Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-02, 14:07
  #217
Medlem
A.Ericssons avatar
Så klart de var tvungna att ha en liten negerunge. Hatar SVT med passion.
Citera
2015-12-02, 14:11
  #218
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Skönt att man inte är ensam med iq över 65.

Gillar du inte Julkalendern? Jag tror att du och spray3 är i ungefär samma ålder.
Citera
2015-12-02, 14:11
  #219
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
  • Kvinnlig husbonde, AKA Kakan Hermansson - check!
  • Hjalmar propagerar för alla människors lika värde - check!
  • Mannen, Erik Haag, utmålas som feminin, dum och lat - check!


Äh, va? Skulle det vara feministisk propaganda menar du?
Det är ju snarare klassiskt att mannen utmålas som dum och lat, där Homer Simpson är det allra kändaste exempel.


Jag tycker att det är ett bra program, barn ska lära sig! Att det är särskilt lämpat som kalender kan ju dock diskuteras, men det har ju bara gått två avsnitt ännu.

Nästa år vill jag se en julkalender med bara Cleo!
Citera
2015-12-02, 14:13
  #220
Medlem
Konceptet är bra, men manuset är kanske inte så genomarbetat. Barn är fascinerade av tidsresor - någon som minns Huset Silfvercronas gåta? https://www.youtube.com/watch?v=VgQ1xdMD0SU Sjukt spännande för oss som var med på den tiden! Visst, det var lite kommunistpropaganda i den - det var PK på den tiden i - men bra och genomtänkt manus, barn gillar mystik och spänning.

Tillbaka till årets julkalender: grundtanken - historieberättande i form av "tidsresor" är som sagt utmärkt och fascinerande/informativt för barn, och intressant även för vuxna. Erik och Lotta har jag personligen svårt för, även om alla gillar olika. Barnen är söta som barn är och duktiga i sina roller, men man kunde kanske ha kvoterat in mångkultur på ett mer logiskt sätt eftersom barn faktiskt tänker logiskt. Sättet man valt här känns "påklistrat", även om jag förstår intentionen bakom. Man kunde haft med en ursvensk same också i någon roll, det hade väl varit jämlikt om något!

Hade manuset varit bearbetat i stil med en av den svenska Tv-historiens bästa produktioner någonsin (om vi talar tidsresor, och med Sven Wolter i sitt esse), nämligen Raskens, https://www.youtube.com/watch?v=V_t9GFRW1Po hade denna julkalender kunnat bli en riktigt höjdare!

Nu får den en trea av fem. Men vi fortsätter följa den, givetvis.
Citera
2015-12-02, 14:16
  #221
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
.....
Nästa år vill jag se en julkalender med bara Cleo!

Jag måste hålla med dig här. Cleo visar prov på riktigt skådespeleri och inlevelse. Dessutom är hon extremt skicklig i sitt sätt att uttrycka sig och har ett djupt emotionellt scenspråk. Det är något speciellt med människor som har sådan naturlig och ärlig talang för detta yrke.

Hennes arbete med getbajset var helt genialt utfört och hon visste exakt vilka rörelser och hur hon skulle agera för att verkligen locka in publiken i sötchocken. Mästerligt spelat måste jag säga. Hon kommer bli ett stort namn inom svt framöver, det är jag rätt säker på. Vi får ju tänka på att hon också endast är 3 år gammal. Det finns enorm potential i henne som bara längtar efter att få utvecklas vidare.
Citera
2015-12-02, 14:21
  #222
Avstängd
Men vad fan är det för skit? Jag fattar ingenting. Det är ju en sjuk blandning mellan dokumentär, trams, historieätarna, såpa, HBTQ, bögpropaganda och jag vet inte vad.
Nån julkalender är det iaf inte.
Nä, nu blir det bojkott.
Citera
2015-12-02, 14:21
  #223
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Konceptet är bra, men manuset är kanske inte så genomarbetat.
....
Hade manuset varit bearbetat i stil med en av den svenska Tv-historiens bästa produktioner någonsin (om vi talar tidsresor, och med Sven Wolter i sitt esse), nämligen Raskens, https://www.youtube.com/watch?v=V_t9GFRW1Po hade denna julkalender kunnat bli en riktigt höjdare! ...

