Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-01, 22:27
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumshooter
Bull/bear certifikat antar jag.

Vet du inte vad du vill handla med?

Som sagt, ska du handla med certifikat eller mini futures så är det olika spread beroende på vilken utfärdare och hävstång du använder.

För terminskontrakt har jag redan berättat att spreaden i OMX ligger på 0.03% vilket är 0.5 punkter, DAX bör ha motsvarande.
Citera
2016-01-01, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Vet du inte vad du vill handla med?

Som sagt, ska du handla med certifikat eller mini futures så är det olika spread beroende på vilken utfärdare och hävstång du använder.

För terminskontrakt har jag redan berättat att spreaden i OMX ligger på 0.03% vilket är 0.5 punkter, DAX bör ha motsvarande.
Okej, 0,03% är ju väldigt lite men administrationsavgiften på 0,5% också blir det inte rätt mycket då? Är ju van vid att handla valutor främst där spreaden är extremt låg och inga andra avgifter, då kan man fånga väldigt små rörelser om man så vill.
Citera
2016-01-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumshooter
Okej, 0,03% är ju väldigt lite men administrationsavgiften på 0,5% också blir det inte rätt mycket då? Är ju van vid att handla valutor främst där spreaden är extremt låg och inga andra avgifter, då kan man fånga väldigt små rörelser om man så vill.

Administrationsavgift är en årlig avgift, så du betalar 1/360-del av 0,5% per dag.
Citera
2016-01-02, 16:18
Medlem
Jag undrar hur nyemissioner funkar, vad jag har läst verkar det som att bolagsstämman eller styrelsen bestämmer att antalet aktier ska öka. Sen kan de som redan har aktier få förtur beroende på vad som bestäms. Men vad händer om ett antal inte vill utnyttja sina teckningsrätter och det inte finns någon emissionsgarant? Blir företaget ägare till de nya aktierna då eller ställs nyemissionen in eller ökas antalet aktier bara med hur många som tecknades?
Senast redigerad av trekantshatt 2016-01-02 kl. 16:25.
Citera
2016-01-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Blir företaget ägare till de nya aktierna då eller ställs nyemissionen in eller ökas antalet aktier bara med hur många som tecknades?

Ok kanske hittade svaret, SFS 2005:551 14 Kap 19§ verkar säga att företaget måste betala tillbaka till dem som hade tecknat, osäker på om företaget fortfarande har fler aktier dock...
Senast redigerad av trekantshatt 2016-01-02 kl. 17:35.
Citera
2016-01-03, 04:17
Bannlyst
En sak jag undrar är, när man ser videos med proptraders på wallstreet brukar det mest se ut som att de gör massa tapereading, inte speciellt mycket charts. Ifall man inte tradar främst efter TA indikatorer, vad är det dom kollar på? Är det orderflöde och sånt? Ska läsa på om detta men vad är orderflöde, har det någonting att göra med att kolla i orderboken? Finns inte i Forex så det är främmande för mig fortfarande.
Senast redigerad av cumshooter 2016-01-03 kl. 04:23.
Citera
2016-01-03, 10:10
Medlem
rakarnas avatar
har lite frågor så här på morgonkvisten.

varför har börsen öppettider? och ifall börsen skulle komma till idag skulle den då va öppen 24/7? tanke på att vi ändå är uppkopplade hela tiden.
Citera
2016-01-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna

varför har börsen öppettider? och ifall börsen skulle komma till idag skulle den då va öppen 24/7? tanke på att vi ändå är uppkopplade hela tiden.

Det finns ingen större anledning att börsen skulle vara öppen på natten. Man får komma ihåg att det är ett vinstdrivande bolag som sköter börsen och de väger intäkter mot kostnader. Att ha öppet på natten skulle inte generera några nämnvärda extra intäkter, men skulle ha samma kostnader som under dagen i form av alla system och marknadsövervakning som ska vara igång.

Skulle börsen alltid vara öppen skulle folk som jobbar med börsen (både på själva börsen och exempelvis fondförvaltare etc.) också behöva jobba jämt. Ser ingen anledning till varför man ska behöva ha folk som sitter och bevakar börsen mitt i natten eller på julafton. Nackdelarna är större än fördelarna helt enkelt.
Citera
2016-01-03, 10:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Förmodligen inte. Folk hade fortfarande inte vetat jobba hela nätterna så även om börsen hade varit öppen på natten hade den i praktiken förmodligen stängt runt fem när portföljförvaltare hade gått hem. Visst kan man tänka sig att småsparare kan tänka sig att handla på natten men likviditeten skulle ju vara minimal. Det är bara titta på futuresmarknaden som har lite andra timmar cash-marknaden, så fort cash stänger så upphör den mesta av handeln i futures och likviditeten försvinner, så ska du handla då kommer du få sämre priser/påverka marknaden.
Citera
2016-01-03, 10:30
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:

tl;dr: Historiskt sett är det ju för att folk behövde vara på plats fysiskt. Numera är det antagligen för att man vill fokusera likviditeten på en kortare period.
Citera
2016-01-03, 10:33
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Kostnaderna för att hålla systemen öppna måste väl ändå vara relativt små i sammanhanget?
Citera
2016-01-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah

tl;dr: Historiskt sett är det ju för att folk behövde vara på plats fysiskt. Numera är det antagligen för att man vill fokusera likviditeten på en kortare period.

Fast folk behöver fortfarande vara på plats fysiskt. Allting sköts inte av datorer och robotar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in