2015-02-10, 15:04
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtensfarfar
Jag förstår att urval fortfarande finns, men det du nämnde ovan är ju inget som gör vår art "bättre".
Det största misstaget när man pratar om evolution är att försöka definiera vad som är bra.

Citat:
Så vad tror du om mitt påstående? Kan det inte vara en anledning till att hjärnan minskat? Att intelligensen inte har samma påverkan på evolutionen längre.
Så kan det mycket väl vara, men ärligt talat har jag svårt att tro det. Aldrig förr har vi fått så mycket intellektuell stimuli som nu som ska processas.

Citat:
När jag nämnde 'ras' ovan så menade jag ju självklart 'art'. Går på tabletter så min hjärna är lite avtrubbad.
Jag menade ras. Vissa människor tycker att det är viktigt att hålla sig till sin egen ras. Andra tycker inte det. Det har evolutionär påverkan. På sikt verkar det som att skillnaden mellan olika raser kommer att suddas ut.
Citera
2015-02-10, 15:07
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnkenLuft
Kroppsstorleken har inte minskat.
Ja, det är nog så. Ovanstående källa är inte särskilt övertygande av många skäl. För det första framgår det inte hur mycket data vi faktiskt har när det gäller dåtida människors kropps/hjärnstorlekar. För det andra så hävdas det ofta att människor är större nu än då, mycket på grund av bättre kost. För det tredje är det inte särskilt övertygande att exitensen av böcker och internet har gjort att vi "klarar oss" med mindre hjärnor. Boken är några tusen år gammal och internet är några decennier, detta är inget i evolutionära sammanhang.
Citera
2015-02-10, 15:23
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Backa ett steg. Finns det en korrelation mellan hjärnstorlek och intelligens?

Helt ärligt, vad tror du själv? Finns det en korrelation mellan muskelstorlek och styrka?

Men för att vara övertydlig, ja, det finns men det är inte en 1-till-1 utan mer diffus men klart positiv. Det gäller oavsett om du ser mellan arter, raser eller individer. En bättre indikator än rå hjärna tenderar emellertid att vara relationen mellan hjärnstorlek till kroppsstorlek.

I övrigt är detta en pseudodiskussion eftersom bara att människans hjärna förändrats mellan 20 till 10 000 år sedan implicerar det inte att utvecklingen är linjär eller ens odelat positiv (extrapolation funkar sällan väl i sådana här sammanhang). En förklaring till den tidigare minskningen kan emellertid vara att människan gick från att huvudsakligen äta kött till att äta en mer varierad kost. Detta kan mycket väl ha möjliggjorts av att isen drog sig tillbaka och andra alternativ blev tillgängliga. Det är den primära orsaken till varför neandertalarna de facto hade större hjärnor än homo sapiens.

Som vanligt ett bevis på antagligen misstolkad forskning eller en idiot som missbrukat forskningsbidraget.
Senast redigerad av Galvestonen 2015-02-10 kl. 15:27.
Citera
2015-02-10, 16:03
Bannlyst
Ja, tomtensfarfar, din hjärna blev liten. Det som händer dig är inte nödvändigtvis evolution.
Citera
2015-02-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Så kan det mycket väl vara, men ärligt talat har jag svårt att tro det. Aldrig förr har vi fått så mycket intellektuell stimuli som nu som ska processas.

Det jag menar är att dom som var mindre intelligenta förr hade mindre sannolikhet att lämna avkomma, och på så sätt har evolutionen medfört att människan blivit smartare. I och med att "alla" kan föröka sig i dagens samhälle, så innebär det att arten inte utvecklas till att bli bättre. Har jag inte rätt?
Citera
2015-02-10, 16:29
Medlem
Citat:
Jag vet inte om detta är rätt delforum, och ber om ursäkt om det är fel.

Har läst en del på nätet om anledningarna till varför hjärnan minskat, och hittat en massa olika anledningar, så som:

Kroppstorleken har minskat -> mindre hjärna
Böcker och anteckningar skapar mindre krav för hjärnan
osv.

