• 1
  • 2
2005-09-27, 14:32
Medlem
Hans Castorps avatar
Jag brukar lyssna på den digitala radiokanalen P3 Rockster en stund varje dag när jag sitter framför datorn. Det har då slagit mig att flera av de kvinnliga akterna som spelas i kanalen är riktigt usla. De håller inte måttet helt enkelt. Och det är inte bara det att låtmaterialet suger, i vissa fall sjungs det rejält falskt och instrumenten är ostämda. Jag skrev därför till P3 och frågade om de kvotterar in de kvinnliga banden.

Jag tycker detta är intressant därför att det enligt min åsikt är helt sjukt att kvottera musik av politiska skäl. I Östtyskland skulle mer än åttio procent av den musik som framfördes på discotek vara producerad inom landet. Då hånade vi Östtyskland, det minns jag mycket väl. Men vad är det för skillnad om Statens Radio kvotterar in musik, av könspolitiska skäl?

P3 nedvärderade sig naturligtvis inte till att svara på detta, men jag tror jag skall skriva till dem igen.
Citera
2005-09-27, 14:43
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Jag brukar lyssna på den digitala radiokanalen P3 Rockster en stund varje dag när jag sitter framför datorn. Det har då slagit mig att flera av de kvinnliga akterna som spelas i kanalen är riktigt usla. De håller inte måttet helt enkelt. Och det är inte bara det att låtmaterialet suger, i vissa fall sjungs det rejält falskt och instrumenten är ostämda. Jag skrev därför till P3 och frågade om de kvotterar in de kvinnliga banden.

Jag tycker detta är intressant därför att det enligt min åsikt är helt sjukt att kvottera musik av politiska skäl. I Östtyskland skulle mer än åttio procent av den musik som framfördes på discotek vara producerad inom landet. Då hånade vi Östtyskland, det minns jag mycket väl. Men vad är det för skillnad om Statens Radio kvotterar in musik, av könspolitiska skäl?

P3 nedvärderade sig naturligtvis inte till att svara på detta, men jag tror jag skall skriva till dem igen.

Svensk musik kvoteras väl i P3? Vill minnas att så är fallet. Frankrike och säkerligen andra länder har samma policy. Viss procent av musiken skall vara framförd av respektive lands artister/grupper. Skulle heller inte förvåna mig och man kvoterar in kvinnliga artister också. Kanske inte officiellt men för att vara på den säkra sidan.....
Citera
2005-09-27, 15:00
Medlem
Om P3 kvoterar så lär uppdelningen se ut ungefär såhär: 90% amerikanska rapnegrer och 10% svensk musik varav kanske merparten då ska vara mer eller mindre talanglösa kvinnor.

Men seriöst, under de senaste 5 åren eller nåt så kan jag knappt minnas ett enda tillfälle när jag knäppt på P3 och det inte varit en rapneger igång där och stönat om ey-ey yo-yo bitch cunt i are retarded my glock is full of dollars i have a cap in my ass yo. Dom spelar ju t.o.m kvinnoförtryckande rapnegersånger mitt i intervjuer med feminister.

Ena sekunden är det vi ska ta bort sexualiseringen av offentliga rummet, jämställdhet, mansvåld osv och nästa sekund hör man 50 cent stöna fram typ lick my feet bitch.
Citera
2005-09-27, 15:05
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Om P3 kvoterar så lär uppdelningen se ut ungefär såhär: 90% amerikanska rapnegrer och 10% svensk musik varav kanske merparten då ska vara mer eller mindre talanglösa kvinnor.

Men seriöst, under de senaste 5 åren eller nåt så kan jag knappt minnas ett enda tillfälle när jag knäppt på P3 och det inte varit en rapneger igång där och stönat om ey-ey yo-yo bitch cunt i are retarded my glock is full of dollars i have a cap in my ass yo. Dom spelar ju t.o.m kvinnoförtryckande rapnegersånger mitt i intervjuer med feminister.

Ena sekunden är det vi ska ta bort sexualiseringen av offentliga rummet, jämställdhet, mansvåld osv och nästa sekund hör man 50 cent stöna fram typ lick my feet bitch.

Det där med att rappen tagit över P3 är ju dessvärre sant. Helt i mångkulturell anda.

