Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-14, 12:30
  #5977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Levler erbjuder gratis courtage.De verkar för bra för att vara sant.Är det gräns på hur mycket kapital som får sättas in och hur många affärer som får göras?
Är det nån som kan förklara hur det fungerar?
Rekomenderar ni Levler till vanliga småsparare?
Vad tjänar Levler pengar på när det är gratis att handla?
Har aldrig hört talas om Levler.
Är det gratis courtage för vanliga aktieaffärer? Det erbjuder även Avanza och Nordnet, upp till ett visst belopp eller om det är en viss tid.

Tanken är väl att du ska lära dig systemet, och bli taggad till att fortsätta.

Vad gäller Levler.
Citat:
Levler erbjuder handel i både aktier och fonder och som kund hos oss handlar du aktier courtagefritt till 31 mars 2025.
https://apps.apple.com/se/app/levler/id1617260606
Citera
2024-02-21, 15:31
  #5978
Medlem
RickRozays avatar
Hallå-hej?

Har läst litegrann om obligationer, att det i stort sett är kapitallån från enskild(? Även andra aktörer?) och att avkastningen är räntan på lånet. Men det är för lågt. Jag börjar funta på certifikat. Jag hittade några stycken på Swedbanks "börsutbud" men undrar ändå vad skillnaden är? Prestationsmässigt har dom jag såg; (någon Strivo grej) mycket bra avkastning, men jag bara undrar om folk här handlar med dom?

För övrigt: Var det nån som såg Swedbanks felaktigt höga balans på sitt ISK konto imorse? Hade 30% högre summa som saldo, än egentliga totala värdet! Konstigt!
Citera
2024-03-17, 17:13
  #5979
Medlem
Klappasäftens avatar
Är EV/FCF bra att använda eller finns det bättre alternativ?
Citera
2024-03-18, 20:01
  #5980
Medlem
Hej!
Jag kör Avanza. Om jag vill lägga ett köp under tid när börsen är stängd - hur ska jag tänka kring vad jag bör sätta för kurs för att köpet ska gå igenom?

a) Låt oss säga att kursen just nu är $500 - ska jag då anta att alla snabbare system som vill köpa kommer ha köpt upp alla aktier till det priset, och jag får dra till med en högre kurs som $501 för att ha en chans att få igenom mitt köp?

b) jag har aldrig lärt mig orderdjup. Kan nån förklara enkelt?
Ett konkret exempel - just nu (18 mars kl 20:01) står på Adobes aktie i kurs 513,60 USD
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...3929/adobe-inc

Då står det

Orderdjup
KÖP
kurs: 513,20
antal: 200

SÄLJ
kurs: 513,45
antal: 271

Betyder detta att:
b1) det finns totalt 471 aktier som påverkas av automatiska ordrar lagda
b2) gäller det bara ordrar på Avanzas plattform?
c) Det finns alltså 271 aktier som folk vill sälja till 513,45 dollar minimum? Men ingen ville sälja för lägre än det?
d) Det finns alltså 200 aktier som folk vill köpa till 513,20 dollar men ingen bjuder över det?
e) Jag måste ju missförstå orderdjup...varför är det inte mer av ett spektrum av siffror? Måste ju finnas nån som vill sälja till 513,00 och nån som vill sälja till 513,01 osv ?
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2024-03-18 kl. 20:27.
Citera
2024-03-20, 00:28
  #5981
Medlem
Risken finns att mitt svar bara kommer göra dig förvirrad men jag gör ett försök.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
a) Låt oss säga att kursen just nu är $500 - ska jag då anta att alla snabbare system som vill köpa kommer ha köpt upp alla aktier till det priset, och jag får dra till med en högre kurs som $501 för att ha en chans att få igenom mitt köp?'
Ja, om det redan ligger ordrar på din prisnivå $500 när din order läggs in i orderboken så kommer de tidigare ordrarna på $500 hanteras och gå igenom före din order.

Det finns en kö på varenda prisnivå i orderboken och det är alltid "first in, first served" som gäller på börsen.

Det är därför som det stora målet för HFT-firmor och -market makers alltid är att försöka hamna först i orderkön. På de amerikanska exchangerna har de till och med haft tillgång till en bakdörr genom hemliga ordertyper som har gjort att de kunnat försäkra sig om att alltid hamna längst fram i kön.

Så säg nu jag är en datoralgoritm och att jag ligger före dig i kön av köpordrar på $500.

