Citat:
Ursprungligen postat av
Sesamdaman
Ja absolut jag bryr mig personligen inte om folk har rasistiska åsikter eller inte eftersom jag är för yttrandefrihet. Men vissa åsikter kan skada andra människor på stora skalor både mentalt och fysiskt (leder till fysiskt) vilket är det jag inte gillar. Sen är man bara feg om man verkligen har sådana åsikter och sen nekar det i verkligheten. Har man åsikter ska man stå för det, lite det yttrandefriheten byggs upp av. Om alla viker sig vid första möjliga fråga in public klart som fan vi inte har någon yttrandefrihet.
Sen är jag inte insatt i själva nyheten direkt.
Hur ska man stå för det om samhället är så intolerant att livet rasar samman p.g.a. ens politiska åsikter? Hade du stått för dina åsikter om du levt i tredje riket 1939? Hade du gått ut och sagt att Adolf Hitler var en stor skit när Gestapo står runt hörnet?
Det är det här som dessa människor lever med - om än inte riktigt i lika hemsk utsträckning. Men som vi sett med Marcus Birro så kan en person som hängs ut på det här viset förlora både jobb, vänner och nästan allt. Sverige är ett otäckt land i det att det finns en utpräglad kollektiv mobbingkultur som man haft länge. Sverige var länge närmast en enpartistat med Socialdemokratin och det sitter i fortfarande när alla förväntas tycka och tänka precis som eliten gör.
I ett tolerant, demokratiskt land så ska man kunna ha även vedervärdiga personliga åsikter, om man nu har det, och ändå slippa bli trakasserad och utsatt för någon inkvisition. Vi har inte bara religionsfrihet i det här landet utan även frihet för politiska ståndpunkter. Kanske är det dags att man börjar respektera det, hur mycket man än ogillar dem.