut och kommer fortfarande att användas.
Citera
2015-02-16, 19:01
Medlem
INTPs avatar
Sedlarna verkar vara okej, jag tittar inte särskilt mycket på dom den korta tiden det tar att stoppa ner eller ta upp dom ur plånboken.

Att de flesta mynten krymper rejält både i storlek och vikt gillar jag skarpt, det kommer gå ha betydligt fler småmynt i plånboken utan att behöva dra åt bältet för att inte tappa byxorna. I förlängningen betyder det att mynten mer troligt får ligga kvar i plånboken där man kan använda dom, istället för att man rensar ur dom och slänger dom i en burk hemma där dom inte gör någon nytta så fort plånboken blivit obehagligt tung och klumpig.
Citera
2015-02-16, 19:25
Medlem
ThisExiles avatar
Helt okej! Var inte så positivt inställd först men i efterhand börjar det sjunka in lite lätt.
Gillar att vi kommer har valörerna 2 och 200kr!
1000-lappen är apdålig, snacka om att sakna känsla för klass och kreativitet.

Behåll Gustav Vasa, eller in med Alfred Nobel. PK-folket tycker det vore hemskt och väldigt konstigt.
För mig är inte Alfred Nobel konstigt, stiftelsen som har skapats efter honom är något som kännetecknar Sverige for foxxsake.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in