Jag har däremot inte hittat något om att det kan bero på något som JAG tror har haft stor påverkan, nämligen att även dumma har haft möjligheten att fortplanta sig. Istället för att förlita sig på styrka, så har ju intellektet varit en nyckel för överlevnad för människor. När möjligheten ges för alla att fortplanta sig, så försvinner ju artens utveckling. Nu vet jag i och för sig inte hur länge vi har kunnat "rädda" alla människor, men jag tror detta kan vara en anledning till att människans hjärna har minskat.

En hjärna brukar vara optimerad sina arbetsuppgifter.
Arbete som hjärnan utför bland annat är att ha koll på kroppens alla signaler.
Detta kräver en viss fysisk volym. Finns det mer utrymme, så kan hjärnan göra andra uppgifter.
Detta är väl biologins sätt att se det på.
Tänker vi inte så finnes heller inte behovet av hjärna och naturen kommer minska på volymen.
Men människan har inte bara tillgång till information. Det krävs lite nyfikenhet och tankeverksamhet innan och efter att man fått reda på vad andra tänker.

Jag tror inte att enbart evolutionen är orsaken till vår utveckling av art.
Vi har ett val och kan gå ifrån evolutionens mekanik. Vi kan tex välja att bli tillsammans med en partner som inte kan få barn. Alla väljer inte att få barn.

Det är nog som så att om man upplever mycket, så formas hjärnans storlek även efter det.
Det skulle betyda om människans hjärna minskat i volym, att det finns alternativa orsaker än ren kunskap bakom. Det kan bero på att vi inte längre har samma förmåga att uppleva.
Citera
2015-02-10, 16:34
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det jag menar är att dom som var mindre intelligenta förr hade mindre sannolikhet att lämna avkomma, och på så sätt har evolutionen medfört att människan blivit smartare. I och med att "alla" kan föröka sig i dagens samhälle, så innebär det att arten inte utvecklas till att bli bättre. Har jag inte rätt?
Ja, utvecklingen kan gå mot mindre intelligens. Det betyder inte att arten inte utvecklas till något bättre.
Citera
2015-02-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ja, utvecklingen kan gå mot mindre intelligens. Det betyder inte att arten inte utvecklas till något bättre.

Sant, men det jag undrar är om det är troligt att det beror på min teori.
Citera
2015-02-10, 16:59
Medlem
Citat:
Det största misstaget när man pratar om evolution är att försöka definiera vad som är bra.

Precis, finns två viktiga begrepp att skilja på. Evolutionärt "bra". Och vad "vi" tycker är bra. Vi tycker att det är bra med lyckliga, intelligenta, produktiva människor. Men det ger evolutionen blanka fan i.

Citat:
Många tror att evolutionen har avstannat, men faktum är att den går snabbare än den någonsin gjort tidigare.

Man skulle kunna hävda att den går väldigt snabbt åt fel håll. Där fel då syftar på vad "vi" tycker är bra.

Är dock inte det minsta oroad. Med den kommande gentekniken hör evolution mycket snart till det förgångna.
Citera
2015-02-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Precis, finns två viktiga begrepp att skilja på. Evolutionärt "bra". Och vad "vi" tycker är bra. Vi tycker att det är bra med lyckliga, intelligenta, produktiva människor. Men det ger evolutionen blanka fan i.

Man skulle kunna hävda att den går väldigt snabbt åt fel håll. Där fel då syftar på vad "vi" tycker är bra.

Är dock inte det minsta oroad. Med den kommande gentekniken hör evolution mycket snart till det förgångna.

Håller med dig helt och hållet det går åt väldigt fel håll!
Citera
2015-02-10, 18:09
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l

Och universum tröttnar på oss, förintar oss och evolutionen börjar om
Citera
2015-02-10, 19:47
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Helt ärligt, vad tror du själv? Finns det en korrelation mellan muskelstorlek och styrka?
Så om en människa krymps till Teskedsgummans storlek så blir den människan mindre intelligent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in