2015-02-16, 15:28
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Tydligen så var Omar en bra Kickboxare också, här finns det en video om detta

https://www.youtube.com/watch?v=pvH3syVn3f8
Citera
2015-02-16, 15:34
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Frågan är om hatet var religiöst eller politisk. Han kanske inte hade vett nog till att skilja israel från judendommen och gav sig på judar av politiska skäl. Ville inte vara första gången det händer.

Jag vill ha mera info innan jag tar ansvaret för handlingarna från honom och lägger det på en religion som delas av över en millard olika människor.

Jag har inte hört något om hans tro alls. Jag har inte hört från någon om att han blivit troende, besöker moskeer, ber varje dag och läser koranen och liknande.

Han har säkert blivit radikaliserad när han satt inne och hittat ideer som han kan använda för att ursäkta hans usla liv. Att säga man vill kriga med IS, låter säkert bra i ens egna öron, efter att man blivet avvisad av gäng, inte har några vänner och är för dum till att lyckas med något i sitt liv.

Men vad har det att göra med tro? Är alla i IRA fanatiska kristna? Man ska inte vara blåst och lägga ansvaret för kriminellas handlande, på något så diffust och subjektivt som religion

Om jag gick in i på en svensk resturang, sköt hej vilt omkring mig och ropade "Hej Kollikok", ska man då lägga ansvaret för mitt handlande på Skogsmulle och Friluftsfrämjandet?

Så allt det du gör och allt det du skriver här, styrs av Svenska Kyrkan?

Varför är du så feg att du inte vill lägga ansvaret för vad han gjort på honom, men måste lägga det på en religion som finns i tiotusentals tolkningar och varianter?
Det finns väl inga restauranger mitt ute i skogen.
Och om du gjorde skulle jag kanske inte lägga ansvaret på Skogsmulle men jag skulle definitivt göra en koppling. Det gör många på detta forum när det gäller terroristen i Kbh, och det med rätta. Sen får man se vilka slutsatser man kan dra av det.
Citera
2015-02-16, 15:46
Medlem
Citat:
---

Jag har inte hört något om hans tro alls. Jag har inte hört från någon om att han blivit troende, besöker moskeer, ber varje dag och läser koranen och liknande.

Han har säkert blivit radikaliserad när han satt inne och hittat ideer som han kan använda för att ursäkta hans usla liv. Att säga man vill kriga med IS, låter säkert bra i ens egna öron, efter att man blivet avvisad av gäng, inte har några vänner och är för dum till att lyckas med något i sitt liv.

Men vad har det att göra med tro? Är alla i IRA fanatiska kristna? Man ska inte vara blåst och lägga ansvaret för kriminellas handlande, på något så diffust och subjektivt som religion

Om jag gick in i på en svensk resturang, sköt hej vilt omkring mig och ropade "Hej Kollikok", ska man då lägga ansvaret för mitt handlande på Skogsmulle och Friluftsfrämjandet?
---

Att han blir radikaliserad betyder i sammanhanget att han blir anhängare av våldsbejakande islamistisk extremism - vilket också hans engagemang för IS bekräftar. Vidare är hans val av motiv för dåden och hans "Allahu Akbar"-vrålande ytterligare ledtrådar som inte går att få ihop med något annat än radikal islam.

Du gör någon tolkning av radikaliserad som verkar utesluta islam på något udda sätt. Blir då svårt att resonera. Brukar annars uppskatta dina inlägg, men här verkar du kört i diket av någon anledning.

Rekommenderar starkt att du kollar på Youtube-klippet i länken som mycket illustrativt visar hur hatpredikande imamer lockar kanske framförallt unga kriminella till att radikaliseras, till att dö som martyrer:
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)

Omar är ett perfekt objekt att radikalisera. Han är misslyckad kriminell, har missbrukat, tydligen utstött av gänget, han har begått handlingar som ger en säker plats i helvetet - vilket han inser ju mer han lär sig om islam.
Genom en handling som kan kategoriseras som jihad, raderas allt han gjort, och han hamnar i paradiset tillsammans med sina oskulder och får även ta med sig 70 vänner och släktingar. Det här är naturligtvis rubbade tankegångar - men för en radikaliserad muslim är det verklighet. Man tror verkligen det stämmer till fullo.

Den svenske imamen Abu Muadh från Halmstads moské i Youtube-klippet, turnerar för övrigt runt i svenska moskéer tillsammans med ett jihadförspråkande radikalt gäng, som med stor sannolikhet ägnar sig åt rekrytering av jihadister. Det är ytterst olyckligt, men diskuteras i andra trådar.
Citera
2015-02-16, 15:50
Medlem
Någon som kan sammanfatta lite kort om vad som hänt idag?
Citera
2015-02-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobjakabob
Någon som kan sammanfatta lite kort om vad som hänt idag?

ja, och gärna med länk till hans youtubefilm han la upp 45 min innan och FB konto?
Vilka var de andra två de har arresterat?
Det sägs han var född i danmark. Är hans föräldrar i danmark eller i vilket land?
Citera
2015-02-16, 15:58
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Att han blir radikaliserad betyder i sammanhanget att han blir anhängare av våldsbejakande islamistisk extremism - vilket också hans engagemang för IS bekräftar. Vidare är hans val av motiv för dåden och hans "Allahu Akbar"-vrålande ytterligare ledtrådar som inte går att få ihop med något annat än radikal islam.

