Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Det är helt absurt att det ses som moraliskt riktigt av det stora flertalet att en minoritet via rån ska tvingas finansiera sitt eget förtryck och förtryck gentemot andra om majoriteten vill ha det på det viset.
Minoriteter och enskilda kommer alltid vara förtryckta av majoriteter -- det tillhör sakernas tillstånd och är inget vi kan fantisera bort. Så länge som det finns en möjlighet till motstånd eller till att sätta sig på tvären eller för den delen ha en annan uppfattning om hur saker o ting står till så kommer förtryck finnas. Det bästa sättet att utrota förtryck öht är att hjärntvätta bort all individualitet.
Det är det här som är paradoxen: för att bekämpa totalitarism så måste man vara totalitär. För att bekämpa makt så måste man utöva makt, när man bekämpar normer så ersätter man de med nya. Det är inte absurt, det är som det är. Om det är absurt så är det ditt sätt att kategorisera världen som gör det absurt.
Man tvingar människor i en anarki också. Jag som inte tror på äganderätt skulle givetvis bli med våld hotad, tvingad och kanske till med rånad för att jag inte accepterar de gränser människor med makt har satt upp. Men som en människa utan makt så måste jag givetvis underkasta mig eller dö, precis som idag.
Citat:
Enligt den demokratiska principen hade Galileo Galilei fel och den katolska kyrkan rätt. Inte bara i sak, utan dessutom i fråga om att kyrkan hade moralen på sin sida att betvinga och förgripa sig på Galilei och hans arbete på precis vilka sätt som helst.
Kyrkan var inte emot Galileo Galilei, de var inte ens mot hans teorier, faktum är den att katolska kyrkan snarare varit vetenskapsvänlig genom historien än vetenskapsfientlig, Galilei blev som
person hatad för att han var en riktig otrevlig fitta som baktalade folk, lurade människor och var allmänt ondskefull. Det är såklart han ska straffas för att vara en skit, det är väl självklart? Tycker du att människor ska få bete sig hur odrägligt som helst utan att få skit tillbaka? Menar du, Frigjord, på allvar att om en av dina närmsta vänner som du skyddat och alltid stått upp för helt plötsligt skulle snacka skit om dig och förtala dig att du bara skulle vända andra kinden till och tycka det var helt okej beteende av din (före detta?) vän?
Varför hans teorier inte fullt ut accepterades var för att de hade enorma hål i sig och blev logiskt motbevisade av tunga namn inom dåtidens akademi. Att vi retrospektivt kan se att han i alla fall hade rätt förändrar inte det faktum att det fanns problem med hans argumentation vid den tiden. Det är lite som att det om, om vi får fantisera nu, 300 år skulle visa att kreationisterna hade rätt att säga, retrospektivt, att de argument som vi har idag mot kreationismens trovärdighet är fel och irrationella... Det är ju ett extremt anakronistiskt sätt att tänka och förstå historien på.
Ditt exempel med Galileo Galilei är således efterblivet. Skaffa dig ett nytt.