• 1
  • 2
2015-02-12, 23:26
Medlem
fraess avatar
Själv har jag slutat använda buljongtärningar/färdiga fonder med smakförstärkare tillsatt och köra bara med rent MSG, blir lättare att styra smaken om man nu ändå ska fuska.

Vet ingen annan som gör det, så därför undrar jag hurpass vanligt det är i Sverige.

Ja, tycker det är fusk men fuskar gärna till vardags. Lagar jag lite bättre mat så låter jag bli
Citera
2015-02-12, 23:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Själv har jag slutat använda buljongtärningar/färdiga fonder med smakförstärkare tillsatt och köra bara med rent MSG, blir lättare att styra smaken om man nu ändå ska fuska.

Vet ingen annan som gör det, så därför undrar jag hurpass vanligt det är i Sverige.

Ja, tycker det är fusk men fuskar gärna till vardags. Lagar jag lite bättre mat så låter jag bli

Kan du till en intresserad lägga upp länk till produkten/bilder på produkten?

Tack på förhand!
Citera
2015-02-12, 23:46
Medlem
fraess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kan du till en intresserad lägga upp länk till produkten/bilder på produkten?

Tack på förhand!

Tja, en påse med vita kristaller. Inte mycket att titta på. Brukar heta ajinomoto och hittas nog bara i asiatiska butiker i Sverige. Det är basen i de flesta buljonger och fonder man köper i affären kan man säga. Men det är mycket bättre med rent, då kan man lyfta smaken på de smaker man har utan att blanda in den specifika smaken på buljongen/fonden.
Citera
2015-02-12, 23:56
Medlem
madtops avatar
Citat:

Så om jag förstår dig rätt så skippar du t.ex köttbuljongen i en rödvinssås och kör bara med rödvin och MSG? Låter inget vidare - och nej, det är verkligen inget jag gör.

Däremot så har jag inget emot MSG, umami är fina grejor. Men då föredrar jag MSG som en smaktillsats och inte som en ersättare...
Senast redigerad av madtop 2015-02-13 kl. 00:00.
Citera
2015-02-13, 00:01
Medlem
fraess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Så om jag förstår dig rätt så skippar du t.ex köttbuljongen i en rödvinssås och kör bara med rödvin och MSG? Låter inget vidare - och nej, det är verkligen inget jag gör.

Däremot så har jag inget emot MSG, det kan vara en OK smakförstärkare. Men då föredrar jag MSG som en tillsats och inte som en ersättare...

Om jag gör en rödvinssås så har jag i buljong utan MSG. Du missar målet lite här, om jag t.ex gör köttfärssås eller något annat enkelt tycker jag det funkar bättre att använda rent MSG istället för en kass buljongtärning med lika mycket MSG i, för jag vill gärna bestämma själv vad jag kryddar med.
Citera
2015-02-13, 00:03
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Natriumglutamat känns så smutsigt aldrig tänkt på att det är sådant i buljong så insatt är jag,

Är det någon som har koll på om det har någon hälsoeffekt vid högre doser , tex billig asiat mat där allt är fejk?
Citera
2015-02-13, 00:04
Medlem
fraess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Vad är MSG? Michael Schenker Group?

Natriumglutamat, glutaminsyrans natriumsalt. E621. Glutaminsyra förekommer naturligt, gärna i lagrade matvaror eftersom det är en aminosyra som frisätts då proteiner bryts ner. Umami.

Kan tråden snälla handla om huruvida man anväder det rent eller inte, foliehattsteorierar kan väl vara någon annanstans?
Citera
2015-02-13, 00:06
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Natriumglutamat känns så smutsigt aldrig tänkt på att det är sådant i buljong så insatt är jag,

Är det någon som har koll på om det har någon hälsoeffekt vid högre doser , tex billig asiat mat där allt är fejk?

Finns inga negativa hälsoeffekter av glutamat, http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning...-mat/Glutamat/. Av någon anledning är västvärlden livrädd för det ändå, asiaterna har ju ätit det i över 100 år i stora mängder. Här vägrar folk äta någonting med lite aromat i sig.
Citera
2015-02-13, 00:19
Medlem
madtops avatar
Citat:

Kan tråden snälla handla om huruvida man anväder det rent eller inte, foliehattsteorierar kan väl vara någon annanstans?

Jag köpte en burk utomlands mest för att det var kul och har använt den sparsamt.
Jag fördrar soja, parmesan, fisksås, ost för att få fram umami.

Men visst, du har en poäng. Jag använder hellre en fond utan MSG och kompletterar med ren glutamat om det nu är den smaken man är ute efter.
Citera
2015-02-13, 00:28
Medlem
Den som behöver buljongtärning eller fond, inklusive MSG kan inte krydda.
Om man där emot gör sin egen buljong från scratch så får man respekt från mig, men att kalla det för "fint" och sedan kasta i tillsatser är lite patetiskt.
Citera
2015-02-13, 07:25
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Den som behöver buljongtärning eller fond, inklusive MSG kan inte krydda.
Om man där emot gör sin egen buljong från scratch så får man respekt från mig, men att kalla det för "fint" och sedan kasta i tillsatser är lite patetiskt.

Varför? Jag gör ofta egen fond, däremot ser jag inget fel att använda andra smaksättare i andra syften. Speciellt när det gäller MSG som har ganska unika egenskaper. Tycker inte att det ska förkastas bara för att det inte är applicerbart i alla sammanhang.
Citera
2015-02-13, 10:06
Medlem
Citat:
Natriumglutamat, glutaminsyrans natriumsalt. E621. ...
Tack, men det förklarade inte akronymen MSG, så jag googlade. Det står för den engelska termen monosodium glutamate.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in