Som sagt, den här serien lockar mig mer pga intressant värld än storyn. Och möjligen pga det faktum att svensk Urban Fantasy inte precis växer på träd... (höhö...)
Citat:
Ursprungligen postat av
effects
(---) Annars bortsett från ryggen tycker jag det verkar mer som att hon skulle kunna va en mara. De drabbar ju män och jag kommer ihåg att hon snabbt sa i förbifarten något som "du ska veta vad dessa män gör" och maror besöker män i deras mardrömmar, som vi har sett esmeralda göra i han polisens.
Intressant! Det verkar helt klart vara en tanke. Möjligen en smula porrifierat, för att passa serien bättre eller göra det lite mer uppdaterat. Det förklarar inte riktigt varför snuten sköt på riktigt (kulhålet i dörrfodret), men det kanske får tillskrivas en billig effekt (rätt gott om sådana i manus, after all).
Något annat jag noterade från Wikipedias artikel är att det finns en koppling mellan maran och kvistar i skogen:
En mara kunde också sätta sig att rida på ett träd i skogen Trädet stannar då i växten och dess grenar tovades ihop sig . Kommer maran Esmeralda kopplas ihop med "parasiten" på något sätt? Kan hon, eh, rida bort parasiten? Hmm...