2015-02-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Japan, Nordkorea, Iran skulle jag tro, Saudiarabien är väl också ganska homogent finns säkert många fler men det är väl inga länder man direkt är sugen att åka till.

Funderar lite på denna snubben i Danmark...
Han är född i Danmark, hur kan man leva hela sitt liv i ett land och ändå känna sig så utanför som denna människa måste ha känt sig eftersom han kände sig manad att begå dessa skjutningar?

De flesta kriminella begår ju trots allt brott för att de vinner något på det, utpressning, rån, stöld, undanröjande av rival etc.

Men dessa dåden är något helt annorlunda, hur kan en kriminell 22 åring bli så fanatisk att han börjar skjuta random människor på stan?

När jag var 22 var det som fanns i mitt huvud motorcyklar, bilar, brudar, nästa fest osv.

Jag får inte ihop det...
Tänk på att han tror att han får 72 Virgins när han dör martyrdöden. Lyckas Islam övertyga grabben om detta så är resten inte svårt att förstå.
Citera
2015-02-15, 22:49
Medlem
NEXUS100s avatar
Slänger hyllningsblommor till misstänkte terroristen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20322926.ab

Citat:
Två unga män med huvor och svarta sjalar för ansiktet går fram och lägger ett gäng tulpaner. Sen försvinner de snabbt från platsen.
Malthe och Sebastian plockar upp blommorna och slänger dem.

Vad är det för individer som lägger blommor där terroristen sköts egentligen?

Edit: Viktigt att säga, det är inte grabbarna i artikeln som lägger dit blommorna, utan dom är där och städar undan.
Senast redigerad av NEXUS100 2015-02-15 kl. 22:54.
Citera
2015-02-15, 22:49
Medlem
Kemiske Alis avatar
Citat:
Japan, Nordkorea, Iran skulle jag tro, Saudiarabien är väl också ganska homogent finns säkert många fler men det är väl inga länder man direkt är sugen att åka till.

Funderar lite på denna snubben i Danmark...
Han är född i Danmark, hur kan man leva hela sitt liv i ett land och ändå känna sig så utanför som denna människa måste ha känt sig eftersom han kände sig manad att begå dessa skjutningar?

De flesta kriminella begår ju trots allt brott för att de vinner något på det, utpressning, rån, stöld, undanröjande av rival etc.

Men dessa dåden är något helt annorlunda, hur kan en kriminell 22 åring bli så fanatisk att han börjar skjuta random människor på stan?

När jag var 22 var det som fanns i mitt huvud motorcyklar, bilar, brudar, nästa fest osv.

Jag får inte ihop det...

Du kan aldrig få ihop det rationellt. Sluta försök, det räcker med att konstatera att vi har tiotusentals personer som han i Sverige. Vi med svensk kultur i blodet och uppfostran, del av en västerländsk demokratikultur, kan aldrig förstå dem, liksom de aldrig kan förstå oss. Kuffrer skall dödas. Det är det enda du behöver förstå.
Citera
2015-02-15, 22:59
Medlem
internet2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Du kan aldrig få ihop det rationellt. Sluta försök, det räcker med att konstatera att vi har tiotusentals personer som han i Sverige. Vi med svensk kultur i blodet och uppfostran, del av en västerländsk demokratikultur, kan aldrig förstå dem, liksom de aldrig kan förstå oss. Kuffrer skall dödas. Det är det enda du behöver förstå.
Vi kan förstå dem, men det kräver rätt mycket arbete. Man behöver lägga sina förutfattade meningar åt sidan. Framför allt iden att alla tänker lika när det gäller grundläggande värderingar.

Det är en tung väg att vandra ner i de djup av mörka tankar man måste tänka för att förstå.
Citera
2015-02-15, 23:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Jag får inte ihop det...

Om du släpper tanken att alla människor egentligen föds med samma personlighet... så får du ihop det.

Det finns hundar som är mycket aggressiva och antisociala pga sin medfödda personlighet.

På samma sätt finns det människor som är mycket aggressiva och antisociala pga sin medfödda personlighet.
Citera
2015-02-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet2
Vi kan förstå dem, men det kräver rätt mycket arbete. Man behöver lägga sina förutfattade meningar åt sidan. Framför allt iden att alla tänker lika när det gäller grundläggande värderingar.