Jag registrerar att din stora order kommer in bakom mig och snabbt som tusan tar jag då ut de närmaste ordrarna som ligger ovanför $500 i orderboken. Jag lägger alltså i snabb följd in köpordrar för att ta bort alla säljordrar som ligger på $501, $502, $503 osv.

Resultatet blir att vi får allt högre orderavslut vilket i sin tur får aktiekursen att snabbt rusa rakt uppåt.

Det negativa för dig är att du sitter kvar på $500 utan att ha fått någon orderfill. Du liksom står kvar på perrongen efter att tåget har rusat förbi dig. Och detta trots att du hade en giltig biljett.

Och säg nu att kursen efteråt står på $509 och du lägger in en ny köporder för att komma in på $510. Jag kan då dumpa alla mina aktier på dig och jag har alltså gjort en riktigt bra profit på en rörelse som jag själv skapade. Men du har blivit blåst på 10 dollar per aktie.

I verkligheten hade det givetvis inte handlat om hela dollarrörelser utan snarare om $501.01, $501.02, $501.03 osv. Jag hade dessutom haft en jäkla massa andra algoritmer och traders att slåss emot.

Det är självklart inte lika lätt i praktiken. I dyra och mer likvida aktier så hade jag också behövt ett väldigt stort tradingkapital för att ens kunna skapa en liten prissrörelse på egen hand. Men det betyder ju inte att sånt här beteende inte förekommer.


Det finns en bättre och mera pedagogisk förklaring på hur man kan utnyttja en liknande sorts "frontrunning" i den här suveräna tyska dokumentären om högfrekvenshandel: https://youtu.be/5hrO-9gjXWg?t=379

Såsom det antyds i dokumentären så påverkas dock inte vi traders och småsparare nämnvärt av dessa algos. I det långa loppet har vi som är aktiva traders faktiskt snarare tjänat på framväxten av HFTs eftersom de samtidigt har sett till avsevärt minska spreaderna och de har också hjälpt till att sänka courtage-avgifterna som tidigare var hiskeligt höga.

De stora förlorarna är i stället fondbolagen och de stora institutionerna. Men indirekt drabbas vi ju alla negativt genom att även våra svenska pensioner blir lägre om till exempel de allmänna AP-fonderna blir blåsta på pengar i sin orderläggning. Även om det bara handlar om enstaka ören så blir det ju enorma summor i slutändan med tanke på hur pass stora aktiepositioner AP-fonderna tar med våra pensionspengar.


Men i verkligheten är det dock så att din svenska mäklare som Avanza förmodligen aldrig kommer att lägga ut i din order i någon orderbok på börsen.

För amerikanska aktier så har Avanza överlåtit orderhanteringen till Virtu, en av världens största HFT-firmor. Avanza påpekar att de inte säljer sina kunders orderflöde eftersom det är olagligt i EU men det är likväl Virtu som kommer hantera alla dina ordrar som du lägger i amerikanska aktier.

Det är därför väldigt osannolikt att din order någonsin kommer komma ut på en exchange och trejdas på den öppna aktiemarknaden.

Ordern kommer i de allra flesta fallen i stället hanteras internt hos Virtu i en process som kallas "internalization". Detta innebär att Virtu kommer matcha din order mot sin egna, interna och hemliga orderbok. I praktiken så handlar du alltså dina aktier i en dark pool i stället för på en öppen och så kallat "lyst" exchange.

Detta är negativt för alla oss som håller på med aktier eftersom det undanhåller likviditet från börsen. Om jag till exempel samtidigt hade varit intresserad att sälja mina aktier för $500 så hade ju jag aldrig fått se din köporder i orderboken på exchangen och vi hade aldrig kunnat mötas för att handla aktier med varandra.

Denna "internalisering" är dock inte enbart negativ för i USA så kan du också få ett bättre pris när din order hanteras utanför de lysta exchangerna. Kolla dock på den här något förvirrande förklaringen på Youtube om hur så kallad "price improvement" kan gå till: https://youtu.be/IiCdYGQUKjc?t=88

När market makers som Virtu tillåts hantera din order så kan de alltså välja att vara snälla och till exempel ge dig en "subpenny" - en tiondels penny! - bättre pris än vad du faktiskt efterfrågade men samtidigt kan Virtu också använda samma metod för att blåsa sina kunder.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Orderdjup
KÖP
kurs: 513,20
antal: 200

SÄLJ
kurs: 513,45
antal: 271
b1) det finns totalt 471 aktier som påverkas av automatiska ordrar lagda

Ja, det är de 471 stående ordrar som visas i orderboken och som inte är dolda.

Men du kan också dölja dina ordrar genom att göra dem till så kallade isbergsordrar och "inside orders".

En isbergsorder är en order där du bara visar ett mindre antal av det antal aktier som du egentligen är intresserad av i orderboken. Om du till exempel vill köpa 10 000 aktier så kan du till exempel välja att bara visa 100 aktier i orderboken. Du avslöjar så att säga bara toppen av isberget och döljer resten av ordern som ligger dold under vattenytan. De allra flesta stora ordrar som ligger utlagda i våra aktiers orderböcker brukar faktiskt vara isbergsordrar.

Du kan också dölja ordrar genom att lägga dem i spreaden längst upp i orderboken mellan bästa BID och bästa ASK.

Så om nuvarande BID är 100 och ASK är 104 så kan du lägga in en order på till exempel 101 eller 102. Dessa dolda ordrar inuti spreaden kallas för "inside orders" och det är enbart market makers som kan se dessa ordrar.

USA är också väldigt annorlunda jämfört med den svenska aktiemarknaden eftersom det där finns minst 15 lysta exchanger dit du kan skicka dina ordrar.

Därför kan jag till exempel lägga in en köporder på $513 på New York-börsen NYSE. Och du kan samtidigt, om du har en amerikansk mäklare med sk. Direct Market Access, lägga in en köporder på $513 på Nasdaq (den andra klassiska börsen New-York).

Sedan kommer vi båda ligga med våra stående köpordrar på $513 i orderboken och vänta på säljare som vill sälja till oss och vi har dessutom helt olika kösystem på de båda exchangerna. Förvirrande, inte sant?

För svenska aktier är det dock mera rättframt och då är det som du beskriver. Även i Sverige kan vi dock också dölja våra ordrar med hjälp av isbergsordrar och "inside-ordrar".


c) Det finns alltså 271 aktier som folk vill sälja till 513,45 dollar minimum? Men ingen ville sälja för lägre än det?

Ja, enligt den orderbok som Avanza visar.

Det kan som sagt också ligga hemliga "inside-ordrar" i spreaden som vi inte kan se.

Men i bland kan ju spreaden mellan BID och ASK också vara så pass tajt att du inte kan lägga in någon order där. Det beror också på "tick size:n", den minsta möjliga prisskillnaden som ordrar får ha, vilket är varierande för olika svenska aktier.

I USA är dock "tick size:n" aldrig mindre än en penny ($0.01) i de amerikanska aktier som handlas på lysta exchanger. Så i USA när du till exempel ser $100.123 eller $100.1234 printas på "tapen" så kan du veta med 100 procents säkerhet att orden aldrig nådde fram till en riktigt exchange utan att ordern faktiskt hanterades i en dark pool.


d) Det finns alltså 200 aktier som folk vill köpa till 513,20 dollar men ingen bjuder över det?

Ja, det är i varje fall ingen som visar något annat offentligt i orderboken.


e) Jag måste ju missförstå orderdjup...varför är det inte mer av ett spektrum av siffror? Måste ju finnas nån som vill sälja till 513,00 och nån som vill sälja till 513,01 osv ?

Nej, du har helt rätt. De ordrarna som du efterfrågar kan mycket väl ligga dolda i spreaden.

Det de algoritmer som inte kan se dessa dolda ordrar gör är därför att "fiska" i spreaden. De kanske slänger ut en massa ordrar på bara en enskild aktie inuti spreaden för att se om de får napp.

Eftersom högfrekvenshandlare i regel inte vill hålla aktier under någon längre tid så kan de direkt därefter mycket snabbt skicka en motsatt order och på så sätt snabbt tjäna några pennies. Om de lyckas göra det väldigt många gånger och med hög frekvens så tjänar de ändå pengar på det i det långa loppet.

[edit]Det jag påstår ovan är inte sant för om du hade lagt en säljorder på 513.00 så hade spreaden minskat. Ledsen om jag bara gör det hela ännu mer förvirrande men detta med att det finns stående, passiva ordrar som ligger i orderboken och att det sedan sker aktiva ordrar emot orderboken kan verkligen vara förvirrande. I USA kan man även lägga marknadsordrar - där man handlar direkt mot det just nu rådande priset under BID eller ASK - samt "marketable limit orders" vilket innebär att man limiterar sina marknadsordrar.[/edit]
__________________
Senast redigerad av godmannen 2024-03-20 kl. 01:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback