Citat:
Ursprungligen postat av
joppe
---
Jag har inte hört något om hans tro alls. Jag har inte hört från någon om att han blivit troende, besöker moskeer, ber varje dag och läser koranen och liknande.
Han har säkert blivit radikaliserad när han satt inne och hittat ideer som han kan använda för att ursäkta hans usla liv. Att säga man vill kriga med IS, låter säkert bra i ens egna öron, efter att man blivet avvisad av gäng, inte har några vänner och är för dum till att lyckas med något i sitt liv.
Men vad har det att göra med tro? Är alla i IRA fanatiska kristna? Man ska inte vara blåst och lägga ansvaret för kriminellas handlande, på något så diffust och subjektivt som religion
Om jag gick in i på en svensk resturang, sköt hej vilt omkring mig och ropade "Hej Kollikok", ska man då lägga ansvaret för mitt handlande på Skogsmulle och Friluftsfrämjandet?
---
Att han blir
radikaliserad betyder i sammanhanget att han blir anhängare av våldsbejakande islamistisk extremism - vilket också hans engagemang för IS bekräftar. Vidare är hans val av motiv för dåden och hans "Allahu Akbar"-vrålande ytterligare ledtrådar som inte går att få ihop med något annat än radikal islam.
Du gör någon tolkning av radikaliserad som verkar utesluta islam på något udda sätt. Blir då svårt att resonera. Brukar annars uppskatta dina inlägg, men här verkar du kört i diket av någon anledning.
Rekommenderar starkt att du kollar på Youtube-klippet i länken som mycket illustrativt visar hur hatpredikande imamer lockar kanske framförallt unga kriminella till att radikaliseras, till att dö som martyrer:
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)
Omar är ett perfekt objekt att radikalisera. Han är misslyckad kriminell, har missbrukat, tydligen utstött av gänget, han har begått handlingar som ger en säker plats i helvetet - vilket han inser ju mer han lär sig om islam.
Genom en handling som kan kategoriseras som jihad, raderas allt han gjort, och han hamnar i paradiset tillsammans med sina oskulder och får även ta med sig 70 vänner och släktingar. Det här är naturligtvis rubbade tankegångar - men för en radikaliserad muslim är det verklighet. Man tror verkligen det stämmer till fullo.
Den svenske imamen Abu Muadh från Halmstads moské i Youtube-klippet, turnerar för övrigt runt i svenska moskéer tillsammans med ett jihadförspråkande radikalt gäng, som med stor sannolikhet ägnar sig åt rekrytering av jihadister. Det är ytterst olyckligt, men diskuteras i andra trådar.