Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-09, 05:25
  #13
Medlem
Det sänds ingen tv i UHD än, och kommer troligen inte att göra på ett antal år, du får nöja dig med Netflix ( som sänds med en bitrate på under hälften av Bluray).
Citera
2015-03-09, 07:56
  #14
Medlem
VVCs avatar
Beror inte det på att tvn scalar upp bilden till 4k?
Citera
2015-03-10, 19:33
  #15
Medlem
proxyLains avatar
TS: Vad använder du för kablar? Regel nr 1 är att självklart köra allt anslutet via HDMI, och om inte det finns, komponent. Steg 2 är att såklart sätta högsta möjligaste upplösningen på det du nu ska mata TV'n med. Därefter, då du förmodligen ska kolla film, sätt TV'ns bildläge till "Film" eller "Movie". Upplevs som suddigt i början, men försök att inte dra upp skärpan. Ändra ev vitbalansen om du upplever bilden som allt för gul - men tro mig - du vänjer dig.

När så mycket är avklarat så ändrar du aspect ratio till "Screen fit" i TV'n, om det är möjligt och/eller inte redan är så ifrån början. Har du kollat allt detta, och bilden fortfarande är kass, så skulle jag förmoda att det ev är uppskalingen som ställer till det. Att köpa en 4k TV och sedan endå bara titta på 1080p material är allt som oftast att kasta pengarna i sjön.
Citera
2016-05-28, 11:30
  #16
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Har en samsung smart tv med Ultra HD (4k) och det är förvånansvärt dålig bild. Kollar alltid på netflix och det händer ofta att bilden hackar lite i vissa situationer och när det blir mörkt så blir det som myrornas krig. Brusar som fan eller blir väldigt pixligt.

Har spenderat timmar på att ändra inställningar för skärpa, ljus osv men det blir inte så mycket bättre.


Det finns några testfilmer på netflix som är i ultraHD, fin film på naturen och där är det väldigt bra bild.


Varför är det såhär? Funderar på att köpa ny tv men det känns inte som att det är tvn som är dålig, mer som att det är något fel.

Tycker Netflix 4k är ett skämt.

Har uhd bd spelare och 4k klipp från youtube ser tusen ggr bättre en Netflix 4k fejk.

Sjukt nog fick jag bättre bild då jag kör Netflix 1080p från min Apple tv till min samsung 4k än Netflix 4k Netflix direkt i tv:n. Kanske beror på bristfällig app i tv:n. För 4k youtube direkt i tv ser fantastiskt ut.
Citera
2017-05-28, 18:02
  #17
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det sänds ingen tv i UHD än, och kommer troligen inte att göra på ett antal år, du får nöja dig med Netflix ( som sänds med en bitrate på under hälften av Bluray).

Det behövdes bara 2 år För VIASAT har börjat med 4K sändningar.. Men jag vet ej hur det är ännu. Jag håller på checka att med att inskaffa en 4 k TV..

https://www.viasat.se/viasat-ultra-hd
__________________
Senast redigerad av Herkulesbig 2017-05-28 kl. 18:05.
Citera
2017-05-28, 20:00
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det behövdes bara 2 år För VIASAT har börjat med 4K sändningar.. Men jag vet ej hur det är ännu. Jag håller på checka att med att inskaffa en 4 k TV..

https://www.viasat.se/viasat-ultra-hd
På 1 (EN) av alla sina kanaler, ja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback