2015-02-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag tror att Aftonbladets uthängning av SD-tjänstemannen bara är ett smakprov på vad som komma skall. Börja försiktigt, invänta reaktioner som försöker bortförklara detta som en engångsföreteelse, fortsätt med ett par lika "oskuldsfulla" för att om ett par veckor presentera de RIKTIGT stora nappen.

Vänta ni, detta kommer bli stort.

Vad var det äcklet inte förstod när SD införde nolltolerans och ville bli ett rumrent politiskt parti?

Denna sak var ett bra smakprov på om att SD är seriösa och menar allvar. Karln måste vara störd när han får jobb i Bryssel och ägnar sig åt skit på fritiden, som inte har med yttrandefrihet att göra.

På Flashback är det många som inte fattar gränsdragningen mellan yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, stalking och allt det denna snöppeljöns gjort sig skyldig till. Och han är ju dessutom jurist. Hi HI.

Var finns brottsofferperspektivet? Den personen som fått ta kränkningar av en f d elev, är ett brottsoffer, där gärningsmannen trodde i sin idioti att han var skyddad.
Citera
2015-02-10, 18:14
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Det är väl fan skillnad på en jävla film och samhällsfrågor som berör oss alla, inte minst landets välfärd och människors välstånd.

Jag tycker inte det, det båda är former av opinionsbildning. Men jag förstår öht inte varför opinionsbildning vore pressetiskt fel. Om så är fallet så har hela presshistorien från 1500-talet på något märkligt vis varit helt oetisk.

Vilket i sig innebär att Upplysningen i mångt och mycket var oetisk, för att inte tala om när Aftonbladet på 1830-talet drev opinion för att skrota censuren och utöka yttrandefriheten. Det var givetvis oetiskt.
Citera
Medlem
Hmn-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Du uppmanar alltså staten att gå in på Aftonbladets konto och stänga ned allting?

Varför ska då staten inte få stänga ned Flashback om det på Flashback också, som det gör, vräks ut folks privatliv?

Det säger jag ju inte din golare. Vem vräks ut på flashback, menar du personer via OFFENTLIGA förundersökningsprotokoll? Är det samma sak som att lägga ut folks åsikter i Sveriges största dagstidning? Jävla angivare!
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Jag förväntar mig att Aftonbladet nu publicerar en lista med vilka ord och åsikter som ska vara tillåtna på Flashback.

Ja, det är helt nödvändigt.

Är det lagbrott att skriva orden "neger" och "zigenare"? Får man skriva att Reinfeldt och Löfvén är idioter?
Är det hets mot folkgrupp att anse att Sverige importerar alltför många islamister? Vilket är det lägsta antalet immigranter per år som det är tillåtet att tycka är lagom utan att man är rasist? 80.000? 110.000?

Många frågor blir det, vi behöver vägledning snälla herr Helin.
Citera
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I detta avseende ja.

Grundläggande för en demokrati är rätten till yttrandefrihet, rätten att slippa registreras för sina åsikter och rätten att slippa straffas för sina åsikter.

I Sverige saknar vi full yttrandefrihet, man registreras om man har fel åsikter och man straffas om man har fel åsikter.

Så Sverige är ingen äkta demokrati. Vi är kanske ingen hårdför diktatur som de nämnda länderna, men vi är dock ingen fullt fungerande demokrati heller. I en äkta demokrati så hade Researchgruppens medlemmar åtalats i domstol, som skedde med motsvarande grupp i Danmark, och media hade vägrat att befatta sig med en extremistgrupps olagligt insamlade åsiktsregister. Istället så skulle media ha skrivit om det olämpliga i att brottsdömda vänsterextremister har ett åsiktsregister över oliktänkande.

Researchgruppen är inte statlig. Vadå, vill du inskränka journalisters yttrandefrihet eller? Vad är det för Stasi-fasoner!?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det är politisk förföljelse. Enligt Europakonventionen har alla rätt till en åsikt och rätt att uttrycka denna åsikt utan att bli trakasserade av någon annan part. Och vilken maktposition hade Jim Olsson som Expressen hängde ut?

I själva verket konstaterade USA:s högsta domstol 1995 att anonymitet är centralt för yttrandefriheten. För att kritiska röster ska kunna höras i debatten utan rädsla för repressalier. Det är också essentiellt i en demokrati för att undvika majoritetsförtryck.

Nej, det är det inte. Ocvh du förstår säkert också att denna rätt har sina begränsningar. Vart dessa dras skiljer sig lite, men givetvis är yttrandefrihet alltid i någon form begränsad om man drar det till sin spets. Vilket det också bör vara.

Ja, så kan det absolut vara. Men de få som nu hängs ut har ju spridit hat, lögner och personliga påhopp, att försöka få detta till att det handlar om förtryckta demokratiska hjältar som nu får löpa gatlopp är ju bara rent löjeväckande.
Citera
2015-02-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag hoppas juristen går till domstol.

