Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-22, 17:16
Medlem
Näej,

Måns låt är ingen höjdare. Däremot är ju det grafiska och visuella rätt coolt. Och tomt.

Vad handlar låten om? Finns det något djup över huvudtaget? Har låten någon sammansättning?

Snygg förpackning, inget innehåll.

Vinner Måns, måste jag dumförklara hela Europa.

Hoppas på någonting riktigt.

Australien unnar jag vinst. Varmt, humant, verkligt och medryckande + musikaliskt.
2015-05-22, 17:19
Medlem
[quote=CoralinesGhost|53429357]Helt otroligt. Ser minst tio år äldre ut.[/QUOTE

Tja, kom han inte ifrån Frankrike? Eller någonting.
Har man bytt land eller flytt, kanske man behöver slipa lite på födelseatesten för att underlätta gränsbytandet.

Har mina funderingar iaf.

Han är inte 16 iaf..
2015-05-22, 18:05
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Näej,

Måns låt är ingen höjdare. Däremot är ju det grafiska och visuella rätt coolt. Och tomt.

Vad handlar låten om? Finns det något djup över huvudtaget? Har låten någon sammansättning?

Snygg förpackning, inget innehåll.

Vinner Måns, måste jag dumförklara hela Europa.

Hoppas på någonting riktigt.

Australien unnar jag vinst. Varmt, humant, verkligt och medryckande + musikaliskt.

Han påstår ju att låten handlar om hur han blev mobbad som liten men troligen är det bara nånting han har konstruerat och hittat på i efterhand för att låten ska framstå som mer meningsfull än vad den egentligen är. Man måste ju läsa extremt mycket mellan raderna för att få den här texten till att ha något som helst att göra med det som Måns påstår att den handlar om. Du måste till och med läsa så pass mycket mellan raderna att du i princip inte läser alls och förvandlar allt till extrema metaforer. Knappast ett bra sätt att framföra ett budskap.

Med det sagt så är det fortfarande intelligentare än nästan alla andra bidrag så jag skulle inte vara så snabb med dumförklarandet. Särskilt Rysslands bidrag. Det om något är korkat.
2015-05-22, 18:32
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Han påstår ju att låten handlar om hur han blev mobbad som liten men troligen är det bara nånting han har konstruerat och hittat på i efterhand för att låten ska framstå som mer meningsfull än vad den egentligen är. Man måste ju läsa extremt mycket mellan raderna för att få den här texten till att ha något som helst att göra med det som Måns påstår att den handlar om. Du måste till och med läsa så pass mycket mellan raderna att du i princip inte läser alls och förvandlar allt till extrema metaforer. Knappast ett bra sätt att framföra ett budskap.

Med det sagt så är det fortfarande intelligentare än nästan alla andra bidrag så jag skulle inte vara så snabb med dumförklarandet. Särskilt Rysslands bidrag. Det om något är korkat.
Du har missförstått. Det är filmen med streckgubben som handlar om när Måns blev mobbad och saknade vänner, inte låttexten. Den är ju inte ens skriven av Måns.

Som jag förstått det handlar texten om att varje människa kan vara en hjälte, dvs göra något gott, men att vi istället väljer att "dansa med demonerna, dvs skada och förstöra.
2015-05-22, 18:41
Medlem
Ferry31s avatar
Jag har börjat få en känsla av att Måns kan floppa på lördag och sluta nästans i mitten typ. Det har hänt förut att någon förhandstippad favorit faller och eftersom Sverige är favorit varje år (iaf enligt svensk media) så skulle jag inte bli förvånad om Måns får det trögt. Låten är inte så jävla bra och det finns många andra i årets startfält som lätt kan konkurrera ut den.
2015-05-22, 19:09
Medlem
freeriderXIIs avatar
Fattar inte de som haussar Belgien jag tycker det är krystat oljud.

Här

Även Albanien får oväntat mycket stöd, själv tycker jag det endast är värt 2/10 stulna Mercedesar.

Här Albanien, ingen bra sångröst
Senast redigerad av freeriderXII 2015-05-22 kl. 19:12.
2015-05-22, 19:19
Medlem
Snubchurps avatar
Låt höra. Vilka är era personliga favoriter? Var ärliga nu!

Själv säger jag:

1. Estland
2. Sverige
3. Slovenien
2015-05-22, 19:21
Medlem
freeriderXIIs avatar
Slovenien har en ganska medryckande refräng men också väldigt banal. Estlands är också rätt bra men lite enformig och står och stampar utan att komma igång.
2015-05-22, 19:21
Medlem
Dornroschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Fattar inte de som haussar Belgien jag tycker det är krystat oljud.

Här

Även Albanien får oväntat mycket stöd, själv tycker jag det endast är värt 2/10 stulna Mercedesar.

Här Albanien, ingen bra sångröst

Belgien är en av mina favoriter i år. Tror det finns många fler tonårsflickor än jag ute i Europa som sitter och är lite småkära i den där Loïc. Och så är den lite unik också.

Albanien förstår jag inte heller mig på.

Citat:
Låt höra nu. Vilka är era personliga favoriter? Var ärliga nu!

Själv säger jag:

1. Estland
2. Sverige
3. Slovenien

1. Italien
2. Spanien
3. Belgien

Hade satt Norge först om den var bättre live.
2015-05-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delokrat
Annan ackordprogression, annan tonart (om jag inte är helt ute och cyklar). Resten är bara enkel popuppbyggnad som de flesta radiovänliga hits använder sig av. De enda likheterna jag finner är väl gitarriffet i början men jag har svårt att tro att herr Guetta var först med att använda westerninspirerad gitarr i musik.
Haha, jadu, kolla på twitter så kan du se vad över 99% anser om frågan om det är en ripoff eller inte. Men fascinerande att se vad ankdammen i Sverige kvackar fram för någonting, vore intressant att höra hur det hade låtit om det varit ryssland eller liknande som framfört en solklar ripoff.
2015-05-22, 19:39
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornroschen

1. Italien
2. Spanien
3. Belgien

Hade satt Norge först om den var bättre live.

Mycket intressant. Jag gillar alla fyra. Kanske skulle man gilla Italien ännu mer live. Spaniens låt är väl skriven av svenskar har jag för mig. Belgiens låt är riktigt coolt framfört men jag tycker inte om vissa delar i den låten. Norges är lite för dyster och kommer igång alldeles för sent.
2015-05-22, 19:49
Medlem
freeriderXIIs avatar
Dornroschen gillar du Belgien för att han som sjunger är ung eller för att du gillar låten?

Låten låter lite som en inkompetent militärorkester inuti en aktiv industribyggnad. Takten är verkligen handfast och enformig. Låten står och stampar och kommer inte igång.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-05-22 kl. 19:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in