• 1
  • 2
2015-02-15, 19:03
Medlem
SvaneGunds avatar
Har en samsung smart tv med Ultra HD (4k) och det är förvånansvärt dålig bild. Kollar alltid på netflix och det händer ofta att bilden hackar lite i vissa situationer och när det blir mörkt så blir det som myrornas krig. Brusar som fan eller blir väldigt pixligt.

Har spenderat timmar på att ändra inställningar för skärpa, ljus osv men det blir inte så mycket bättre.

Det finns några testfilmer på netflix som är i ultraHD, fin film på naturen och där är det väldigt bra bild.

Varför är det såhär? Funderar på att köpa ny tv men det känns inte som att det är tvn som är dålig, mer som att det är något fel.
Citera
2015-02-15, 19:10
Medlem
Lajtels avatar
Har du testat att titta på något som INTE streamas över nätet? Kan det inte vara så att det är ditt internet som flaskhalsar och ger dig dålig bildkvalitet?
Citera
2015-02-15, 19:12
Medlem
Är det möjligtvis en HU6905 eller HU6990 kostar 8-9000?

I recensioner skriver de att det är sämre bild på "vanlig" film
Citera
2015-02-15, 19:14
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Har du testat att titta på något som INTE streamas över nätet? Kan det inte vara så att det är ditt internet som flaskhalsar och ger dig dålig bildkvalitet?

Nja, tittar på vanlig tv men det är inga Hd kanaler så jag vet inte.

Spelar ps4 ibland och då är det iof bra bild. Om det är internet, hur fixar man det? Kollar ju alltid på netflix så jag vill ha en bra bild.
Citera
2015-02-15, 19:16
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Nja, tittar på vanlig tv men det är inga Hd kanaler så jag vet inte.

Spelar ps4 ibland och då är det iof bra bild. Om det är internet, hur fixar man det? Kollar ju alltid på netflix så jag vill ha en bra bild.

Har du bra bild på media som körs lokalt, dvs PS4 spel, eller om du testar att köra igång en DVD/BLU-ray film - då är problemet uppenbarligen direkt kopplat till ditt internet.

Hur man fixar detta? Man ser till att man har en bra internetuppkoppling
Citera
2015-02-15, 19:26
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det kommer att dröja några år innan det verkligen börjar finnas intressant material i 4K och då är din TV redan omodern.

Varför hakade du på 4K-trenden redan? Du har i princip bokat en resa till ett hotell som man inte ens byggt färdigt.
Citera
2015-02-15, 19:28
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det kommer att dröja några år innan det verkligen börjar finnas intressant material i 4K och då är din TV redan omodern.

Varför hakade du på 4K-trenden redan? Du har i princip bokat en resa till ett hotell som man inte ens byggt färdigt.

Kan inget om sånt här. Ultra HD lät bra
Citera
2015-02-15, 19:39
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Kan inget om sånt här. Ultra HD lät bra

Då får du skylla dig själv om du spenderar tusentals kronor på sånt du inte begriper.
Citera
2015-02-15, 19:47
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Då får du skylla dig själv om du spenderar tusentals kronor på sånt du inte begriper.

Men herregud
Citera
2015-02-15, 19:52
Medlem
Visste du vilken det modell det var eller?
Citera
2015-02-16, 21:27
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Men herregud

Och du fattade inte att när man blåser upp 414,720 pixlar med kass bitrate på en skärm med 8 294,400 pixlar så kommer det se kasst ut.
Citera
2015-03-08, 22:35
Medlem
SvaneGunds avatar
Brusig hd-tv

Jag har en Samsung FullHD smart tv som jag inte alls är så nöjd med. Folk på elgigantens hemsida har bara skrivit bra omdömen som att det är knivskarp bild osv.

Jag tycker att det är dålig bild. Så fort det blir lite mörkt på film eller spel så blir det extremt brusigt. Jag har varit inne på inställningar i flera timmar sammanlagt sen jag köpte den men det blir aldrig bra. Märkte att bruset försvann ganska mycket när jag sänkte skärpan till typ 10 men då blev ju bilden suddig i stället.

På netflix finns det ett par kortfilmer på olika miljöer som är i ultra-hd (4k) och då är det strålande bild men det är endast dom som fungerar sådär bra. Plus att det inte är några mörka scener där så man ser inte bruset.

Bilden kan även lagga lite vid vissa tillfällen.

Är det tvn som är dålig eller måste man ha dom perfekta inställningarna? Vad kan det bero på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in