Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-20, 08:28
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
CTEKs IPO-kurs var "bara" 69 kr. Jag sålde dock strax efter öppning på introduktionsdagen på 170 kr och den handlades säkert till mer än så. Det var härliga tider 2021 när man kunde mer än dubbla pengarna på en teckna-sälj (sen fick man förvisso sällan någon större tilldelning, men ändå).

Att kurserna störtdykt efter den hysterin där allsköns skräp togs till börsen till sinnessjuka värderingar borde inte förvåna någon.
Otrolig värdestegring första dagen.
CTEK upp från 69 till 170 direkt.Grattis till en bra affär.Men vilka stackare köpte på 170?
Även Storskogen och Permascand ökade efter Ipo.
Men sen har det gått brant nedåt för alla tre nämnda bolag.
Citera
2023-04-20, 08:42
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
CTEKs IPO-kurs var "bara" 69 kr. Jag sålde dock strax efter öppning på introduktionsdagen på 170 kr och den handlades säkert till mer än så. Det var härliga tider 2021 när man kunde mer än dubbla pengarna på en teckna-sälj (sen fick man förvisso sällan någon större tilldelning, men ändå).

Att kurserna störtdykt efter den hysterin där allsköns skräp togs till börsen till sinnessjuka värderingar borde inte förvåna någon.

Okej du har säkert rätt! Oavsett vilket är det en hysterisk värdering och poängen är densamma
Citera
2023-05-09, 17:05
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Okej du har säkert rätt! Oavsett vilket är det en hysterisk värdering och poängen är densamma
Det verkar vara en hysterisk värdering inte bara på IPO utan sen drar det iväg uppåt nånting alldeles våldsamt efter introduktion.
Tar samma exempel som förut.CTEK högsta kurs är 221 kronor och lägsta är 20,58.Det skiljer hör och häpna 200 kronor och 42 öre mellan högsta och lägsta.
Storskogens högsta kurs 64,5 och lägsta 6,54.Skiljer 57,96 kronor mellan högst och lägst.
Permascand högsta kurs 45 kronor och lägsta 11,40.Skiljer 33 kronor och 60öre mellan lägsta kursen och högsta.
Volvo car högst 92,98 och lägst 36,63 teckningskurs 53. skiljer 56,35 kronor mellan högst och lägsta kurs.
Undrar när dessa bolag kommer upp i sin högsta kurs igen?Om ett år eller inom 10 år eller aldrig.
Det känns som aldrig är troligaste alternativet .Särskilt om man tar hänsyn till ISK-skatt och inflation.
Alla? säger aktier är bra över tid.Tror inte det stämmer riktigt.
Det gäller att köpa i rätt läge annars blir de förlustaffär även på långsiktigt.
Senast redigerad av olovpalme 2023-05-09 kl. 17:18.
Citera
2023-05-14, 16:14
Medlem
olovpalmes avatar
Låna för att köpa mer aktier.Vilken bank och vilket lån är bäst?
Värdepapperskredit på Avanza? Portföljbelång på Nordnet?Handelsbanken eller Nordea eller swedbank eller annan bank?
Orkar inte sätta mig in i vad och vilken som bäst.
Finns de någon som har koll?
Citera
2023-05-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Sätt in pengarna på Avanza, öppna ISK-konto och sök i deras aktielista. Se till att du valt rätt courtageklass så att transaktionen blir så billig som möjligt innan du handlar.

Det är dock en extremt dålig idé att ha alla dina pengar i en aktie.

Tack för svar!

Hur vet jag att jag valt rätt courtageklass?

Varför dåligt med alla pengar i en aktie?
Citera
2023-05-25, 00:03
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Tack för svar!

Innan du har köpt för 50 000 kr så ska courtaget vara gratis med vissa mindre undantag som utländska aktier. När du köper mer så uppgraderas du automatiskt till den högre nivån på courtage.

Varför det är dåligt att ha alla ägg i samma korg är volatiliteten som inte är så kul alla gånger. Vad gör du om dina 50 000 kr på en eftermiddag blir värda 25 000 kr eller 10 000 kr och kanske tar ett par års väntande tills de återhämtar sig? Förutsatt att företaget återhämtar sig. Ett dagsfärskt exempel är Embracer som rasade −44,82% idag.
Citera
2023-05-26, 13:37
Medlem
svampdamps avatar
Jag är rätt så nöjd med mitt fondsparande så jag tänkte växla över till aktier. Tanken är att ladda in ca ca 10KSEK varje månad (ca 10 aktier) i stora och stabila kvalitetsbolag med något enstaka wildcard.

