• 3
  • 4
2005-09-29, 20:54
Medlem
Dr Manhattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Visst men det kunde vara bättre än det är. Man behöver ju inte plugga Darins senaste "hit" 50 ggr om dagen (det känns så om man har ett jobb där radion står på hela dagen) exempelvis... När det gäller den lite smalare musiken så tycker jag att de har rätt kass smak faktiskt. Dom har bland annat en viss förkärlek för rätt kassa svenska indie band (svenska indieband är till 90% kassa), som ex. "Vapnet" och "Suburbian kids with biblical names" för att nämna några... Bara mina 2 kronor...
Problemet är att de bara är en handfull musikproducenter på P3 och de är de enda i landet som är slussvakter när det gäller "smalare" musik. Därför får förstås deras musiksmak stort genomslag. P3 behöver konkurrens men ingen kommersiell kanal tror att det finns stålar i det, vilket förmodligen stämmer.
Citera
2005-09-29, 23:01
Medlem
Hans Castorps avatar
För att förtydliga mig: Jag tror att redaktionen för P3 Rockster resonerar så här: Minst en tredjedel av alla låtar vi spelar ska vara med tjejband. Sedan får det låta som det låter. Jag startade tråden för att jag tror att det faktiskt är så. Det är populistiskt i feministisk anda och jag tycker det är fel att musik spelas av politiska skäl. Men jag kanske har fel, Rockster-redaktionen kanske inte har haft en tanke åt det hållet. Jag ville bara veta vad andra tycker och tror i frågan.
Citera
2005-09-30, 06:32
Bannlyst
ja, alla har fattat att du TROR att det är så.
men eftersom du inte klarar av att fördjupa dina argument mer än på sådan bebisnivå så spelar dina fantasier ingen roll.

ge exempel på artister som spelas på den kanalen som är tjejband och inte kan jämföras med andra band som spelas meritmässigt.
Citera
2005-09-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
För att förtydliga mig: Jag tror att redaktionen för P3 Rockster resonerar så här: Minst en tredjedel av alla låtar vi spelar ska vara med tjejband. Sedan får det låta som det låter. Jag startade tråden för att jag tror att det faktiskt är så. Det är populistiskt i feministisk anda och jag tycker det är fel att musik spelas av politiska skäl. Men jag kanske har fel, Rockster-redaktionen kanske inte har haft en tanke åt det hållet. Jag ville bara veta vad andra tycker och tror i frågan.

Jaha, men kom nu till vilka belägg du har för detta och rapa upp de tjejband/-artister som tydligen är objektivt sämre än deras manliga motsvarigheter.

Tror nog alla håller med om påståendet att musiken inte ska spelas av politiska skäl. Men om skälet är att den (i ditt tycke dåliga) musiken efterfrågas? Eller menar du att det inte finns någon efterfrågan på dessa artister? Om du säger vilka dessa artister är så kan vi reltivt enkelt kolla om de säljer betydligt färre skivor än motsvarande manliga artister som spelas på P3 Rockster. Det borde ju ge en fingervisning om dessa artister efterfrågas eller ej?
Citera
2005-09-30, 13:28
Medlem
Hans Castorps avatar
Vad ni hetsar upp er pojkar! Spelar ni i tjejband eller?
Citera
2005-09-30, 14:36
Bannlyst
näe, personligen har jag bara svårt för folk som på fullaste allvar att musiken på radion ska spelas efter deras personliga smak och framfört allt för folk som häver ur sig pinsamma konspirationsteorier utan att på något sätt kunna belägga dessa eller för den delen ens tänka efter om det möjligen kunde vara så att det fanns någon mer logisk förklaring.

för den delen så skulle jag tippa att mer än 99% av musikerna på min ipod är av manligt kön.
Citera
2005-09-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Vad ni hetsar upp er pojkar! Spelar ni i tjejband eller?

Nix. Jag kan inte spela "Blinka lilla stjärna" ens - på något instrument. Och i likhet med de flesta så är en förkrossande majoritet av mina cd-skivor och mp3or av manliga artister. Tycker personligen att mansrösten helt enkelt är behagligare som sångröst. Men det är som sagt bara en personlig preferens.

Mitt problem är med töntiga konspirationsteorier som baserar sig på att man själv inte gillar rådande ordning. Då måste det förstås vara en konspiration!

Mix Megapol spelar i mitt tycke värdelös musik. Men jag tror inte i min vildaste fantasi att de försöker fylla en "kass musik"-kvot. Det finns helt enkelt en stor efterfrågan på Max Martin-popen. Någon konspiration behövs ej. Samma sak gäller P3 Rocksters lyssnare och vad de efterfrågar. Om du inte gillar vad de efterfrågar så sök en ny station.
Citera
2005-09-30, 18:19
Medlem
Skillnaden är väl att stationer som Rix FM och Mix Megapol faktiskt genomför undersökningar om musiken de spelar. Deras lyssnare vill bevisligen ha den musiken
På Sveriges Radios kanaler är väl undersökningar tabu.

Inte konstigt att Rix har fler lyssnare än P3.
Citera
2005-10-02, 08:59
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde flash
Skillnaden är väl att stationer som Rix FM och Mix Megapol faktiskt genomför undersökningar om musiken de spelar. Deras lyssnare vill bevisligen ha den musiken

Och P4 har dubbelt så många lyssnare som Rix. Det måste väl betyda att P4 spelar dubbelt så bra musik som Rix, eller?
Citera
2005-10-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludde flash

Nu handlar det ju om en nätradiostation. Det är väl bra om det finns sådana som inte vänder sig till just den breda allmänhet som älskar Rix FM över allt annat?

Varför ska alla stationer göra undersökningar. Spela istället en viss typ av musik och låt de lyssnare som gillar den musiken hitta till stationen istället för att nödvändigtvis jaga den musik som attraherar flest lyssnare? De som inte gillar just den stationen får leta vidare - eller komma med muppiga konspirationsteorier på diverse internetfora.

Detta gäller väl i ÄNNU högre grad public service och i extremt hög grad nätradiostationer?

Finns mängder av nischradiostationer på nätet och i andra länder. Olyckligtvis verkar Sverige vara för litet för att de kommersiella stationerna ska kunna spela något annat än tramspop och överleva.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in