Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Alla som blir uthängda har mitt stöd för att de har rätt att uttrycka sin åsikt i min mening. Men av samma anledning så har aftonbladet som tidning sin fulla rätt att uttrycka sin även om jag verkligen avskyr tidningen i övrigt. Principiellt så gäller rätten till yttrandefrihet Jan Helin lika mycket som någon på flashback. Till och med Bard som jag tycker är en särskild skenhelig typ skall ha cred för sina uttryck angående vad som pågår och han har fullständigt rätt i att det har gått överstyr men det blir syntax-error att hylla åsikts och yttrandefriheten på tex flashback medan man samtidigt pekar finger på en kvällstidning och anser att de inte har samma rätt att uttrycka sig.
Fast nej. Aftonbladet som samhällets megafon, den tredje statsmakten har en helt annan makt och har därmed ett visst ansvar också angående vad de publicerar och varför. Det Aftonbladet har gjort är först och främst att samarbeta med en grupp som med all sannolikhet har gjort sig skyldiga till dataintrång och hade de inte gömt sig bakom journalistiskt arbete, även brott mot Personuppgifts-lagen.
Utöver det har Aftonbladet ett visst ansvar, eftersom de når ut till väldigt många människor här i landet och kan påverka opinionen på ett annat sätt så kan de även se till att få folk utstötta från samhället. Det finns ett klimat i Sverige som medför att folk är osäkra på personer som blir uthängda som värsta monster i tidningarna, enbart för att ha skrivit något på ett forum. Med detta kan Aftonbladet medföra att folk blir av med jobb, förlorar vänner och blir allmänt utstötta i samhället. De kan och har förstört flera liv, därför har Aftonbladet och alla andra stora tidningar och mediekanaler ett visst ansvar över vad tusan de publicerar.
Det handlar om yttrandefrihet men det Aftonbladet har gjort är olagligt, om det inte vore för att de gömmer sig bakom den icke-skyddade titeln "journalist" och journalistiskt arbete. Det är en häxjakt dem ägnar sig åt, det är åsiktsregistrering och ett försök att släpa tillbaka skampålen på torget så att regimkritiker får skämmas över sina synder. Vi kritiserar Stasi för övervakningen och åsiktsregistreringen, samtidigt som Sveriges största tidning anlitar en organisation för få tillgång till ett liknande register och krav på att vi måste sluta upp med det vi gör här på flashback.
Förstår du problemet?