• 1
  • 2
2015-02-13, 13:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Vad är MSG? Michael Schenker Group?
Ja jävlar, det finns någon mer som minns Michael Schenker!

Men till topic, har man ingen asiataffär i närområdet så finns det ren MSG hos Borgeby under namnet Umami. 10 spänn för 50 g.

http://www.borgebykryddgard.se/kryddor-a-o/umami
Citera
2015-02-13, 14:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Varför? Jag gör ofta egen fond, däremot ser jag inget fel att använda andra smaksättare i andra syften. Speciellt när det gäller MSG som har ganska unika egenskaper. Tycker inte att det ska förkastas bara för att det inte är applicerbart i alla sammanhang.

Håller med dig. Gör man t.ex en asiatisk nudelsoppa är det helt OK att koka egen buljong och krydda den med MSG. Vilket i och för sig är tillsatt i de flesta soja- och fisksåser. Så frågan är om man kan få tag på en soja utan glutamat?
Citera
2015-02-13, 14:45
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Har sneglat lite på MSG när jag strosat runt nere på thaibutiken men vart lite skeptisk. Nu blir det lätt ett köp då jag inte använder buljongtärningar och köpfonder.
Citera
2015-02-13, 15:17
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Håller med dig. Gör man t.ex en asiatisk nudelsoppa är det helt OK att koka egen buljong och krydda den med MSG. Vilket i och för sig är tillsatt i de flesta soja- och fisksåser. Så frågan är om man kan få tag på en soja utan glutamat?

Det finns inget glutamat tillsatt i soja. Soja i sig är ju fylld av umami. Japansk soja innehåller sojabönor, vete, vatten och salt.

Att tillföra msg i soja eller fisksås är ju som att tillsätta sötningsmedel i strösocker.
Senast redigerad av Formsvacka 2015-02-13 kl. 15:21.
Citera
2015-02-14, 05:07
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Det finns inget glutamat tillsatt i soja. Soja i sig är ju fylld av umami. Japansk soja innehåller sojabönor, vete, vatten och salt.

Att tillföra msg i soja eller fisksås är ju som att tillsätta sötningsmedel i strösocker.

Nä. Det förstärker ju den salta smaken och är därför vanligt förekommande bland många ful-märken soya (och fisksås, och ostronsås... etc). När det gäller kinesisk soya är det mer regel än undantag.

Här är typiska ingredienser i sådan:
http://www.surebeatswork.com/wp-cont...9/DSC_0002.jpg
Citera
2015-02-14, 09:18
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Nä. Det förstärker ju den salta smaken och är därför vanligt förekommande bland många ful-märken soya (och fisksås, och ostronsås... etc). När det gäller kinesisk soya är det mer regel än undantag.

Här är typiska ingredienser i sådan:
http://www.surebeatswork.com/wp-cont...9/DSC_0002.jpg

Vad är det där för nåt? Inte är det soja iaf.
Riktig fisksås och riktig soja innehåller aldrig tillsatt glutamat.
Citera
2023-02-01, 13:15
Medlem
Ogorkis avatar
Nej. Jag skulle inte hälla i msg i mat. Inte för att jag tror att det är farligt, utan för att jag helt enkelt tycker att det är äckligt. Maten får en stickig "gatukökssmak" tycker jag. Om jag har köpebuljong i mat, använder jag sådan utan msg.
Citera
2023-02-13, 06:59
Bannlyst
Jag har ofta i MSG, även om jag haft i Soja. Fisksås, kanske buljong även.
Extra MSG kristaller boostar sältan och ger en unik smak som jag tycker hör hemma i
Asiatiska maträtter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in