Du gör någon tolkning av radikaliserad som verkar utesluta islam på något udda sätt. Blir då svårt att resonera. Brukar annars uppskatta dina inlägg, men här verkar du kört i diket av någon anledning.

Rekommenderar starkt att du kollar på Youtube-klippet i länken som mycket illustrativt visar hur hatpredikande imamer lockar kanske framförallt unga kriminella till att radikaliseras, till att dö som martyrer:
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)

Omar är ett perfekt objekt att radikalisera. Han är misslyckad kriminell, har missbrukat, tydligen utstött av gänget, han har begått handlingar som ger en säker plats i helvetet - vilket han inser ju mer han lär sig om islam.
Genom en handling som kan kategoriseras som jihad, raderas allt han gjort, och han hamnar i paradiset tillsammans med sina oskulder och får även ta med sig 70 vänner och släktingar. Det här är naturligtvis rubbade tankegångar - men för en radikaliserad muslim är det verklighet. Man tror verkligen det stämmer till fullo.

Den svenske imamen Abu Muadh från Halmstads moské i Youtube-klippet, turnerar för övrigt runt i svenska moskéer tillsammans med ett jihadförspråkande radikalt gäng, som med stor sannolikhet ägnar sig åt rekrytering av jihadister. Det är ytterst olyckligt, men diskuteras i andra trådar.

Radikalisering betyder en process där man accepterar udemokratiska metoder för att uppnå ett politisk mål. Ordet har länge använts i politiska diskussioner och är inget ord som definieras som muslimsk eller religiöst.
Citera
2015-02-16, 16:05
Medlem
vanligajags avatar
Vilket land kom föräldrarna ifrån ?
Citera
2015-02-16, 16:06
Medlem
Citat:
Radikalisering betyder en process där man accepterar udemokratiska metoder för att uppnå ett politisk mål. Ordet har länge använts i politiska diskussioner och är inget ord som definieras som muslimsk eller religiöst.
Inget som jag har påstått. Är fullt på det klara med vad radikaliserad betyder - i olika sammanhang.
Citera
2015-02-16, 16:08
Medlem
Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade om Sitt sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

”Vi har sänt dig enbart av nåd till alla skapelser.”1

Jag svär vid Allâh att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) är en nåd. Hans följeslagare använde sina styrkor för att dra in människorna i kedjor till paradiset. De gjorde det utav nåd. Jag svär vid Allâh att det är en nåd. De erövrade folkslagen med dessa styrkor. Folkslagen fann lyckan i dem. Jag svär vid Allâh att det var en nåd. Om dagens muslimer hade varit i Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hans ädla följeslagares tillstånd skulle de varit en nåd till alla människor.

Ser ni inte att dagens elände och förstörelse som mänskligheten upplever beror på att muslimerna inte håller fast vid sin Herres skrift och sitt sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah? Därför har de splittrats, sjunkit och blivit livlösa. Islams rike har inte bara slutat utvidgas. Det har krympt.

Till följd därav har islams fiender överväldigat och överrumplat muslimerna så att de till och med har börjat göra narr av islam och kalla islam för cynism och barbarism. Jag svär vid Allâh att det är de som är barbarer. Det är de som har fyllt världen med prövningar och förstörelse. Det är de som spiller blod. Det är de som anfaller, dödar och fördriver oskyldiga människor i deras länder med raketer, pansarvagnar och granatbeskjutningar från luft, land och hav. Trots det är det de som säger sig vara nådiga. Du finner papegojor i muslimska länder tillskriva islam samma sak som de otrogna. Ytterst beklagligt.

Cynismen och metoderna som terroristerna tillämpar har inget med islam att göra. Islam är ett kall till Allâhs religion, en vägledning till människorna och en förbättring av människoliven. Hela islam är endast godhet. Om det blir tvunget att gå ut i krig är det ett ädelt och rent krig. Kvinnor får inte dödas. Barn får inte dödas. Gamlingar får inte dödas. Klostermunkar får inte dödas. Ingen som inte deltar i striden får dödas.

Finner ni detta hos judarna? Finner ni detta hos de kristna? Finner ni detta hos elddyrkarna, hinduerna eller kommunisterna? Det enda du finner hos dem är barbariska och destruktiva krig. De skonar varken vått eller torrt, små eller stora. De demolerar länder. Samtidigt förbjuder islam att till och med träd huggs ned och att de omnämnda målgrupperna dödas.

121:107
Citera
2015-02-16, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Palestina.
Citera
2015-02-16, 16:12
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag

Palestina. Men flydde till Jordanien där de verkat ha bott i ett flyktingläger ett tag innan de flydde vidare till Danmark.
Citera
2015-02-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chidi-imobong
Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade om Sitt sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

. Samtidigt förbjuder islam att till och med träd huggs ned och att de omnämnda målgrupperna dödas.

121:107
Blir det då Haram att arbeta som skogshuggare, eller att bygga ett bostadshus i trä?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in