Här är listan med nio aktier och för den som kan räkna ser man snabbt att det saknas en. Kanske exponering mot bank & finans?

Citat:
Investor
Axfood
SSAB
Latour
Tele2
AstraZeneca
Vestas
Norwegian Air Shuttle
Amazon

Är detta ett hållbart sparande som inte kräver så mycket av mig? Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2023-05-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag är rätt så nöjd med mitt fondsparande så jag tänkte växla över till aktier. Tanken är att ladda in ca ca 10KSEK varje månad (ca 10 aktier) i stora och stabila kvalitetsbolag med något enstaka wildcard.

Här är listan med nio aktier och för den som kan räkna ser man snabbt att det saknas en. Kanske exponering mot bank & finans?

Är detta ett hållbart sparande som inte kräver så mycket av mig? Är jag helt ute och cyklar?
Beror på vad du menar med "kräver så mycket". Har man inget intresse av att följa hur det går för sina innehav (följa nyhetsflödet, kolla rapporterna etc.) så ser jag egentligen inte riktigt poängen med att äga enskilda aktier. Undantaget möjligen investmentbolag då. Men vill du ändå ha någon form av buy-and-hold-portfölj så hade jag plockat bort åtminstone följande bolag:

Norwegian: Flygbolag generellt är definitivt något jag inte skulle stoppa i en buy-and-hold-portfölj. De kan gå bra i vissa (korta) perioder men sen uppstår det alltid något problem som gör att det går åt helvete (högt oljepris, nya skatter, pilotstrejker osv. osv.) Som Branson lär ha sagt: "If you want to be a millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline". Och hade någon tvingat mig att köpa ett flygbolag så hade nog Norwegian varit det näst sista bolaget jag valt (efter SAS).

SSAB: Extremt cykliskt och där lönsamheten är väldigt beroende av faktorer de inte kan styra så mycket över själva (pris på järnmalm, energi etc.). Omställning till "fossilfritt" stål verkar dessutom komma att kosta multum de kommande året utan att det är säkert att man får igen de massiva investeringar som krävs. Går att äga i perioder men inte heller något jag skulle stoppa i en buy-and-hold-portfölj.

Vestas: Går med förlust nu trots all (ofta subventionerad) satsning på vindkraft överallt. Hård konkurrens från Kina förmodligen bidragande. Och första kriteriet för att stoppa en aktie i en buy-and-hold-portfölj bör ju vara att bolaget är uthålligt lönsamt. Sen personligen är jag av åsikten att vindkraft är värdelöst så jag hade inte stoppat in en krona här oavsett.

Vill du ha inspiration till andra bolag att lägga till istället så kan du ju t.ex. titta på https://www.kvalitetsaktiepodden.se/ olika buy-and-hold-portföljer.
Citera
2023-05-27, 23:22
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Tack för svar!

Därför att 97% av aktier underpresterar korträntor och 3% av alla aktier levererar massiv avkastning. Det är dessutom omöjligt att veta på förhand vilka dessa 3% är.

Om du kör en koncentrerad portfölj och lyckas plocka endast ur 97%-korgen så kommer du aldrig någonsin få bra avkastning. Man måste få med de gigantiska vinnarna och det görs genom att köpa breda indexfonder. Inte genom att äga en aktie.
Citera
2023-06-03, 11:39
Medlem
Black.Panthers avatar
Vad tycker ni om att ha flera olika bankaktier?

man ska ju ha aktier på olika sektorer och det har jag men har även aktier i flera av de stora bankerna. Jag gillar dem aktierna men är det att lägga för många ägg i samma korg?
Citera
2023-06-04, 13:56
Medlem
Bondpojkes avatar
Hur ska man tolka graferna på tradingview från olika källor? T.ex. US100 CURRENCYCOM vs US100 OANDA, det skiljer ca 10 point mellan. Spelar det någon roll när man ska trada med certifikat?
Citera
2023-06-05, 19:48
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Vad tycker ni om att ha flera olika bankaktier?

man ska ju ha aktier på olika sektorer och det har jag men har även aktier i flera av de stora bankerna. Jag gillar dem aktierna men är det att lägga för många ägg i samma korg?

Beror på hur stor del av protföljen de utgör. Det är bättre att 4 banker utgör 1% av portföljen än att 1 bank utgör 1% av portföljen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in