• 1
  • 2
2015-02-13, 20:46
Medlem
knut_1s avatar
Någon som tagit grundad ställning?
https://www.avanza.se/avanzabank/kam...rendipity2430/
Citera
2015-02-13, 20:54
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Någon som tagit grundad ställning?
https://www.avanza.se/avanzabank/kam...rendipity2430/
Jag såg erbjudandet igår och har inte hunnit gå igenom det än men 175 Mkr till 8.25% direktavk. lär försvinna rasande fort på dagens marknad.
Citera
2015-02-13, 21:37
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Varför inte köpa Tobin Pref med direktavkastning på ca 10 %? Som jag ser det är det lägre risk (bostads/byggbolag med verksamhet i Stockholm jämfört med någon slags inkubator) samtidigt som avkastningen är högre.
Citera
2015-02-14, 07:36
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Varför inte köpa Tobin Pref med direktavkastning på ca 10 %? Som jag ser det är det lägre risk (bostads/byggbolag med verksamhet i Stockholm jämfört med någon slags inkubator) samtidigt som avkastningen är högre.

Ja, lite så. Hur är det med företagsrisken i Serendipity?
Citera
2015-02-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax

Tobin pref handlas nu över inlösen kurs! Skulle de löser in aktierna nu så få du mindre betalt än vad det kostar att köpa aktien!
Citera
2015-02-20, 13:01
Medlem
V-Kints avatar
Ett investmentbolag som tagit namnet Serendipity känns ju inte direkt seriöst.

Citat:
Wikipedia: Serendipitet är en oavsiktlig upptäckt, en positiv överraskning vid sökandet efter eller utförande av något annat.

Ordet serendipitet myntades av den brittiske författaren Horace Walpole 1754 i ett brev till Horace Mann: "Denna upptäckt är förvisso nästan av den typen jag kallar serendipitet, ett väldigt uttrycksfullt ord." Ordet hade sitt ursprung i vad han kallade en "enfaldig saga med namnet Tre prinsar från Serendip; ... [dessa gjorde] ständigt, genom tillfälligheter och skarpsinne, upptäckter av sådant de inte var ute efter".[1]

Ordet användes ursprungligen för att beteckna förmågan att ta tillvara upptäckter, som man kommit över av en tillfällighet vid sökandet efter något annat. Idag avses det ofta också för själva föremålet för upptäckten.

Nej tack, jag avstår från att teckna.
Citera
2015-02-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Ett investmentbolag som tagit namnet Serendipity känns ju inte direkt seriöst.

Nej tack, jag avstår från att teckna.

Du avstår alltså p.g.a. deras namn? Skarp analys.
Citera
2015-02-20, 17:01
Medlem
P.Gs avatar
Klickade runt och hittade den här genomgången:http://aktieingenjoren.blogspot.se/2...aktie.html?m=0

Service för gamla sekelskifteshissar hade nog varit en intressant, defensiv aktie men med nuvarande upplägg söker jag nog upp något mer lättbegripligt till likvärdig avkastning.
Citera
2015-02-20, 19:20
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du avstår alltså p.g.a. deras namn? Skarp analys.

Namnet antyder att de ska investera i något där avkastningen kommer att komma från oväntade och oplanerade händelser. Även om detta inte är deras verkliga affärside så undrar man ju hur f-n de bestämde sig för de namnet. Skulle du placera dina pengar i en ny bank som tagit namnet Ebberöds? Men, teckna du för fullt. Du kommer att få så många aktier du vill ha.
Citera
2015-02-20, 20:02
Medlem
Jag ser inte hur de ska kunna betala utdelning när de historiskt varit beroende av nytt kapital år efter år.
Citera
2015-02-21, 09:08
Medlem
Citat:
Namnet antyder att de ska investera i något där avkastningen kommer att komma från oväntade och oplanerade händelser. Även om detta inte är deras verkliga affärside så undrar man ju hur f-n de bestämde sig för de namnet. Skulle du placera dina pengar i en ny bank som tagit namnet Ebberöds? Men, teckna du för fullt. Du kommer att få så många aktier du vill ha.

Därför att många av historiens största innovationer kommer just ifrån oväntade händelser. OrganoClick som är ett av deras innehav började till exempel om jag minns rätt som en diskussion på krogen mellan Armando Córdova som forskade på små organiska katalysatorer och Jonas Hafrén som forskade på hur man modifierar cellulosa.

Att med hjälp av enzymer modifiera cellulosa har man forskat på länge men inte särskilt framgångsrikt då enzymerna inte får plats mellan cellulosafibrerna. Men tillsammans kunde de utveckla Click-reaktioner där man använder mindre organiska molekyler för att katalysera reaktionen istället.
Citera
2015-02-21, 14:41
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Aktieingenjoren
Därför att många av historiens största innovationer kommer just ifrån oväntade händelser.

Som aktieingenjören är inne på så är namnet valt just utifrån att många upptäckter har skett av misstag. Tidningen Cafè hade för några nummer sedan en intervju med grundarna där de förklarade namnet. Penicillin upptäcktes genom att man inte hade diskat ur bägarna ordentligt, så det började växa bakterier i dem. Det nya ämnet Upsalite upptäcktes när man glömde kvar ett prov över helgen.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innov...cle3742360.ece

Så nog finns det en tanke bakom namnet allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in