Rätt komiskt att AB inte vill hänga ut mördare och våldtäktsmän men ostraffade med fel åsikter går det bra att hänga ut. Sverige,blir allt mer likt en diktatur.

När har Aftonbladet hängt ut någon för att de har "fel" åsikter ?
Citera
Medlem
WSEs avatar
Han har fått sparken nu? Jag hoppas att övervakningsförespråkarna här skäms ordentligt.

Vilken jävla nation av bäbisar vi är.

Gå in på youtube och titta på "Justin Bieber - Baby" miljontals anonyma hatkommentarer!!! När jag spelar call of duty brukar jag bli kallad "faggot" av amerikaner...anonymt!!! Så här kan vi inte ha det. Ostraffad oförskämdhet! Det vi behöver är en mer kinesisk syn på internetfrihet. Jag ser faktiskt inget hinder till att staten börjar DDR-bugga folks hem.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Självklart skall journalister skriva om detta, allt annat hade varit tjänstefel.

Alla försök att sätta munkavel på journalister måste kvävas i sin linda annars har vi snart ett land väldigt likt nordkorea.

Det kontroversiella ligger inte i att tidningarna skriver om några enstaka personer med makt och inflytande (nåja, lite iaf) utan det kontroversiella ligger i den gigantiska kartläggning och åsiktsregistrering som lett dem dit.

De har fått tag i 40 000 personnummer (till Flashback-skribenter) så det är närmast STASI-nivå på allting. Det är ju bara säkerhetstjänster i hårdföra diktaturer som sysslar med sådant. Och ja, i Sverige också, men då av privata säkerhetstjänster som samarbetar med media.
Citera
2015-02-10, 18:16
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Drottning om jag får be.

Och var ser du dubbelmoralen?
Ja du, du är ju anonym så du får stå ditt kast.

Men din dubbelmoral är ju uppenbar då du gör skillnad på åsikter och åsikter. Du menar på att om man uttrycker sig mer städat ska man släppas fram och säga vad man vill. Lagfästa uttryck och tankar...

"Jag kan personligen stå för allt jag har skrivit på FB, men jag vill vara anonym eftersom går jag ut med namn här så skulle jag få allt FB skit där jag inte vill ha det, i mitt privatliv. Liksom detta som är poängen med anonymiteten inte att det ska tillåta människor att sitta och spy ner internet med hat."

Du vill vara anonym, men du vill ändå mena att man ska bli uthängd om man inte faller inom ramen du själv satt upp. Jag tycker du beter dig illa när du säger såhär. Debattera på Facebook ist, anonymiteten här är just till för att alla ska få plats! Facebook är utmärkt för dig som inte vill veta av extrempunkter som så uppkommer med anonymitet. Du ska veta att dina släktingar, barn, sambo, mor, far etc alla har tänkt sjuka tankar någon gång. Dessa ska enligt mig få plats på flashback om man så vill ventilera dem, detta utan att riskera att bli uthängd! Du hör enligt mig inte alls hemma här om du inte delar det...
Citera
2015-02-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Vänd på det, man låter bara den osakliga kritiken synas så pöblen tillsammans kan håna dem som tycker fel. Den sakliga välformulerade kritiken är inte svår att hitta utanför mainstream-media, problemet är snarare att den aldrig publiceras.
Mycket mera tacksamt att bara låta idiotrerna synas, dels för att visa att alla som tycker annorlunda är outbildade byfånar, samt att man heller aldrig behöver gå i seriöst svaromål.
Lena Mellin skullle sitta gråtande naken i duschen efteråt om hon fick sig en rejäl debatt i live-tv där inte motståndaren handplockats på förhand.

Visst du finner seriösa och pålästa skribenter/ åsikter både i media/ offentligheten och utanför media.
Osaklighet, hat och trams har dock absolut nada att göra i media. Att sätta igång och publicera rent skräp, gör bara att folk tappar respekten för media/ journalistik som sådant.
Finns liksom skäl till att man utbildas till journalist.
Citera
2015-02-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nämen åååååå. Är yttrandefriheten OLIKA för internet och den "vanliga" världen?? Dumma mig...
Vart har du varit de senaste åren? Internet är lika mkt verklighet som allt annat. Samma regler gäller där och SKA gälla där! Det är inte ok att kränka, hota eller förnedra någon bara för att man tror att man är anonym.

Jag står gärna upp för den person de hänger ut som skrivit sakligt om exempelvis invandringens konsekvenser för samhället. Men det kommer inte att ske för de kommer inte hänga ut sådant folk.
I likhet med Expressens uthängningar så är det de som begår lagöverträdelser så som hets mot folkgrupp som får på nöten.

Hur vet du att de har begått lagöverträdelse? Det är väl rättväsendet som ska bestämma det och inte Expressen? Har dessa blivit dömda i rätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in