Det är en tung väg att vandra ner i de djup av mörka tankar man måste tänka för att förstå.
Men grundläggande värderingar är inget man föds med, utan det är något som växer fram i en kulturell kontext. Om din kultur lär dig att martyrskap är bra, omskärelse av flickor är Guds vilja osv då tänker vi inte alla lika, när det gäller grundläggande värderingar. Eller du kanske menade något annat, typ behov av familj, kärlek, jobb, framtidstro? Där är vi nog alla rätt lika, utom fanatiker med dödslängtan. De ser bara dödande och död i kikaren.
Citera
2015-02-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NEXUS100
Slänger hyllningsblommor till misstänkte terroristen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20322926.ab

Vad är det för individer som lägger blommor där terroristen sköts egentligen?

Edit: Viktigt att säga, det är inte grabbarna i artikeln som lägger dit blommorna, utan dom är där och städar undan.

Möjligen släktingar eller nära vänner.

Oavsett inte direkt passande men ja de är min gissning iaf.
Citera
2015-02-15, 23:16
Medlem
Iman2014s avatar
Jag tror dock de flesta hade hållit med om att dessa fall är väldigt fascinerande, tycker ni inte?

Alltså om man studerar psykologin hos dessa personer, både dem i Paris och dem i Köpenhamn så verkar det uppenbart att dem hade döden som enda mål efter attackerna. Dem ville inte överleva och gömma sig, dem ville dö i strid. Dem väljer helt enkelt att offra detta livet för att möta döden.

I Paris lämnade dem ID efter sig (uppenbart medvetet) och i Köpenhamn kunde han ha lämnat området under natten men valde att vänta in polisen och skjuta mot dem för att bli dödad.

Dem valde alltså själva att lämna detta temporära och meningslösa livet och ville inte längre leva. Dem tänkte väl att varför skulle dem stå ut i ett sådant samhälle som här i Väst då det är ändå är helt meningslöst att leva i ett sådant samhälle så dem valde att offra sitt liv istället, dem sökte döden helt enkelt.

Det är väldigt fascinerande från ett psykologiskt perspektiv.
Citera
2015-02-15, 23:18
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Men grundläggande värderingar är inget man föds med, utan det är något som växer fram i en kulturell kontext. Om din kultur lär dig att martyrskap är bra, omskärelse av flickor är Guds vilja osv då tänker vi inte alla lika, när det gäller grundläggande värderingar. Eller du kanske menade något annat, typ behov av familj, kärlek, jobb, framtidstro? Där är vi nog alla rätt lika, utom fanatiker med dödslängtan. De ser bara dödande och död i kikaren.

Men det är ju det jag menar, grabben var uppvuxen i Danmark, även om päronen bara tittar på halal tv så är han hela tiden i det danska samhället.

Till skillnad mot personer som växer upp i Mellanöstern.
Citera
2015-02-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag tror dock de flesta hade hållit med om att dessa fall är väldigt fascinerande, tycker ni inte?

Alltså om man studerar psykologin hos dessa personer, både dem i Paris och dem i Köpenhamn så verkar det uppenbart att dem hade döden som enda mål efter attackerna. Dem ville inte överleva och gömma sig, dem ville dö i strid. Dem väljer helt enkelt att offra detta livet för att möta döden.

I Paris lämnade dem ID efter sig (uppenbart medvetet) och i Köpenhamn kunde han ha lämnat området under natten men valde att vänta in polisen och skjuta mot dem för att bli dödad.

Dem valde alltså själva att lämna detta temporära och meningslösa livet och ville inte längre leva. Dem tänkte väl att varför skulle dem stå ut i ett sådant samhälle som här i Väst då det är ändå är helt meningslöst att leva i ett sådant samhälle så dem valde att offra sitt liv istället, dem sökte döden helt enkelt.

Dom tror ju på att dom kommer komma till något paradis så dom "dör" ju inte enligt de själva.
Citera
2015-02-15, 23:19
Medlem
Kemiske Alis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet2

Jag vet inte hur du gör men för mig är det helt omöjligt att förstå det rationella och rätta i en (auktoritär) religion, att vilja tillämpa sharia bokstavligen med stening, stympning, spöstraff etc, att anse att alla med annan religionstillhörighet är otrogna som skall dödas liksom konvertiter m.m. Jag kan aldrig få ihop deras syn på kvinnan eftersom de anser att alla svenska tjejer är horor pga att vi har en annan syn på sexualitet. De anser att min mamma, min syster och min dotter är horor eftersom de (troligtvis) inte är/kommer vara oskulder när de gifter sig, de kommer ha haft fler än en älskare i sitt liv. Om du förstår dem, är du inte rädd att bli som de?
Citera
2015-02-15, 23:20
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014

Det är inte särskilt fascinerande, finns många som söker den utvägen varje dag, självmördare.
Skillnade på dessa herrar är att de valde att ta med sig personer som ville leva i allra högsta grad, som älskade livet mer än döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in