2015-03-10, 16:26
Medlem
Weeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisaRosenbaum
Så som jag förstått det är svans-bröderna som följer:
(i den ordning de mördats)

1. Tore Häger - ägare av bilskroten där han samlar allehanda skrot.
2. Taxichauffören Jeppe. Samlar på guld och annat blänkande.
3. 80-årige Ebbe på ålderdomshemmet. Samlar på hattar.

4. Min gissning: Galne Gran. Dock ej mördad än. Samlar på olika tidningsurklipp.
Ylva (bagladyn) har systematiskt försökt varna alla bröderna.
I avsnitt 4 varnar hon också mycket riktigt Gran, och han flyr i en röd bil.

Det jag störde mig mest på i avsnitt 4 var att de inte uttalat sa "troll" utan kringgick ordet. Säg vad det är för helvete. Eller blir dialogen för löjlig då?

4:e trollet var ju inte Galne Gran, det var ju en helt ny karaktär som hade asmycke tidningar hemma och bodde på fastlandet. Galne Gran bor ju på en ö och spelas dessutom av Ica-Stig, detta var en helt annan karaktär.
Citera
2015-03-10, 16:55
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weener
4:e trollet var ju inte Galne Gran, det var ju en helt ny karaktär som hade asmycke tidningar hemma och bodde på fastlandet. Galne Gran bor ju på en ö och spelas dessutom av Ica-Stig, detta var en helt annan karaktär.
Men frågan är om vi får se tidningstrollet igen eller om han försvann från serien på en gång. Duktigt för övrigt att få kniven att stå rakt ut från bildäcket.

Men vem är det som kommer med medicinflaskorna genom den där tunneln? Känns som det kan vara bagladyn men det kanske är för uppenbart.
Citera
2015-03-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Stackare? Hagelpusten är ju överlägsen i sån situation. Avsågad då helst för smidighet och maximal hagelspridning.
Tror för övrigt hagelbössa används av polisen speciellt för att blåsa bort lås, då med specialhagel som är mycket större än vanliga.

Polisen ska ju bara skjuta i nödvärn och helst i benen, skjuta någon med en hagelbrakare är väl knappast bra i en ev gisslanfritagning som de skulle göra på skroten när de skulle frita barnen.

PS polisen som sprang med hagelbössan såg ut som skitit ned sig
Citera
2015-03-10, 19:21
Medlem
Uncle Dukes avatar
Är det någon känd grej att troll samlar på lite allt möjligt skräp? Att de gillar guld vet väl varenda barnunge, men hattar och tidningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Fan vad jag skrattade när de öppnade liksäcken

Ragnerstams min var ungefär som om han öppnat kylskåpet och insett att mjölkens bäst före-datum passerats.

Citat:
Det jag störde mig mest på i avsnitt 4 var att de inte uttalat sa "troll" utan kringgick ordet. Säg vad det är för helvete. Eller blir dialogen för löjlig då?

Men spelar det någon roll vad de kallar (eller inte kallar) trollen, när alla ändå fattar vad det handlar om? Jag tycker faktiskt att det är lite skönt att de inte idiotförklarar hela tittarkåren genom att t ex Wass får stå och titta på ett lik med en ärrig svanskota, sen en förtorkad svans, klia sig i huvudet och sedan plötsligt få ett Heureka-ögonblick och flämta: "Vafan... troll?" (Dramatiska stråkar, klipp till eftertexter)

Citat:
Saknar f.ö. den tiden när folk inte hade råd att läsa skitsaker som filmvetenskap
Imagine the harmony.

Vad menar du nu? Jag tycker att det är bra att folk har råd att studera vad de vill (så länge de får ett jobb eller gör något annat vettigt efter studierna), men jag vet att andra har andra uppfattningar. Men vad har det med den här tråden att göra? Varför skulle just filmvetenskap vara en skitsak förresten? Det är väl lika "riktigt och viktigt" som litteraturvetenskap?

Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
Vad bor i Evas källare? Hon har väl krypit in där i ett program och kom fram till Hyllor med "jordvatten/dricka" och inget mer, eller?

Det är väl ingen som bor där (nödvändigtvis), det är en hemlig tunnel som leder ut i skogen.
Citera
2015-03-10, 19:24
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Är det någon känd grej att troll samlar på lite allt möjligt skräp? Att de gillar guld vet väl varenda barnunge, men hattar och tidningar?
Eller pantflaskor.
Citera
2015-03-10, 19:38
Medlem
Swan65s avatar
Kan inte sluta tänka på vad detta manus skulle kunna bli i händerna på David Lynch uppbackad av HBO.. Mmmumma
Citera
2015-03-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kan inte sluta tänka på vad detta manus skulle kunna bli i händerna på David Lynch uppbackad av HBO.. Mmmumma

Skit. Nordiska naturväsen i amerikansk kontext? Knappast va.
Citera
2015-03-10, 19:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Skit. Nordiska naturväsen i amerikansk kontext? Knappast va.

Äh finns säkert nåt mysko i amerikansk folklore som är likvärdigt.. Hur som helst fungerar bevisligen inte detta men tanken var god
Citera
2015-03-10, 20:18
Medlem
Baalzamons avatar
Hade amerikanerna gjort det skulle det ha blivit överdrivet, pretentiöst och allt hade baserats på en enorm budget utan att det hade blivit mycket bättre
Citera
2015-03-10, 20:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Hade amerikanerna gjort det skulle det ha blivit överdrivet, pretentiöst och allt hade baserats på en enorm budget utan att det hade blivit mycket bättre

Jordskott är definitivt mera pretentiöst än Twin Peaks
Citera
2015-03-10, 21:23
Medlem
Baachs avatar
Fan vad folk klagar, jag tycker serien är bra.
Citera
2015-03-11, 00:30
Medlem
henkesss avatar
Inte lika bra som fenomenala Graven och morden. Men riktigt bra serie!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in