2015-02-10, 20:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Även om det möjligen inte är synonymt med feminism borde det vara det. Det gick bra förr att bada toppless. Varför ska kvinnors rätt att välja hur de vill klä sig när de badar ta ett steg bakåt? Är det verkligen feminism att förespråka minskare rättigheter och mindre jämställdhet?
Det går fortfarande utmärkt att bada topless där regelverket inte säger annat - och nej "förr" gick det inte att bada topless på badhus heller.

Jo, jag förstår att det finns en hel hög på flashback som gärna skulle se att feminism var synonymt med att blotta brösten och stannade vid det ...
Nu är det tack och lov inte så - och man kan stå upp för feminismen helt utan att blotta sig alls.
Citera
2015-02-10, 20:15
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Jag tycker att folk är så djävla skygga idag! Minns min egen klass, där halva klassen valde att inte duscha efter gympan. Detta är ett stort problem idag, och att vuxna människor bidrar till på detta sätt är irriterande. Varför måste folk skämmas över sina kroppar, varför göra en grej av det?
Varför ska man inte "skämmas över sin kropp" då? Med de här konstiga hippieresonemangen borde dörrar tas bort från offentliga toaletter. De nudister, vänsterextremister och översexuella småpojkar som klagar kan ju för all del bada hemma eller på nakenstränder ändå.
Citera
2015-02-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det går fortfarande utmärkt att bada topless där regelverket inte säger annat - och nej "förr" gick det inte att bada topless på badhus heller.
Man man måste väl få ifrågasätta regelverk?

Citat:
Jo, jag förstår att det finns en hel hög på flashback som gärna skulle se att feminism var synonymt med att blotta brösten och stannade vid det ...
Nu är det tack och lov inte så - och man kan stå upp för feminismen helt utan att blotta sig alls.
Jag skulle vilja att feminism var synomymt med förespråkande av jämställdhet.
Citera
2015-02-10, 20:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Man man måste väl få ifrågasätta regelverk?
Ja självklart måste man få ifrågasätta regelverk - men att bryta mot dem är inte att ifrågasätta utan just att bryta mot dem - och då får man ta konsekvensen av att man brutit mot reglerna.

Citat:
Jag skulle vilja att feminism var synomymt med förespråkande av jämställdhet.
Och det kan man givetvis förespråka med kläderna på.
Citera
2015-02-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Varför ska man inte "skämmas över sin kropp" då? Med de här konstiga hippieresonemangen borde dörrar tas bort från offentliga toaletter. De nudister, vänsterextremister och översexuella småpojkar som klagar kan ju för all del bada hemma eller på nakenstränder ändå.
Jag förstår inte hur du kan blanda in toalettdörrar i den här frågan. Det visar tydligt att ni som motsätter er kvinnors rätt att klä sig som de själva vill inte har några som helst argument att komma med.
Citera
2015-02-10, 20:28
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur du kan blanda in toalettdörrar i den här frågan. Det visar tydligt att ni som motsätter er kvinnors rätt att klä sig som de själva vill inte har några som helst argument att komma med.

Nu är det väl inte rätten om att få klä sig som de vill utan att inte klä sig som dem vill. Jag vet inte riktigt om kvinnor skulle uppskatta att män går runt med ståfräs i vissa plagg som inte kan kallas anonyma... Vad tänker du?
Citera
2015-02-10, 20:29
Medlem
Citat:
Och det kan man givetvis förespråka med kläderna på.
Men om man företräder en åsikt där kvinnor ska tvingas täcka sina kroppar i situationer där detsamma inte gäller för män, då är det inte jämställthet, och borde heller inte kallas för feminism. Tycker du t ex att kvinnor ska täcka sitt hår när de lämnar hemmet? Inte kan du väl mena att en sådan åsikt skulle vara feministisk?
Citera
2015-02-10, 20:29
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ni extremfeminister har kanske inte insett att kvinnobröst är sexuellt laddade? Av samma orsak som jag inte kan hävda någon inbillad rätt att gå runt och visa kuken i tid och otid. Vill man bada naken kan man som sagt gå till en nakenstrand eller bada hemma, jag ska kunna välja själv när jag vill se nakna människor.
Citera
2015-02-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gingaginga
Nu är det väl inte rätten om att få klä sig som de vill utan att inte klä sig som dem vill.
De ska det nog vara. Språkdiskussionen kan du ta i språkforumet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gingaginga
Jag vet inte riktigt om kvinnor skulle uppskatta att män går runt med ståfräs i vissa plagg som inte kan kallas anonyma... Vad tänker du?
Den här diskussionen handlar inte om könsorgan. Där är klädkoderna lika för män och kvinnor, så det finns inget att anmärka på i jämställdhetsväg.
Citera
2015-02-10, 20:35
Medlem
Spiritualitys avatar
Är det vanligt förekommande att barn på 14år bryr sig om politik idag?
Citera
2015-02-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ni extremfeminister har kanske inte insett att kvinnobröst är sexuellt laddade?
Att kvinnokroppen är sexuellt laddad är inte ett motiv till att den ska täckas. Kvinnor brukar attraheras av mäns kroppar också. Det innebär inte heller att män ska behöva täcka sina kroppar.

Citat:
Av samma orsak som jag inte kan hävda någon inbillad rätt att gå runt och visa kuken i tid och otid. Vill man bada naken kan man som sagt gå till en nakenstrand eller bada hemma, jag ska kunna välja själv när jag vill se nakna människor.
Diskussionen handlar inte om nakenbad.
Citera
2015-02-10, 20:37
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ni extremfeminister har kanske inte insett att kvinnobröst är sexuellt laddade? Av samma orsak som jag inte kan hävda någon inbillad rätt att gå runt och visa kuken i tid och otid. Vill man bada naken kan man som sagt gå till en nakenstrand eller bada hemma, jag ska kunna välja själv när jag vill se nakna människor.
Som någon annan sa i tråden så kanske magrutor uppfattas som sexuellt laddade? Ska man då dölja magrutorna?

Jag tycker inte bar överkropp bör vara förbjudet. Vissa tänder på fötter, ska man tvingas ha på sig sockor hela tiden? Varför ska man vara tvungen att ha kläder på sig överhuvudtaget? Varför är det olagligt att vara naturlig? Men det är lite väl extrem övergång dock, hade nog inte heller fungerat för våldtäkter hade antagligen ökat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in