Ja Raskens blandat med Trolltider i vintermiljö hade varit så otroligt fantastiskt! Men nu är Raskens bra på grund av riktigt duktigt skådespeleri. Det kan bli dyrt med en sån produktion. Men oj va bra det skulle kunna bli. Det hade rent av blivit 'Smaskens'.
Citera
2015-12-02, 14:22
  #224
Medlem
BjörnHellbergs avatar
Jag såg bara någon minut igår och det råkade vara dialogen mellan Erik och treåringen om huruvida Erik är pappan eller om Lotta har knullat runt. Treåringens timing fick mig att dra på smilbanden iaf.

Fö är det många som jämför med andra kalendrar såsom Mysteriet på Greveholm. Är det någon som sett Greveholm i vuxen ålder? Den är olidligt usel. När man var en liten knodd var det den bästa produktionen man någonsin sett, men med dagens standard så är den inte bättre än ett skolprojekt gjort av en 12-årig skåning.

Den kalender som håller bäst, enligt mig, är Sunes Jul. Den är full av smal humor som går att uppskatta ännu mer i vuxen ålder.
Citera
2015-12-02, 14:23
  #225
Avstängd
Varför är det ett mumintroll som pratar?
Lägg ned skiten!
Citera
2015-12-02, 14:28
  #226
Medlem
BjörnHellbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Varför är det ett mumintroll som pratar?
Lägg ned skiten!

Mumin var SVT's julkalender redan 1973. Vad är det för fel på finlandssvenska?
Citera
2015-12-02, 14:31
  #227
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Äh, va? Skulle det vara feministisk propaganda menar du?
Det är ju snarare klassiskt att mannen utmålas som dum och lat, där Homer Simpson är det allra kändaste exempel.
Det var mer ett skämt, med en gnutta seriositet

Skillnaden mellan Simpsons och denna julkalender är att på SVT sätter man först upp riktlinjer för saker man får och inte får säga, sedan skriver man manuset.
På Simpsons skriver man först manuset och alla skämt, utan några riktlinjer.

Citat:
Jag tycker att det är ett bra program, barn ska lära sig! Att det är särskilt lämpat som kalender kan ju dock diskuteras, men det har ju bara gått två avsnitt ännu.

Nästa år vill jag se en julkalender med bara Cleo!
Det som irriterar mig mest är att detta är en julkalender. Om detta bara var ett vanligt program skulle jag inte ha något problem med det, men nu är det jul, inte historielektion.

Även om barn ska lära sig så ska de också ha kul, speciellt på julen. Jag är rätt så säker på att mina barn inte hade gillat denna julkalender om de fortfarande var små knattar.
Citera
2015-12-02, 14:36
  #228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Ja Raskens blandat med Trolltider i vintermiljö hade varit så otroligt fantastiskt! Men nu är Raskens bra på grund av riktigt duktigt skådespeleri. Det kan bli dyrt med en sån produktion. Men oj va bra det skulle kunna bli. Det hade rent av blivit 'Smaskens'.
Det gamla vanliga alltså - barnprogram får inte kosta... Men barn minns livet ut en riktigt genomtänkt filmproduktion, tänk t ex fantastiska Fem myror eller Astrid Lindgrens bästa filmatiseringar! Det är en del av kulturarvet barnen ska bära med sig, och dela med sig av till sina kommande barn och barnbarn.

Jag hade gärna sett att man bytte ut flamset i årets kalender mot lite mer seriöst historieberättande - det är lite väl mycket fokus på kiss och bajs kan jag tycka. Vi får se hur det hela utvecklar sig.
__________________
Senast redigerad av weseeyou 2015-12-02 kl. 14:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback