Citat:
Ursprungligen postat av
svart-rullstol
Jag anser att vi lever i ett universum som i sin tur existerar i ett mycket större multiversum där nya universum skapas och förintas konstant.
Detta är vad Vedaskrifterna säger. Ett oräkneligt antal materiella universa skapas och förintas om och om igen. Detta talar väl mer för att det finns en Gud som är i kontroll, än att du skulle vara Gud, eftersom du är endast en liten levande varelse på en liten planet i ett litet solsystem i en liten galax i ett litet universum bland otaliga universa?
Citat:
Gud eller gudar i mitt sammanhang är symboliskt, jag tror inte på någon högre makt än mig själv.
Du tror inte på någon högre makt än dig själv när vi tydligt kan se den här och nu? Vi tvingas födas, bli sjuka, bli gamla och slutligen dö. Trots att vi inte önskar lidande och elände tvingas vi genomgå detta. Varför? För att vi inte är det högsta. Det är det falska egot som sätter en själv i centrum till allt, och tror att allt cirkulerar kring en. Först identifierar vi oss med vår kropp, sedan utökas det till familj, ägodelar, stad, land, planet etc. På så sätt ser vi oss som centrum och vi försöker utöka cirkeln runt oss, men eftersom de flesta i den materiella världen har denna mentalitet så kolliderar dessa cirklar med varandra och skapar konflikter. Vi behöver en gemensam mittpunkt, annars kommer aldrig frid att råda. Och som Krishna frågar i Bhagavad-gita: "hur kan lycka utan frid existera?"
Lycka är det som alla önskar, men vi letar efter lycka där det inte finns någon verklig lycka, precis som en man i öknen jagar en hägring, en illusion av vatten. Han letar alltså efter vatten där det inte finns något vatten, men faktumet att han är törstig tyder på att verklig vatten finns. Verklig lycka kan aldrig bli verklighet så länge vi sätter oss själva i centrum, endast sinnestillfredsställelse (grov eller subtil sådan). Därför bör vi sträva efter att nå frid - i samhället, men främst inre frid, eftersom det yttre är en reflektion av vårt inre - och frid kan aldrig nås så länge vi sätter oss själva i centrum.
Denna mentalitet beskrivs i Bhagavad-gita: isvaroham aham bhogi: "Jag är kontrolleraren. Jag är njutaren." "They say that this world is unreal, with no foundation, with no controller. They say it is produced of sex desire and has no cause other than lust." Detta är illusion. Vi är inte punkten kring vilken allting cirkulerar. Vi bör istället sätta Gud i centrum för då råder ingen konflikt utan istället harmoni.
Citat:
Jag skapar själv mina möjligheter utifrån mina egna förutsättningar.
Om du är på väg till något angenämt ställe, men någon krockar med dig på vägen och du tvingas ligga på sjukhus istället, skapade du då detta? Är du inte snarare underkastad något högre? Och vidare, dina förutsättningar är inte i dina händer, inte sant? Alltså finns något högre än dig.