Citat:
Ursprungligen postat av
whiskeybeard
Tar tacksamt emot era tankar kring mina investeringar. Är nybörjare och osäker på om jag har rätt strategi för långsiktigt sparande, säg mellan 15-40 år.
Hos Lysa är mitt totala innehav: ca 700.000 kr med 100 % risk (globala indexfonder)
Exponerad mot USA, Europa, och global tillväxtexponering.
Har även exponering mot en tillväxtmarknad utanför de vanliga globalfonderna på ett belopp om motsvarande 500.000 kr
På sparkontot ca 100.000 kr
Är det något jag bör tänka på? Bör jag byta nätmäklare och använda Avanza istället för billigare avgifter, tex?
Jobbigt med transaktionsavgifter vid flytt. Investeringarna ligger bra där de ligger. Man brukar säga att de bästa investerarna är de som är döda - för de håller inte på med känslomässig trading utan låter naturlig koncentration ske utan att ingripa. Mer sant för aktier än för aktivt förvaltade fonder (där någon förvaltare kan gå bananas).
Citat:
Ursprungligen postat av
wasp101
Småsparare som plötsligt har ett sexsiffrigt belopp att investera, i vad som tycks vara oroliga tider.
Hur bäst tänka kring placering av denna summa? Sparhorisont 3 - 40 år.
Företag som växer, har låga skulder, återköp av aktier från företagets sida är bra. Har företaget en vallgrav och något som liknar ett monopol? Välkända varumärken är ett stort plus. Undvik de företag som ökar lånen samtidigt som att räntan ökar. Mag 7 vore inte allt för dumt som ett spontant svar på frågan. Aktiemarknaden består av: häxkonster, matematik, statistik, bra nerver, sunt förnuft och tid. Var inte otålig och sälj aldrig på rött.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stormivattenglas
Jag har 56.000kr på mitt avanza konto och skulle vilja ta ut 6k men då står det att tillgängligt belopp är 34 kr. Varför?
Pengarna är investerade i aktier och måste säljas av innan du kan ta ut pengar?