• 1
  • 2
2015-02-10, 14:23
Medlem
Jag vet inte om detta är rätt delforum, och ber om ursäkt om det är fel.

Har läst en del på nätet om anledningarna till varför hjärnan minskat, och hittat en massa olika anledningar, så som:

Kroppstorleken har minskat -> mindre hjärna
Böcker och anteckningar skapar mindre krav för hjärnan
osv.

Jag har däremot inte hittat något om att det kan bero på något som JAG tror har haft stor påverkan, nämligen att även dumma har haft möjligheten att fortplanta sig. Istället för att förlita sig på styrka, så har ju intellektet varit en nyckel för överlevnad för människor. När möjligheten ges för alla att fortplanta sig, så försvinner ju artens utveckling. Nu vet jag i och för sig inte hur länge vi har kunnat "rädda" alla människor, men jag tror detta kan vara en anledning till att människans hjärna har minskat.
Senast redigerad av tomtensfarfar 2015-02-10 kl. 14:53.
Citera
2015-02-10, 14:34
Medlem
kinesarsles avatar
Många tror att evolutionen har avstannat, men faktum är att den går snabbare än den någonsin gjort tidigare.
Citera
2015-02-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Många tror att evolutionen har avstannat, men faktum är att den går snabbare än den någonsin gjort tidigare.

Har du bevis på att evolutionen går åt rätt håll?
Citera
2015-02-10, 14:39
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtensfarfar
Jag vet inte om detta är rätt delforum, och ber om ursäkt om det är fel.

Har läst en del på nätet om anledningarna till varför hjärnan minskat, och hittat en massa olika anledningar, så som:

Kroppstorleken har minskat -> mindre hjärna
Böcker och anteckningar skapar mindre krav för hjärnan
osv.
Ser gärna källor på dessa påståenden.

Citat:
Vadå rätt håll? Evolutionen är inte normativ.
Citera
2015-02-10, 14:41
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det finns inget "rätt håll" i evolutionen. Det finns heller inget bakåt. Möjligtvis kan saker och ting upprepas.
Citera
2015-02-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ser gärna källor på dessa påståenden.

Vadå rätt håll? Evolutionen är inte normativ.

Ok, ber om ursäkt för påståendet. Källa: http://www.scientificamerican.com/ar...ted-to-shrink/
Senast redigerad av tomtensfarfar 2015-02-10 kl. 14:44.
Citera
2015-02-10, 14:43
Medlem
Citat:
Det finns inget "rätt håll" i evolutionen. Det finns heller inget bakåt. Möjligtvis kan saker och ting upprepas.

Ber om ursäkt att jag trodde något annat, men vill gärna ha källa på det .
Citera
2015-02-10, 14:45
Medlem
kinesarsles avatar
Bara att man ser till att alla överlever betyder inte att man har tagit bort det naturliga urvalet. Det finns fortfarande starka urvalsprocesser kvar. Här har du lite exempel:

- Sexuellt urval
- Hur många barn man väljer att skaffa
- I vilken ålder man skaffar barn
- Hur villig man är att rasblanda

Nej, jag vill inte ge mig in i någon diskussion om rasblandning, men ovanstående är utmärka exempel på naturliga urval som existerar än idag.
Citera
2015-02-10, 14:46
Medlem
Kroppsstorleken har inte minskat.
Citera
2015-02-10, 14:51
Medlem
Citat:
Bara att man ser till att alla överlever betyder inte att man har tagit bort det naturliga urvalet. Det finns fortfarande starka urvalsprocesser kvar. Här har du lite exempel:

- Sexuellt urval
- Hur många barn man väljer att skaffa
- I vilken ålder man skaffar barn
- Hur villig man är att rasblanda

Nej, jag vill inte ge mig in i någon diskussion om rasblandning, men ovanstående är utmärka exempel på naturliga urval som existerar än idag.

Jag förstår att urval fortfarande finns, men det du nämnde ovan är ju inget som gör vår art "bättre". Så vad tror du om mitt påstående? Kan det inte vara en anledning till att hjärnan minskat? Att intelligensen inte har samma påverkan på evolutionen längre.

När jag nämnde 'ras' ovan så menade jag ju självklart 'art'. Går på tabletter så min hjärna är lite avtrubbad.
Senast redigerad av tomtensfarfar 2015-02-10 kl. 14:53.
Citera
2015-02-10, 14:53
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ber om ursäkt att jag trodde något annat, men vill gärna ha källa på det .
Det blir lite svårt att ge en källa på det. Du ber om en källa på att en viss sak inte nämns i teorin.

Oftast faller bevisbördan på den som påstår, men ibland måste man tänja lite på det, för det beror lite på vad som påstås också.

Jag hävdar att det är lagligt att bära en röd mössa på tisdagar. Det vore lite fånigt att begära en källa på att det ingenstans i Svea Rikes Lag står att man inte får göra det.
Citera
2015-02-10, 15:03
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Text
Backa ett steg. Finns det en korrelation mellan hjärnstorlek och intelligens?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in