Citat:
Ursprungligen postat av
tomtensfarfar
Jag vet inte om detta är rätt delforum, och ber om ursäkt om det är fel.
Har läst en del på nätet om anledningarna till varför hjärnan minskat, och hittat en massa olika anledningar, så som:
Kroppstorleken har minskat -> mindre hjärna
Böcker och anteckningar skapar mindre krav för hjärnan
osv.
Jag har däremot inte hittat något om att det kan bero på något som JAG tror har haft stor påverkan, nämligen att även dumma har haft möjligheten att fortplanta sig. Istället för att förlita sig på styrka, så har ju intellektet varit en nyckel för överlevnad för människor. När möjligheten ges för alla att fortplanta sig, så försvinner ju artens utveckling. Nu vet jag i och för sig inte hur länge vi har kunnat "rädda" alla människor, men jag tror detta kan vara en anledning till att människans hjärna har minskat.
En hjärna brukar vara optimerad sina arbetsuppgifter.
Arbete som hjärnan utför bland annat är att ha koll på kroppens alla signaler.
Detta kräver en viss fysisk volym. Finns det mer utrymme, så kan hjärnan göra andra uppgifter.
Detta är väl biologins sätt att se det på.
Tänker vi inte så finnes heller inte behovet av hjärna och naturen kommer minska på volymen.
Men människan har inte bara tillgång till information. Det krävs lite nyfikenhet och tankeverksamhet innan och efter att man fått reda på vad andra tänker.
Jag tror inte att enbart evolutionen är orsaken till vår utveckling av art.
Vi har ett val och kan gå ifrån evolutionens mekanik. Vi kan tex välja att bli tillsammans med en partner som inte kan få barn. Alla väljer inte att få barn.
Det är nog som så att om man upplever mycket, så formas hjärnans storlek även efter det.
Det skulle betyda om människans hjärna minskat i volym, att det finns alternativa orsaker än ren kunskap bakom. Det kan bero på att vi inte längre har samma förmåga att uppleva.