2015-05-03, 23:26
Medlem
KRLVKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Säljer och köper man certifikat bull/bear precis som aktier? Är det ett visst präst på certifikatet? Sedan om det stiger respektive minskar så säljer man det till den nya kursen?

Kan man handla något för en liten summa bara för att prova? Eller är det något annat underliggande man borde ha förståelse för innan?

Det viktigaste du bör förstå när det gäller Bull/Bear är att värdet i din investering urholkas gradvis om utvecklingen går åt "fel" håll.

Se förklarande text och bilden "Bear-produkter vid fallande volatil börs": http://cornucopia.cornubot.se/2011/0...for-bjorn.html

Eftersom det är en hävstång inblandad, så blir det svårare att få tillbaka dina ursprungliga pengar om den börjar tappa i värde.

Jag skulle bara rekommendera att spekulera i Bull/Bear om man är relativt säker på utvecklingen, t ex handla på nyheter och hoppa in en kort stund. Men att ligga längre tidspann i ett certifikat är kanske en mindre bra idé. Är dock relativ nybörjare själv så andra kan nog utveckla resonemanget.
Senast redigerad av KRLVK 2015-05-03 kl. 23:31.
Citera
2015-05-04, 08:40
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Jag tycker att katastrofen är fasansfull och lider med det Nepalesiska folket, men har ändå en fråga såhär i efter katastrof tider:

Vad tror ni om man skulle investera i byggföretag i Nepal just nu. På nyheterna sa de att ca 3 miljoner människor är i behov av bostad, så det finns ju efterfrågan?

På vilket annat sätt skulle man som investerare kunna tjäna på denna katastrof?
Citera
2015-05-04, 17:06
Medlem
Det är realiserat resultat man ska ha på 0 vid årsskiftet för att slippa skatta?
Citera
2015-05-04, 18:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotlaborg1992
Det är realiserat resultat man ska ha på 0 vid årsskiftet för att slippa skatta?
I en vanlig VP-depå skattar du 30% på realiserat vinst, ja.
Citera
2015-05-04, 20:46
Medlem
Woooqes avatar
när räntorna väl börjar gå upp igen, betyder det automatiskt att börsen sjunker då? eller kan räntorna gå upp utan att börsen behöver sjunka? tänker eftersom vi har en stundande räntehöjning i USA. ska man isf undvika USA-fonder/aktier?
Citera
2015-05-04, 21:31
Medlem
Vilken bank rekommenderas att använda vid aktieaffärer? (handlar om relativt små summor)
Citera
2015-05-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nobber708
Vilken bank rekommenderas att använda vid aktieaffärer? (handlar om relativt små summor)

Avanza
Citera
2015-05-04, 21:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Avanza eller Nordnet.

Har själv Avanza och skulle tro att de dominerar forumet.
Citera
2015-05-04, 21:33
Medlem
autobotens avatar
Citat:

Avanza. Hur nöjd som helst!
Citera
2015-05-04, 21:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
när räntorna väl börjar gå upp igen, betyder det automatiskt att börsen sjunker då? eller kan räntorna gå upp utan att börsen behöver sjunka? tänker eftersom vi har en stundande räntehöjning i USA. ska man isf undvika USA-fonder/aktier?
Kortsiktigt (en dag eller ett par) betyder det säkert att börsen sjunker, och på sikt att börsen går något sämre än vad den hade gjort om räntan inte höjts, allt annat lika.

Men allt annat är ju inte lika och "går sämre" innebär inte att den går sämre än nåt alternativ.

Varför höjs räntan? För att ekonomin går bra. Om de är kompetenta att avgöra det, vill säga.
Citera
2015-05-04, 21:59
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Kortsiktigt (en dag eller ett par) betyder det säkert att börsen sjunker, och på sikt att börsen går något sämre än vad den hade gjort om räntan inte höjts, allt annat lika.

Men allt annat är ju inte lika och "går sämre" innebär inte att den går sämre än nåt alternativ.

Varför höjs räntan? För att ekonomin går bra. Om de är kompetenta att avgöra det, vill säga.

tack för svar

celeno, jag tycker du verkar vara en väldigt vettig och kunnig person, jag har startat en tråd( (FB) Nu får det vara nog) med några frågor. har du möjlighet att hjälpa mig med dom frågeställningarna så hade jag uppskattat det enormt ?
Citera
2015-05-04, 22:48
Medlem
Jag har köpt en aktie för några dagar sedan som "Handlas utan utdelning" fram till den 2015-05-05 och har utdelningsdag 2015-05-11. Måste jag ligga kvar i bolaget fram till den 11e för att ta del av utdelningen eller räcker det med att jag gick in innan den 5e? Alltså om jag säljer alla mina aktier imorgon, får jag utdelning då?
Senast redigerad av Dr. Kiss 2015-05-04 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in