(Men du pekar på en annan intressant sak, varför är så många unga arga feminister inne på kvinnoförnedrande gangst rap? Troligen för att de vill bli förnedrade av en kriminell, outbildad och rå negerman, som liksom kan "äga" dem.)
Citera
2005-09-27, 15:11
Moderator
impieteers avatar
En tredjedel av musiken ska vara skriven eller framförd av svenskar på P3. Det gäller säkert inte de här webbkanalerna, där det förmodligen bara sitter en handfull musikredaktörer och betsämmer fritt efter eget huvud.

Med risk för att vara tråkig så är det kanske så att det är någon av P3 Rocksters redaktörer som helt enkelt gillar falskskrålande kvinnor?
Citera
2005-09-27, 15:32
Bannlyst
kan du ge ett enda exempel på en låt som spelas på den kanalen där instrumenten är felstämda/ostämda så kan vi ta dig på allvar.
annars förpackas du bara in i facket "gnällig fåne som inte vet vad han pratar om"
Citera
2005-09-27, 15:58
Medlem
Citat:

Citat:
Det där med att rappen tagit över P3 är ju dessvärre sant. Helt i mångkulturell anda.

(Men du pekar på en annan intressant sak, varför är så många unga arga feminister inne på kvinnoförnedrande gangst rap? Troligen för att de vill bli förnedrade av en kriminell, outbildad och rå negerman, som liksom kan "äga" dem.)

Har också retat mig på denna inkonsekventa hållning hos feminister; att de mal på om patriarkat, våld och förnedring och sedan lyssnar på kvinnoförnedrande våldsmäns som rappar. Att oja sig över medelålders vita män och sedan lyssna på rap och reggae är ju som att vara mot tobaksrökning men förorda crack.
Citera
2005-09-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenisvart
kan du ge ett enda exempel på en låt som spelas på den kanalen där instrumenten är felstämda/ostämda så kan vi ta dig på allvar.
annars förpackas du bara in i facket "gnällig fåne som inte vet vad han pratar om"

Dito.

Att dessutom medvetet sjunga lite "off key" är ju inte direkt nåt nytt fenomen i rockmusiken, såna behöver nog varken kvoteras eller "kvotteras" in för att man ska höra det på P3 Rockster...
Citera
2005-09-27, 16:39
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiff
Dito.

Att dessutom medvetet sjunga lite "off key" är ju inte direkt nåt nytt fenomen i rockmusiken, såna behöver nog varken kvoteras eller "kvotteras" in för att man ska höra det på P3 Rockster...
Instämmer! Ge lite exempel på den kvoterade musiken. Ge även lite exempel på hur en icke-kvoterad låtlista skall se ut samt förklara just VARFÖR den skall se ut som den gör. Jag är glad för att p3 vågar spela musik som inte går på repeat på mtv, nrj, ztv, Rix. m.fl. Att man då och då får höra en dålig artist är en smäll jag kan ta för att få lite variation i musiken.
Citera
2005-09-27, 17:08
Medlem
Skandhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb

Uhm, säker på att du lyssnar på P3? Kan inte minnas att jag hört särskilt mycket hiphop i P3 förutom då P3 Hiphop med Timban och hans kumpan. Tvärtemot brukar musikutbudet i P3 vara ganska väl varierat.
Citera
2005-09-27, 17:10
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenisvart

Jag hade egentligen tänk ge tre exempel på ovanstående fenomen. Men eftersom jag nu noterar att jag stavat "kvotera" fel, konsekvent, som en djävla åsna, så utvisar jag mig själv från detta forum under tre dagar. Ja, jag är en gnällig fåne som inte kan stava. (Men jag står fortfarande fast vid att radiomusik ska väljas efter hur bra den är, inte efter könet som framför den.)
Citera
2005-09-27, 17:13
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Jag hade egentligen tänk ge tre exempel på ovanstående fenomen. Men eftersom jag nu noterar att jag stavat "kvotera" fel, konsekvent, som en djävla åsna, så utvisar jag mig själv från detta forum under tre dagar. Ja, jag är en gnällig fåne som inte kan stava. (Men jag står fortfarande fast vid att radiomusik ska väljas efter hur bra den är, inte efter könet som framför den.)

Du kan ändra rubriken under 24 timmar tror jag. Gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in