Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-15, 16:35
  #1
Medlem
Vad tror ni om valutautvecklingen för svenska kronan närmsta tiden?

Jag har en hel del pengar sparade i NOK som jag kan flytta över närsomhelst, men vill självklart göra det då jag tjänar som mest på valutan.
Just nu är den på 10.6% över SEK, vilket är väldigt bra på senaste. Borde jag ta ut?
Citera
2015-02-18, 10:54
  #2
Medlem
Bump
Citera
2015-02-19, 01:37
  #3
Medlem
annanmedlems avatar
NOK har ju högre ränta.

Vet inte vad som är korrekt och tveksamt om någon kan göra någon vettig gissning.
Citera
2015-03-02, 09:05
  #4
Medlem
På bankkontot menar du?

Nej det är sjukt svårt alltså. :-/
Nu är den nere på 9%
Citera
2015-03-02, 09:16
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaK
På bankkontot menar du?

Nej det är sjukt svårt alltså. :-/
Nu är den nere på 9%
Mot NOK har jag ingen aning men annars hade jag antagit att kronan är lite stark och kronan lite svag (och förtjänar lite utveckling i den andra riktningen.)

Med räntan menade jag att höga räntor möjligen lockar till sig mer pengar och höjer valutakursen.
Citera
2015-03-02, 12:09
  #6
Medlem
ethernals avatar
NOK lär inte repa sig innan oljepriset börjar krypa uppåt igen, och de lärde tvista om när det kommer ske. Många analytiker verkar peka mot att det först blir mot hösten som tidigast.

SEK är nog så stark den kan bli den närmaste framtiden med tanke på minusränta och obligationsköp av Ingves.

Hade jag suttit i din sits hade jag nog väntat på bättre tider och isåfall tagit ut pengarna om ett år eller så då gissningvis växelkursen är bättre.
Citera
2015-03-02, 12:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
NOK lär inte repa sig innan oljepriset börjar krypa uppåt igen, och de lärde tvista om när det kommer ske. Många analytiker verkar peka mot att det först blir mot hösten som tidigast.

SEK är nog så stark den kan bli den närmaste framtiden med tanke på minusränta och obligationsköp av Ingves.

Hade jag suttit i din sits hade jag nog väntat på bättre tider och isåfall tagit ut pengarna om ett år eller så då gissningvis växelkursen är bättre.
Tack för svaren. Jag behöver ta ut lite pö om pö för att håll mig flytande men det får helt enkelt vara till den kurs som är verkar omöjligt att såå, ska göra så som du skriver med den större biten.
Citera
2015-03-02, 16:19
  #8
Medlem
Jag har studerat NOK/SEK senaste tiden för att jag vill försöka tjäna pengar på att köpa och sälja fram och tillbaka mellan de två.

NOK drabbades svårt av oljekracket och en räntesänkning i december. Men sedan återhämtade den sig gentemot SEK och i viss mån också gentemot EUR, dock inte mot $ eller £. NOK var ju ett tag helt nere i paritet mot SEK. Men i mitten av februari nån gång fick du 100 SEK för bara 89,50 NOK. Just nu ligger kursen på 92. Det vände alltså i mitten av februari. Nu förväntar alla att Norges Bank ska sänka styrräntan på räntemötet 19. mars. Oljepriset har stigit sedan 13. januari då det nådde botten på $45 eller vad det var för Brent, men det är fortfarande lågt jämfört med vad det var före krisen.

Norges ekonomi är anpassad ett oljepris på över $100. Jag har studerat läget i världens oljeindustri. Jag tror inte oljepriset kommer att öka mycket mer i år. Det börjar redan rasa i norsk ekonomi och det kommer att bli värre och värre. NB kommer att sänka räntan rejält, de har inget annat val. Norge behöver nu förtvivlat en svagare krona (NOK). I många år har landet haft en sagolik löneutveckling. Nu faller korthuset i hop.

Du borde ha sålt dina NOKs när kursen var 89,50 men det är inte för sent att rädda sig. 92 är nog en bra kurs ändå. Skynda dig att sälja! Det är mitt råd. Jag kan naturligtvis ha fel, men i så fall har alla experterna också fel. Möjligt, men inte sannolikt.

Följ nyheterna om norsk ekonomi och finans här:

http://www.hegnar.no
http://www.dn.no/
Citera
2015-03-02, 16:38
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejdeman
Jag har studerat NOK/SEK senaste tiden för att jag vill försöka tjäna pengar på att köpa och sälja fram och tillbaka mellan de två.

NOK drabbades svårt av oljekracket och en räntesänkning i december. Men sedan återhämtade den sig gentemot SEK och i viss mån också gentemot EUR, dock inte mot $ eller £. NOK var ju ett tag helt nere i paritet mot SEK. Men i mitten av februari nån gång fick du 100 SEK för bara 89,50 NOK. Just nu ligger kursen på 92. Det vände alltså i mitten av februari. Nu förväntar alla att Norges Bank ska sänka styrräntan på räntemötet 19. mars. Oljepriset har stigit sedan 13. januari då det nådde botten på $45 eller vad det var för Brent, men det är fortfarande lågt jämfört med vad det var före krisen.

Norges ekonomi är anpassad ett oljepris på över $100. Jag har studerat läget i världens oljeindustri. Jag tror inte oljepriset kommer att öka mycket mer i år. Det börjar redan rasa i norsk ekonomi och det kommer att bli värre och värre. NB kommer att sänka räntan rejält, de har inget annat val. Norge behöver nu förtvivlat en svagare krona (NOK). I många år har landet haft en sagolik löneutveckling. Nu faller korthuset i hop.

Du borde ha sålt dina NOKs när kursen var 89,50 men det är inte för sent att rädda sig. 92 är nog en bra kurs ändå. Skynda dig att sälja! Det är mitt råd. Jag kan naturligtvis ha fel, men i så fall har alla experterna också fel. Möjligt, men inte sannolikt.

Följ nyheterna om norsk ekonomi och finans här:

http://www.hegnar.no
http://www.dn.no/
Ypperligt läge att skaffa sig en skandinavisk union.

Norge "behöver" blanda upp sin ekonomi lite, vi behöver norges pengar, jag menar fjordar, finska folket.

Jag funderar ju på att fly riket och vill ju inte att resten av skandinavien blir lika nerbajsat men å andra sidan tänk vad underbart att slippa välja var man skulle bo bara vi höll gränserna slutna utåt och få dra runt hur fan man ville (får man ju typ nu med men ändå.)

... och Karlsborg som huvudstad mitt i riket?

(Man kan ju undra vad som hade blivit den mest logiska huvudstaden isf. Vart folk skulle vilja samla sig, om de nu vill det. Sjuuuukt mycket landyta & havsyta ändå om man räknar in Grönland och norges hav och svalbard.)

Ditchat EU och kört handelsavtal med dem som Norden och gått med i NATO så ..

Möjligen plockat på sig Estland och kanske någon mer baltstat också.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2015-03-02 kl. 16:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback