2015-02-15, 19:17
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Snarare har hans livvakter som har som jobb att beskydda honom stake. Han gömmer sig bakom sina livvakter.. och vägrar erkänna sina åsikter öppet i debattprogram.. utan pratar överdrivet diplomatiskt.

Jag skulle vilja se dig bakom ett par SÄPO-livvakter om det stod en islamist med kalashnikov på andra sidan om dem. Jag tror du skulle pissa på dig direkt.

Dessutom tror jag inte Vilks nödvändigtvis har några andra åsikter än de som rör konst och åsiktsfrihet. Han har alltid varit en person som tänkt i andra banor och gått andra vägar. Om han har blivit rasistisk så är det nog av allt han utsatts för i så fall, men jag har inte sett några sådana tecken.

Du kan ju rätta in dig i islamisternas led om du vill. Om folk bara hade lite sunt förnuft och gav dem hela armen istället för bara ett finger så skulle detta vara en mycket bättre värld att leva i. Vi måste ju ändå förstå att konflikter inte löser något. Att lägga sig platt på marken däremot, det är grejer det.
Citera
2015-02-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta är nog inte alls otroligt......tidigare har det tydligen bara varit "vanlig" gängkriminalitet. Jag skulle kunna tänka mig att hjärnorna bakom islamiströrelser rekryterar våldsbenägna ungdomar i fäöngelsemiljö för att sedan låta dessa göra självmordsattentat.
Man får hoppas att man kommer syna alla medfångar som han kan ha kommit i kontakt med under sin fängelsetid. Där kan nyckeln ligga till att nysta upp en eventuell terrorcell.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Han kanske fått idéer om dessa dåd när han satt i fängelse. Kanske inspirerad av någon annan inlåst.

Kanske det. men jag tror snarare att han var en copycat som inspirerades av attentaten i Paris. Upplägget var ju precis detsamma: först en islamkritiker (Vilks), sedan en judisk lokal.
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Enligt Ekstrabladet är det Omar Abdel Hamid El-Hussein, 22 år, som är gärningsmannen bakom terrorattacken mot Krudttønden och synagogan i Krystalgade.

Dansk TV DR1 i TV-Avisen visade namn, bild, ålder, född i Danmark, annan etnicitet, dömd för våld osv. inga krusiduller där inte.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Kanske var poliserna och vakterna som var målet för attacken , en sådan där person som havt sådana problem med rättsväsendet har säkert inte mycket övers för vakter och poliser.
Man vet ju inte vad motivet var.

Det finns ingenting som tyder på att poliserna och vakterna var målet. Och jo, i någon mån vet vi redan att han hade ett islamistiskt motiv, det är ganska uppenbart.
Citera
2015-02-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultraviolence
Nu har det släppts en bild på GM

http://imgur.com/L8m97QN
Allvarligt? Finns någon officiell bild snart? Många måste ju sitta inne med info på vem det var, vid detta laget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Har bara hunnit med fem sidor bakåt i tråden som jag följt från början igår. Vad är det för etnicitet på GMs föräldrar - såg att terroristen var född i Danmark, det säger en del när till och med andra generationens blattar radikaliseras i sådan omfattning så att de väljer att begå terrorbrott, istället för att ta till vara chanserna han fått genom att födas i ett sådant bra och västerländskt land som Danmark är...

Hur många av dessa potentiella terrorister finns det egentligen?

Med tanke på GM's namn tror jag inte att föräldrarna hette Jytte och Preben.
Citera
Medlem
011235813s avatar
Det skrevs i 2014 om att gängmedlemmar, som hade varit i Syrien och vad PET bedömde.

"– CTA(Center for for Terroranalyse - afd. i PET red.) vurderer, at hjemvendte fra Syrien, der har været i forbindelse med militant islamistiske miljøer i Danmark, og som samtidig har en tilknytning til kriminelle miljøer, potentielt har nemmere adgang til finansiering, våben og sprængstoffer, og derfor kan udgøre en særlig trussel."

Källa:http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4721828.ece
Citera
2015-02-15, 19:20
Medlem
Citat:
Kanske var poliserna och vakterna som var målet för attacken , en sådan där person som havt sådana problem med rättsväsendet har säkert inte mycket övers för vakter och poliser.

Märkligt sammanträffande med de båda brottsplatserna då va? Lars Vilks, yttrandefrihet, Allahu Akbar, synagoga..

Poliser och vakter finns ju lite var stans. Jag tror du är fel ute.
Citera
2015-02-15, 19:21
Medlem
Citat:
Knappast troligt. Varför sköt han då den obeväpnade judiske mannen utanför synagogan. Han blev dessutom skjuten i huvudet, poliserna blev skjutna i arm resp. ben.
Citera
2015-02-15, 19:23
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Har bara hunnit med fem sidor bakåt i tråden som jag följt från början igår. Vad är det för etnicitet på GMs föräldrar - såg att terroristen var född i Danmark, det säger en del när till och med andra generationens blattar radikaliseras i sådan omfattning så att de väljer att begå terrorbrott, istället för att ta till vara chanserna han fått genom att födas i ett sådant bra och västerländskt land som Danmark är...

Hur många av dessa potentiella terrorister finns det egentligen?

Enligt Säpo finns det i Sverige ca 200st som kan och vill men då är IS hemvändarna oräknade. Så det är bara en fråga om tid innan detta sker i Sverige
Citera
2015-02-15, 19:23
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Enligt svt text är han känd av polisen sen tidigare .22 år brokig uppväxt ,inblandad i mycket gängkriminalitet , dock INTE något som tyder på att han varit fanatisk islamist på något sätt , han var dock under bevakning av PET ,men det var väl mest troligt för att han tillhörde något gäng kanske.

Personligen tror jag att born again religiösa är farligare än de som gått in för sin religion tidigt. Speciellt om deras fd liv vad kriminalitet och gäng.

De har lixom allt för att bli en galen religiös extremist.

Precis som att alla vänsterextremister inte skulle kunna kasta sten i huvudet på folk. Men de vänsterextremister som har haft en brokig uppväxt med kriminalitet och droger har lättare att ta sin extremism längre än att protestera och blåsa i visselpipa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in