2015-02-12, 20:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Aftonbladet:
"Redan samma dag som 27-åriga tvåbarnsmamman Eva-Marree Kullander Smith mördades började hatet på nätforumet Flashback. Många skrev rasistiska kommentarer på grund av att hennes expojkvän, som mördade henne, var från Uganda. Eva-Marree var en "rasförrädare" som "förtjänade att dö".

"Rätt åt slynan att hon fick kniven i sig", skrev en användare....

Hon beskriver hur några få användare var drivande i diskussionen. De som försökte argumentera emot blev snabbt överröstade."

Det handlar alltså om denna tråd:
(FB) Västerås: Eva-Marree Kullander Smith knivmördad, socialarbetare knivskuren

Jag ska nu undersöka sanningshalten hos påståendet, och återkommer snart.
Citera
2015-02-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Om det nu skulle införas en lag angående näthat som skulle fälla ett antal Flashbackare. Låt oss säga att lagen träder i kraft 1 januari 2016. Är det bara alla inlägg efter det datumet som kommer betraktas som brott, eller kommer man kunna fälla folk för vad som skrivits före det?
Det kommer aldrig att hända. Nu är jag i och för sig betydligt mer positiv till att Polisen gör sitt jobb än att site-ägare eller privata aktörer som ISPs skall agera storebror men jag tror inte att någonting kommer att förändras eftersom man aldrig kommer komma åt personer på siter som är registrerade i utlandet i den omfattning som krävs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De har redan knackat på hos fel personer tycker jag. Det rimligaste vore att våra politiker fick anledning att bjuda kaffe på oväntade besökare. Politikerna har försatt landet i den situation som har skapat frustration, ilska och hat anser jag, de är roten till samhällsklimatet, just därför borde Aftonbladet fokusera mer på de folkvalda som under många år har nonchalerat och lättvindigt viftat bort en växande skara oroliga människor.

Jag tror att jag förstår vad du menar med rätt person. En person som är beväpnad till tänderna och som klyver skallen på Aschberg vid första anblicken, du vill se blod, eller hur. Sjukt att vilja uppleva sådant tycker jag, men du har rätt att hysa vilken åsikt du vill trots att du inte vågar redovisa den rakt ut, inte ens stå för det, för det vågar du förmodligen inte längre.

Haha skulle vara roligt att se, kluvna skallar på alla vidriga as i RG,Expo,expressen,aftonbladet, det hade varit rena njutningen att se Och det står jag för, skulle helst av alt vilja dela med mig av mina sjuka tankar till dem IRL men kommer förmodligen aldrig att hända att de knackar på min lilla dörr..eller å andra sidan kan man ju kanske knacka på deras dörr, med en kopp gevalia
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Sexköpare och våldtäktsmän tror jag snart kommer att granskas noga av Jan Helin. Jag tycker det är bra att dom granskar det som är det mest omoraliska

Det tror jag inte de kommer göra i någon större utsträckning. Jag gissar på att de som investerar i Schibsted och ger direktiv till Jan Helin vill verka för att styra samhällsutvecklingen och prio ett kommer nog även i fortsättningen vara att stoppa/skrämma folk från att ha synpunkter på invandringspolitiken. I de fall Aftonbladet ger sig på våldtäktsmän/sexköpare och dylikt så kommer det nog huvudsakligen vara i syfte att skapa "gulit-by-association-kedjor" mellan de som vill se en annan invandringspolitik och kriminella. "Flashback har jag hört talas om, det är där det är en massa rasister , pedofiler och våldtäktsmän". Jag vet inte riktigt vilka det är som styr och ställer i Schibsted, det kanske det är någon annan som vet?

Aftonbladet och Bonnierpressen har ju hållit på och hetsat mot Flashback tidigare, för jättelänge sedan. Är det någon som har några inscannade tidningsartiklarna från de kampanjerna? Kanske var före den digitala eran...
Citera
2015-02-12, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
"Den legalitetsprincip som numera är förhärskande bygger på nulla poena sine lege (inget straff utan lag) och nullum crimen sine lege (inget brott utan lag), det vill säga att ingen kan dömas för en gärning som inte var straffbelagd vid den tid då brottet begicks. Detta innebär att lagar inte kan ges retroaktiv verkan (jämför: lex retro non agit och Ex post facto)." - Wikipedia

Nej, det går inte dömas retroaktivt.

Fast det stämmer inte i verkligheten. Om man köpte ett skjutvapen innan 1927 och det går att använda moderna patroner i detta, så var det helt lagligt att man saknade licens när man köpte det - och det gjorde man, för Sverige hade inte vapenlicenser innan 1927. Om man däremot än idag äger detta skjutvapen är det olagligt. Så det finns visst en sorts retroaktiv lagstiftning som gäller i Sverige i åtminstone en paragraf i en lag. Detsamma gäller för knark och vissa kemikalier som inköptes innan ett visst datum. 98% svavelsyra var helt laglig att köpa fritt 1941 men samma flaska med syra är idag olaglig att inneha utan tillstånd från länsstyrelsen. Osv.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-02-12 kl. 20:30.
Citera
2015-02-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag var lite stygg mot dig, det erkänner jag, du får en blomma och en styrkekram som plåster på såren, love and peace?

Jag håller med dig, en konfrontation kan få fruktansvärda konsekvenser om fel människa öppnar dörren. Förvånansvärt är att reportrarna tycks knacka på hos en okänd människa som de vet är dömda för vapenbrott och som säger sig vilja göra en Breivik på SR, utan att ha polisskydd med sig. Hur var det nu med att ta allt som skrivs på forumet på allvar?
Enligt användaren själv skulle detta handlat om några gamla patroner som polisen hade hittat pga att dom kom till en fest som var stökig. Det ska alltså inte handlat om något vapen som vapenbrottet handlade om och det hade dom nog varit noga med att titta upp innan.
Citera
2015-02-12, 20:27
Bannlyst
Markligt diskussionsamne det har.
Aftonbladet skall hanga ut folk som har avvikande asikter.
Jag kanske inte delar deras asikt, men dom har full ratt till den.
Att jag tycker kommunister, mp och sossar ar ekvivalent till pedofili.
Ar min asikt, ingen kan inskranka pa den, allra minst en kvallstidning.
Sedan ar FB som samhallet i ovrigt, man far salla.

Dessutom, djavligt trott pa att allt som ar udda/avvikande i samhallet,
har blivit nagon ny norm. Desto mer storda folk ar ju mer plats far dom
i media.

Kanske en effekt blir att folk inte lyssnar pa statlig/inhemsk media langre.

Kan lista 20 topics pa det. Svart att veta var man skulle borja.

Klart folk vraker ur sig olampliga/fornedrande saker titt som tatt (I plead guilty).

Men det ar ett forum, man ar inte tvungen att lasa det som skrivs har. Finns manga
amnen jag inte skulle dromma om att lasa inlaggen i.

Whatever rocks your boat.
Citera
2015-02-12, 20:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Enligt användaren själv skulle detta handlat om några gamla patroner som polisen hade hittat pga att dom kom till en fest som var stökig. Det ska alltså inte handlat om något vapen som vapenbrottet handlade om och det hade dom nog varit noga med att titta upp innan.

Jag känner till storyn, dock anspelar Aftonbladet på vapenbrottet som om skogshuggaren sannolikt kan vara en farlig person, glöm inte att han också har uttryckt viljan att göra en Breivik på SR.

Jag vill få fram att Aftonbladet har hårdvinklat den här killen som en potentiellt farlig person. I själva verket stövlar Aftonbladets utsända till lägenhetsdörren och knackar på utan att ha med sig någon form av skydd.

Klart att man var tvungen att framställa skogshuggaren som en potentiellt farlig person genom att ta med det där med vapenbrottet. Att visa en ung man gosande med en katt biter inte på särskilt många.
Citera
2015-02-12, 20:37
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Den dummaste personen i det här dramat är nog ändå justitieministern som låter sig påverkas av media. Är man i den positionen och låter påverkas av dessa uppenbara och simpla opinonstrick så ska man inte ha den positionen alls, speciellt när något är grundlagsskyddat.

Blir det en lag på det här tycker jag det är mycket värre än någon uthängning eftersom det är i praktiken irrevesibelt.
Citera
2015-02-12, 20:42
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Den dummaste personen i det här dramat är nog ändå justitieministern som låter sig påverkas av media. Är man i den positionen och låter påverkas av dessa uppenbara och simpla opinonstrick så ska man inte ha den positionen alls, speciellt när något är grundlagsskyddat.

Blir det en lag på det här tycker jag det är mycket värre än någon uthängning eftersom det är i praktiken irrevesibelt.
Justitieministern vill ha kvar flashback lika lite som Aftonbladet. De är samma skrot och korn i samma politiska team. De har bara lite olika uppgifter i det teamet.
Citera
2015-02-12, 20:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Aftonbladet:
"Redan samma dag som 27-åriga tvåbarnsmamman Eva-Marree Kullander Smith mördades började hatet på nätforumet Flashback. Många skrev rasistiska kommentarer på grund av att hennes expojkvän, som mördade henne, var från Uganda. Eva-Marree var en "rasförrädare" som "förtjänade att dö".

"Rätt åt slynan att hon fick kniven i sig", skrev en användare....

Hon beskriver hur några få användare var drivande i diskussionen. De som försökte argumentera emot blev snabbt överröstade."

Det handlar alltså om denna tråd:
(FB) Västerås: Eva-Marree Kullander Smith knivmördad, socialarbetare knivskuren

Jag ska nu undersöka sanningshalten hos påståendet, och återkommer snart.
Har slumpmässig kllat i tråden, och nog vinklar AB till innehållet. De saker som sägs är nog ett tvärsnitt av de diskussioner som förs hos gemene man om dylika händelser.
Tycker AB skulle ha länkat till tråden så kan folk dra sina egna slutsatser.
Citera
2015-02-12, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Justitieministern vill ha kvar flashback lika lite som Aftonbladet. De är samma skrot och korn i samma politiska team. De har bara lite olika uppgifter i det teamet.

Problemet är att jag tror att de skulle kunna stänga flashback utan att det skulle bli speciellt mycket rabalder kring den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in