2015-02-12, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Det var väldigt vettigt skrivet !
Sen kan man ju bara som tillägg be alla som inte vet vad yttrandefrihet innebär och innefattar räcka upp en hand...
Tycks vara extremt många som slänger sig med det ordet till höger och vänster för närvarande.
Jag kan komma med några tips: det innefattar t.ex. inte att man har rätt till olaga hot, hets mot folkgrupp, rasism eller förtal.

Ingen av de som Aftonbladet hängt ut kommer att dömas för något. De har inte gjort något olagligt utan AB anser bara att de uttryckt sig olämpligt,
Citera
2015-02-12, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Det är väl ingen som tvekar på att det finns mycket sjuka människor här på Flashback. Att Aftonbladet tar risken att sätta vissa personer i en jävla knipa där dom kanske bara ser en utväg är riktigt oansvarigt från en av Sveriges största tidningar. Många som skriver hatiskt här kan nog få en kortslutning som heter duga ifall namnet bakom deras nick kom ut till allmänheten eller t.om öppnar dörren och en från AB står utanför med en mikrofon uppkörd i ansiktet.

Ska bli intressant att se vart detta slutar. Jag har dåliga vibbar och tror att det kommer gå åt helvete.

Tja, går de in på privat mark, vilket det i t.ex. mitt fall skulle vara (fast jag är inte med i dumpen, men säker på något kan man aldrig vara) så skulle jag ju t.ex. såhär i februari inte tveka ett ögonblick att ta fram vattenslangen och spruta ner dem istället för att svara på deras svammel. Åtminstone om de inte omedelbart avlägsnar sig när jag säger till dem att göra det. De påstår ju att de värnar så om lagen, och att gå på privat mark som inte omfattas av allemansrätten är olaga intrång, så...
Citera
2015-02-12, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Enligt din definition ja men i många länder har man rätt att säga även sånt. Det beror på vad man värderar med ordet yttrandefrihet

Absolut inte enligt min definition, det har du totalt missuppfattat.
Jag stiftar inga lagar i Sverige.
Vilka är dessa många länder där du har rätt att hota, förtala och vara rasistisk mot folk?
Citera
2015-02-12, 02:13
Medlem
Citat:
Enligt din definition ja men i många länder har man rätt att säga även sånt. Det beror på vad man värderar med ordet yttrandefrihet

Även i Sverige är det extremt svårt att bli dömd för detta på nätet. Många i denna tråd förstår inte att de som hängts ut av AB inte gjort något brott.

Det är det som gör AB frustrerade.
Citera
2015-02-12, 02:14
Bannlyst
Citat:
Absolut inte enligt min definition, det har du totalt missuppfattat.
Jaha för det var du som skrev det förra inlägget jag citerade också?
Citat:
Jag stiftar inga lagar i Sverige.

Jo det gör du indirekt.
Citat:
Vilka är dessa många länder där du har rätt att hota, förtala och vara rasistisk mot folk?
Dom allra flesta länderna i världen.
Citera
2015-02-12, 02:17
Medlem
Citat:
Jaha för det var du som skrev det förra inlägget jag citerade också?

Jo det gör du indirekt.

Dom allra flesta länderna i världen.

Så även i Sverige. T.o.m. våra medier är fulla av hat och hot. De som hängts ut av AB är inte värre i sitt språk än många etablerade journalister.
Citera
2015-02-12, 02:19
Medlem
TheFortresss avatar
Jag anser att anonymitet och yttrandefrihet är viktiga hörnpelare i vårt samhälle. Dessa rättigheter är dock vare sig absoluta eller självklara, utan för med sig både skyldigheter och ansvar.

Jag anser INTE att anonymitet eller yttrandefrihet skall få användas för att hata, hota eller kränka en person eller en grupp.

Jag kan ofta ogilla handlingar utförda av en person eller en grupp. Jag kan dock inte minnas att jag någonsin har hatat, hotat eller kränkt en medmänniska. Kanske viktigast av allt, jag har aldrig velat hata/hota/kränka en annan människa.

I min värld måste man antingen vara djupt olycklig eller må riktigt dåligt för att kunna ägna sig åt sådana saker. För, vad skulle annars kunna förklara sådana typer av handlingar?

Vad är det som driver människor till att hota/hata/kränka andra människor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Så även i Sverige. T.o.m. våra medier är fulla av hat och hot. De som hängts ut av AB är inte värre i sitt språk än många etablerade journalister.

AB gnäller på hat i FB men de anser tydligen att de själva har rätt att hata,som i fallet med T.e.x. Marcus Birro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ingen av de som Aftonbladet hängt ut kommer att dömas för något. De har inte gjort något olagligt utan AB anser bara att de uttryckt sig olämpligt,

Så kan det absolut vara, fast det får väl tiden utvisa som jag ser det, då jag inte är lika synsk som dig.
Nu motsäger ju det inte vad jag skrev. Alla som gör olagliga saker åker ju tyvärr inte dit.
Citera
2015-02-12, 02:20
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeytheavalon
Jag säger inte emot dig vad gäller FBs position som opinionsbildare. Det jag stör mig på är att en del människor verkar tro sig ha rätten till att skriva vad som helst utan att förvänta sig bli granskade. Bara för att du kritisk till invandring innebär det inte att du måste använda ord som kan uppfattas som kränkande av andra människor, eller hur?

För att driva opinion krävs en viss seriositet och det uppfylls inte genom att slänga ur sig vad som helst och kalla folkgrupper eller individer med negativt valda ord.

Menar du att det är ordvalen i de kontroversiella inläggen som föranleder att Sveriges största vänstertidning inleder en "granskning" av användarna? Jag vill uppmärksamma dig om att ordvalen i sig är fullständigt irrelevanta när åsikterna som uttrycks i grunden är olagliga. Det är för mig olagligt att uttrycka mina åsikter i offentligheten i Sverige, så hur föreslår du att jag bedriver opinionsbildning eller diskuterar invandrings-/befolkningspolitik utanför Flashback?

Ordval (inklusive svordomar, kränkande ord, tonläge, osv.) är förövrigt väsentliga delar av retorisk debatt och bör knappast förbjudas på basis av godtyckliga, känslobaserade och antidemokratiska anti-yttrandefrihetslagar.
Senast redigerad av Skogsvatte 2015-02-12 kl. 02:23.
Citera
2015-02-12, 02:21
Medlem
Säga vad en säga vill om kvaliteten på Aftonbladets journalistik. Jag måste dock medge att jag uppskattar att de belyser ett problem med anonymiteten på nätet. Dock hade de kunnat sköta det på ett snyggare sätt.
Citera
2015-02-12, 02:23
Medlem
Är inte mycket för aftonbladet i vanliga fall, men herregud vad dom har gjort detta bra, och vilka loosers som konfronteras. En hatisk kortväxt, Breivik-idoliserande skogsarbetare som uttrycker dödshot mot personer, man kan ju räkna ut genom att bara titta på vart han bor, hur hans liv ser ut.

Den rasistiska miljöpartisten inser ju hur bortgjord han är, en företrädare för det kanske mest invandringspositiva paritet samtidigt som han skriver grovt rasistiska saker om invandrare, man hör på det höga gälla tonläget hur stressad han är samtidigt som han skriker om dataintrång hahah. Det är som att man skulle åka dit för mord till följd av att någon brutit sig in i ens lägenhet och hittat bevis, varpå den skyldige skriker "DU HAR INGEN RÄTT ATT GÖRA INTRÅNG HÄR". Notera att jag inte jämför mord med näthat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in