Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-15, 10:37
  #1
Medlem
Dornroschens avatar
Tjena! Har köpt ny lur och väntar ännu på ett nytt sim-kort. Har försökt ansluta den till nätet här hemma men det står att den har autentiseringsproblem. Min tekniska kunskap kan bäst jämföras med Agda, 86, så jag undrar om dessa problem är för att jag inte har något sim-kort i ännu eller om något annat är fel?
Tacohej
Citera
2015-02-15, 10:39
  #2
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornroschen
Tjena! Har köpt ny lur och väntar ännu på ett nytt sim-kort. Har försökt ansluta den till nätet här hemma men det står att den har autentiseringsproblem. Min tekniska kunskap kan bäst jämföras med Agda, 86, så jag undrar om dessa problem är för att jag inte har något sim-kort i ännu eller om något annat är fel?
Tacohej

Jag hade min android till WiFi utan sim-kort så det ska fungera.
Citera
2015-02-15, 10:39
  #3
Medlem
Något sim ska inte behövas för wifi. Mest troligt är felaktigt wifi-lösenord.
Citera
2015-02-15, 10:42
  #4
Avstängd
1CEs avatar
Som nämnts med Android fungerar det utan sim, har 2 lurar här hemma som jag kör mot Wifi utan sim.
Citera
2015-02-15, 10:43
  #5
Medlem
Dornroschens avatar
Hade skrivit in fel lösenord Men tack för svaren!
Citera
2015-03-21, 15:52
  #6
Medlem
TechnoMattans avatar
Hej!

Jag har också skaffat mig en ny smartphone, och tänkte använda min gamla (Androidmobil) uppkopplad till nätverket via WiFi, utan SIM-kort i.

Jag hittar dock inte min router i WiFi-listan!
Däremot grannarnas SSID. Hur kommer detta sig? (SSID=Namnet på WiFi-nätverket som delas ut)
Det är synligt (och anslutet) med min nya Androidmobil.

WiFi är aktiverat, men WiFi-symbolen syns inte i systemraden längst upp i mobilen konstigt nog.
Den har varit ansluten med den gamla mobilen till routern tidigare då SIM-kortet var i, och SSID:t ligger sparat men visar "Ej inom räckhåll".

Någon som vet varför det blir såhär?`


EDIT: Jag läste i någon utländsk tråd om att kanalvalet kan ha betydelse så jag ändrade i routern från kanal 13 till 12 först, utan någon skillnad. Ändrade sedan till kanal 11 och DÅ hittade jag mitt WiFi med den gamla smartphonemobilen!

Skumt att det inte funkar på kanal 12-13. Någon som vet varför det är så?


Hoppas detta kan hjälpa nån annan som haft samma problem.
Citera
2015-05-07, 13:54
  #7
Medlem
Klartos avatar
Hej.
Jag vet ju mycket väl att man med androidtelefoner kan starta de utan simkort och komma åt WiFi och installera appar osv. Men hur är det om man skaffar en mobil som är operatörslåst? Kommer det fortfarande gå att starta den utan simkort och ansluta till WiFi och installera appar?
Radikalt snabba och korrekta svar uppskattas.
Citera
2015-05-07, 14:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TechnoMattan
Skumt att det inte funkar på kanal 12-13. Någon som vet varför det är så?

Kanal 12-13 har andra regler (lägre effekt) än de lägre kanalerna i Nordamerika, och 14 är otillåten. Kanske mobilen som tror den är just där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback