2025-08-25, 21:32
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
om jag köper robur technology och fonden står still i flera veckor, men dollarn stiger 5%,får jag 5% då?

står att handelsvaluta är i SEK men jag för väl ingen fördel då?

Nej du får ingen fördel men om det är som du säger så slapp du en nackdel.
Citera
2026-01-16, 07:13
Medlem
Har en fundering angående Isk konto. Den nya summan som är skattefri är 300000 kr. Men finns det några nackdelar med att sätta in mer än 300000 kr? Finns det nån fördel att ha ett annan typ av konto och bara ha 300000 kr på isk kontot eller har det ingen betydelse angående skatter och avgifter?
Citera
2026-01-16, 20:19
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solvalle
Har en fundering angående Isk konto. Den nya summan som är skattefri är 300000 kr. Men finns det några nackdelar med att sätta in mer än 300000 kr? Finns det nån fördel att ha ett annan typ av konto och bara ha 300000 kr på isk kontot eller har det ingen betydelse angående skatter och avgifter?
Amerikanska och andra utländska aktier har man vanligen på kapitalförsäkringskontot så att det blir lättare att få tillbaka den skatt som är på utdelningen. Du ska inte ha cash på något av kontona för du betalar skatt på beloppet och cash har ingen tillväxt utan krymper med tiden. Ju mer pengar man har i aktier eller fonder desto bättre. Nackdel är att någon kan kidnappa och styck mörda en om de vet att man har pengar, så smyg med välståndet.
Citera
2026-01-17, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Amerikanska och andra utländska aktier har man vanligen på kapitalförsäkringskontot så att det blir lättare att få tillbaka den skatt som är på utdelningen. Du ska inte ha cash på något av kontona för du betalar skatt på beloppet och cash har ingen tillväxt utan krymper med tiden. Ju mer pengar man har i aktier eller fonder desto bättre. Nackdel är att någon kan kidnappa och styck mörda en om de vet att man har pengar, så smyg med välståndet.

Okej det finns lite att justera då.
Är nybörjare och försöker lära mig, men det dyker upp ny frågor hela tiden
Tack för tipset och omtanken, det uppskattas
Citera
2026-01-18, 22:00
Medlem
Tar tacksamt emot era tankar kring mina investeringar. Är nybörjare och osäker på om jag har rätt strategi för långsiktigt sparande, säg mellan 15-40 år.

Hos Lysa är mitt totala innehav: ca 700.000 kr med 100 % risk (globala indexfonder)
Exponerad mot USA, Europa, och global tillväxtexponering.

Har även exponering mot en tillväxtmarknad utanför de vanliga globalfonderna på ett belopp om motsvarande 500.000 kr

På sparkontot ca 100.000 kr

Är det något jag bör tänka på? Bör jag byta nätmäklare och använda Avanza istället för billigare avgifter, tex?
Senast redigerad av whiskeybeard 2026-01-18 kl. 22:31.
Citera
2026-03-08, 10:25
Medlem
Småsparare som plötsligt har ett sexsiffrigt belopp att investera, i vad som tycks vara oroliga tider.

Hur bäst tänka kring placering av denna summa? Sparhorisont 3 - 40 år.
Citera
2026-04-10, 11:10
Avslutad
Jag har 56.000kr på mitt avanza konto och skulle vilja ta ut 6k men då står det att tillgängligt belopp är 34 kr. Varför?
Citera
2026-04-10, 21:03
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
Tar tacksamt emot era tankar kring mina investeringar. Är nybörjare och osäker på om jag har rätt strategi för långsiktigt sparande, säg mellan 15-40 år.

Hos Lysa är mitt totala innehav: ca 700.000 kr med 100 % risk (globala indexfonder)
Exponerad mot USA, Europa, och global tillväxtexponering.

Har även exponering mot en tillväxtmarknad utanför de vanliga globalfonderna på ett belopp om motsvarande 500.000 kr

På sparkontot ca 100.000 kr

Är det något jag bör tänka på? Bör jag byta nätmäklare och använda Avanza istället för billigare avgifter, tex?
Jobbigt med transaktionsavgifter vid flytt. Investeringarna ligger bra där de ligger. Man brukar säga att de bästa investerarna är de som är döda - för de håller inte på med känslomässig trading utan låter naturlig koncentration ske utan att ingripa. Mer sant för aktier än för aktivt förvaltade fonder (där någon förvaltare kan gå bananas).
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Småsparare som plötsligt har ett sexsiffrigt belopp att investera, i vad som tycks vara oroliga tider.

Hur bäst tänka kring placering av denna summa? Sparhorisont 3 - 40 år.
Företag som växer, har låga skulder, återköp av aktier från företagets sida är bra. Har företaget en vallgrav och något som liknar ett monopol? Välkända varumärken är ett stort plus. Undvik de företag som ökar lånen samtidigt som att räntan ökar. Mag 7 vore inte allt för dumt som ett spontant svar på frågan. Aktiemarknaden består av: häxkonster, matematik, statistik, bra nerver, sunt förnuft och tid. Var inte otålig och sälj aldrig på rött.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Jag har 56.000kr på mitt avanza konto och skulle vilja ta ut 6k men då står det att tillgängligt belopp är 34 kr. Varför?
Pengarna är investerade i aktier och måste säljas av innan du kan ta ut pengar?
Citera
2026-04-22, 17:24
Medlem
Har en fråga gällande värdepapper jag fått sedan långt tillbaka och suttit på o funderar på att sälja.
På Skatteverkets hemsida står det såhär i K4 '' Du har tidigare fått uppskov med vinsten vid ett aktiebyte:

Ditt uppskov är 6 837 kr och avser aktier i X

Om du fått uppskov med vinsten vid ett aktiebyte ska uppskovet återföras till beskattning om du under 2025 har sålt de aktier du fick vid aktiebytet. Du kan frivilligt återföra uppskovet vid avsnittet B. Återföring av uppskovsbelopp - andelsbyte.. ''

Vad betyder det här?
Att jag är skyldig 6 837? Ska jag betala det extra i skatt ifall jag säljer?
Har varken sätt eller hört om det här förrens jag kolla nyss.
Citera
2026-07-06, 02:09
Medlem
Förlorar man en edge genom att inte premunumera på bolags email eller kommer allt viktigt på mfn ändån?
Citera
2026-07-06, 22:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Förlorar man en edge genom att inte premunumera på bolags email eller kommer allt viktigt på mfn ändån?
Oavsett hur du får information och oavsett hur snabbt du får den, avgörs väl frågan om eventutell edge, av vad du gör eller inte gör av informationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in