2020-09-19, 15:58
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrrandom14
Hej!
En liten nybörjarefråga.
Siemens Energy (avknoppning från Siemens) ska ju börsnoteras den 28:e sep på Frankfurtbörsen. Hur signar jag upp för aktier i det bolaget? Var svårt att hitta info på deras hemsida.
Är väl befintliga ägare som får nya aktier.

Siemens shareholders are to automatically receive one share of Siemens Energy AG for every two shares of Siemens AG
Citera
2020-09-21, 12:37
Medlem
persona.von.gratas avatar
Insider?
Mitt bolag "A" (ej börsnoterat) hjälper noterade bolaget "B" att köpa in teknik från utländskt bolag "C".

Eftersom noterade bolaget "B" har låg omsättning och volatil kurs bedömer jag att även en mindre affär som den jag känner till skulle kunna öka börskursen.

Solklart fall av insider, gränsfall eller helt lagligt?
Citera
2020-09-21, 14:52
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Insider?
Mitt bolag "A" (ej börsnoterat) hjälper noterade bolaget "B" att köpa in teknik från utländskt bolag "C".

Eftersom noterade bolaget "B" har låg omsättning och volatil kurs bedömer jag att även en mindre affär som den jag känner till skulle kunna öka börskursen.

Solklart fall av insider, gränsfall eller helt lagligt?

Insider
Citera
2020-09-22, 10:40
Medlem
Glad packs avatar
Finns det någon nackdel med att köpa utländska aktier i ISK? Tillkommer det t.ex kostnader utöver courtaget eller något annat man bör tänka på, eller är förutsättningarna detsamma som för svenska aktier? Jag handlar via Avanza.
Citera
2020-09-22, 10:53
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glad pack
Finns det någon nackdel med att köpa utländska aktier i ISK? Tillkommer det t.ex kostnader utöver courtaget eller något annat man bör tänka på, eller är förutsättningarna detsamma som för svenska aktier? Jag handlar via Avanza.

Källskatt lär dras vid utdelning, ska du "kuponklippa" utländska aktier är en KF att föredra.
Citera
2020-09-22, 11:30
Medlem
Glad packs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Källskatt lär dras vid utdelning, ska du "kuponklippa" utländska aktier är en KF att föredra.

Men om jag köper aktier i ett bolag som inte har utdelning, typ Amazon eller Spotify så är det ingen egentlig skillnad mot att köpa svensknoterade bolag?
Vad betyder kuponklippa?
Citera
2020-09-22, 12:51
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glad pack
Men om jag köper aktier i ett bolag som inte har utdelning, typ Amazon eller Spotify så är det ingen egentlig skillnad mot att köpa svensknoterade bolag?
Vad betyder kuponklippa?

Nej precis då är det skit samma.

Skämtuttryck för "utdelningsjägare"/"utdelningsinvesterare" osv. folk som investerar för utdelningens skull.
Citera
2020-09-25, 10:57
Medlem
Råkade sätta in 40 000:- i mitt ISK när det skulle in i det vanliga Depåkontot
Någon som vet vad skatten på det blev?
Citera
2020-09-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Råkade sätta in 40 000:- i mitt ISK när det skulle in i det vanliga Depåkontot
Någon som vet vad skatten på det blev?

Det borde bli ca 37 kronor i skatt.
Citera
2020-09-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Det borde bli ca 37 kronor i skatt.

Tack för svaret. Aja den lilla summan gör ingenting. Tur att man inte råkade göra det med större summor.
Citera
2020-09-28, 09:43
Medlem
Fråga angående minifutures, tänkte göra mig en liten hacka på Tele2 då den med stor sannolikhet kommer öka ca 5-6% inför utdelningsdagen, köpa lite minifutures idag och sälja på onsdag eftermiddag, ganska riskfritt i mina ögon. Men märker då hur marketmakern iaf idag inte prissätter MINI L TELE2 AVA 35 alls, även om dom gjorde det idag och jag köpte dom hur kan jag ens lita på att dom kommer gå sälja på onsdag? Såklart prissätter dom shorten som inte är lika attraktiv i nuläget...
Citera
2020-09-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fråga angående minifutures, tänkte göra mig en liten hacka på Tele2 då den med stor sannolikhet kommer öka ca 5-6% inför utdelningsdagen, köpa lite minifutures idag och sälja på onsdag eftermiddag, ganska riskfritt i mina ögon. Men märker då hur marketmakern iaf idag inte prissätter MINI L TELE2 AVA 35 alls, även om dom gjorde det idag och jag köpte dom hur kan jag ens lita på att dom kommer gå sälja på onsdag? Såklart prissätter dom shorten som inte är lika attraktiv i nuläget...
Varför skulle Tele2 öka 5-6% "ganska riskfritt" fram tills onsdag eftermiddag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in