2015-02-15, 19:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Detta är vad Vedaskrifterna säger. Ett oräkneligt antal materiella universa skapas och förintas om och om igen. Detta talar väl mer för att det finns en Gud som är i kontroll, än att du skulle vara Gud, eftersom du är endast en liten levande varelse på en liten planet i ett litet solsystem i en liten galax i ett litet universum bland otaliga universa?

Uppebarligen ignorerar du "min egen"-delen av trådämnet.

Desutom är ett cyklisk multivers inte ett bättre 'guds'-bevis än liknande typ av "argument" omkring ÉTT kosmos.

Citat:
Du tror inte på någon högre makt än dig själv när vi tydligt kan se den här och nu? Vi tvingas födas, bli sjuka, bli gamla och slutligen dö. Trots att vi inte önskar lidande och elände tvingas vi genomgå detta.

Och vad har det med 'gud' att göra?

Citat:
Varför?

En "dumfråga" som är skapat för att ge plats till ett "argument from ignorance".
Citera
2015-02-15, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Tack för det Självklart tänker jag inte tvinga någon annan att tycka eller tänka som mig. Skulle vara lite jobbigt om alla dyrkade mig skämt åsido, jag tror många skulle må bra av att se sig själv med mer respekt, som något lite "heligare" om man så vill. Utan att för den skull bli odräglig.

Vad som är vekt och inte tycker jag är ganska relativt. Högsta makten, ja i min värld, men jag påstår inte att jag skulle vara det ur din synvinkel.

Du säger gud som om det vore en enda entitet. Vilket får mig att tro att du hör till en ganska så västerländsk religion, men rätta mig gärna om jag har fel!
För mig är gud en symbol för något att sträva mot, och den symbolen bygger jag på mina egna värderingar. Jag menar inte att jag tror på någon gud utan använder den termen snarare för att den är ganska så lättförståelig.

Allt och alla är gud. För vi är både materiella och psykiska varelser. Jag skulle nog kalla min uppfattning för Panpsychism eller rationell idealism. Rationell empirisk materialism så långt det är möjligt, utöver det rationell idealism.

Att definiera sig som "gud" innebär inte att man ser sig själv som allvetande eller speciell. För mig betyder det att acceptera helheten. Jag anser att allt går från ignorans till visdom, eller från oordning till ordning. Vi utgör alla "Gud", vi är inte åtskilda.
Citera
2015-02-15, 19:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Allt och alla är gud.

Speak for yourself eller kom med belägg.

Citat:
För vi är både materiella och psykiska varelser. Jag skulle nog kalla min uppfattning för Panpsychism eller rationell idealism. Rationell empirisk materialism så långt det är möjligt, utöver det rationell idealism.

Ja, du har då inte inkluderat logik i din rationalism.

Citat:
Att definiera sig som "gud" innebär inte att man ser sig själv som allvetande eller speciell. För mig betyder det att acceptera helheten.

I en privat-terminologi.

Citat:
Jag anser att allt går från ignorans till visdom, eller från oordning till ordning.

Och vad med entropin?

Citat:
Vi utgör alla "Gud", vi är inte åtskilda.

Belägg, tack ... istället för upprepninger.
Citera
2015-02-15, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Speak for yourself eller kom med belägg.

Håller du med om att allting är beroende av någonting annat?

En fisk, är till exempel beroende av att det finns vatten?
Citera
2015-02-15, 20:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Håller du med om att allting är beroende av någonting annat?

Min reformulerade version är: Allting relaterar till något annat.
Citera
2015-02-15, 20:51
Bannlyst
Citat:
Min reformulerade version är: Allting relaterar till något annat.

Du anser inte att det är ett beroendeförhållande?
Citera
2015-02-15, 20:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Allting relaterar till något annat.

Citat:

Iblant, iblant inte. Men det är inget att generellt börja bygga ett argument från.
Citera
2015-02-15, 21:00
Bannlyst
Citat:
Iblant, iblant inte. Men det är inget att generellt börja bygga ett argument från.

Varför inte? Det är rationellt.
Vad bygger du argument på?
Citera
2015-02-15, 21:10
Medlem
Citat:

Nedvärderande oneliners?
Citera
2015-02-15, 21:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Allting relaterar till något annat.

Citat:

Citat:

Citat:
Varför inte? Det är rationellt.

Om det inte finns ett beroende-förhållande är det meningslöst att bygga ett beroende-argument omkring något.

Citat:

Så solida verklighets-underlag jag känner till och med metodologiska verktyg som är lämpliga för det jag argumenterar om.
Citera
2015-02-15, 21:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nedvärderande oneliners?

Eller för dom som har tatt en kurs i "logic for dummies": Enkel, relevant, kompakt information som relaterar till dom ändlöst upprepade missionsmanuals-klichéer.
Citera
2015-02-15, 21:18
Bannlyst
Citat:
Eller för dom som har tatt en kurs i "logic for dummies": Enkel, relevant, kompakt information som relaterar till dom ändlöst upprepade missionsmanuals-klichéer.

Så du håller med om att allt relaterar till något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in