2020-07-22, 23:40
Medlem
Har det nån betydelse vilken aktieplattform man väljer? Jag bor utanför EU om det har någon relevans.
Citera
2020-07-23, 07:50
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Har det nån betydelse vilken aktieplattform man väljer? Jag bor utanför EU om det har någon relevans.

Den ska ju främst vara seriös, finans är en förtroendebransch, inte kul om det krånglar eller uttag är sega.

Att du bor utanför EU spelar mindre roll för att svara på frågan, det är fortfarande typ 200 länder kvar att välja på alla med olika avtal med andra länder, olika skatt på kapital osv.

Men generellt så har EU länder hög skatt så oddsen är goda på att du kan hitta en billigare lösning där du bor, men inget jag kan svära på i och med att jag inte vet exakt land.
Citera
2020-07-23, 07:53
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Fortfarande så kan det ta uppåt en vecka för få en fondorder att gå igenom. Varför är det så extremt slött?

Jag tycker man i många fall borde kunna köpa/sälja dem live, för de har ju ett livevärde. I synnerhet borde detta vara möjligt då alla deras aktier kommer ifrån samma marknad.

Är det för de inte vill ha swing- och daytraders? För teknologiskt så tycker jag det borde vara möjligt i många fall att kunna erbjuda köpa/sälja det live. Att det fortfarande kan ta över 24 timmar på vardagar för få igenom ordern, känns ganska så absurt. Hur ska jag kunna veta hur marknaden är om 3 dagar då ordern går igenom?

Detta är det jag ogillar absolut mest med fonder. Förstår inte varför det inte sker några förbättringar, det är som det är medvetet gjort.

Fonder passar sig för långsiktiga investeringar ska du trada ett index så finns det andra lösningar. ETFer är ju hett, men mini futures och optioner finns ju som klassiska alternativ.
Är man långsiktigt så spelar det ingen roll hur marknaden ser ut om 3 dagar då ska man fråga sig hur marknaden ser ut om 30 år.
Citera
2020-07-24, 11:51
Medlem
hej alla.

jag har några frågor som jag undrar om nån kan hjälpa mej med.

1. vissa futures har ett utropstecken i symbolen. typ NQ1!. någon som vet vad det betyder?

2. vad/när är overnight på futures? fundersam över maintenance fees hos broker och hur det funkar.

tack o bock.
Citera
2020-07-25, 16:01
Medlem
Jag har aldrig handlat med guld och silver tidigare men tänkte börja med det nu.
Har kollat runt på olika ETFer, certifikat, gruvföretag och forwards.

Min poäng är att endast investera i guldet/silver och därmed binda upp sig med x och y av guld/silver.
Men jag slipper gärna fondavgifter samt risken som gruvföretag exponerar en till (vid en eventuell crash).

Så, vad är det bästa sättet att huvudsakligen investera i guld/silver utan mellanhänder? (utan att äga guldet fysiskt)
Citera
2020-08-03, 22:24
Medlem
Vart är bästa stället för handla valutor på svenska marknaden? Avanza exempelvis har ett för begränsat utbud. Jag syftar på typ hela världens valutor.
Citera
2020-08-09, 09:37
Medlem
Har förflyttat mitt sparande till Avanza och har funderat lite på hur jag ska lägga upp mitt sparande. Allt är långsiktigt med en horisont på 15-30 år.

Tänkte lägga tonvikten på en fondportfölj med bra riskspridning på ca. 3-4 fonder. Jag har även köpt lite aktier, men har kommit på att jag inte är särskilt intresserad av att hålla på med det varje vecka/månad. Har en väldigt liten summa fördelat på Axfoods, Investor B, Klövern B, Swedbank A och Tele 2 B för tillfället. Har lust att bara "glömma" dem, men känns onödigt att ha dem ifall jag inte tänker fylla på dem kontinuerligt. Känns onödigt att bygga upp en portfölj som ändå liknar en "Vanlig" fond, när jag redan har fonder. Det är ju trots allt väldigt låg chans att jag lyckas bättre med ett eget hopplock än vilken populär fond som helst, så varför äga dessa aktier?

Funderar på att sälja av innehaven och istället fokusera på några framtidsbolag som jag är mer intresserad av, och som har stor potential och nästan är "garanterade" att vara mycket värda om 10-30 år. Så istället för en "diversifierad" tråkig aktieportfölj med riskspridning, tänker jag mig en techinriktad aktieportfölj för en mindre del av mitt sparande på bolag jag tycker är intressanta och som har framtiden för sig.

Några tips på hur jag ska tänka kring detta? Låter det vettigt eller idiotiskt? Är aktiesparande långsiktigt inom techbolag bara onödigt hög risk och bortkastade pengar? Det känns ju ändå som att hållbar energi, IT, AI osv. är garanterad att bli större och större.
Citera
2020-08-12, 10:38
Medlem
Här kommer säkert en dum fråga, men jag är nybörjare på aktier så någon får gärna förklara.

Jag har stoppat in pengar i 4 olika aktier via Nordnet.
En av dessa är ett svenskt företag och 3 är amerikanska.

Idag innan Stockholmsbörsen öppnade så hade jag ett visst belopp totalt i aktier. Ca 46 200 kr.

När börsen öppnade så gick den svenska aktien upp och har hittils gått upp med 4,95% idag.
de övriga ska det inte kunna hända något med eftersom den börsen inte öppnar förrän i eftermiddag.

Men trots att den svenska aktien har gått upp så har mitt totala värde på ca 47 200 kr gått ner med 95 kr eller -0,21%.

Detta såg jag förra veckan också. Vad är det som händer? Varför försvinner mina pengar trots att den svenska aktien går upp?
Citera
2020-08-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Här kommer säkert en dum fråga, men jag är nybörjare på aktier så någon får gärna förklara.

Jag har stoppat in pengar i 4 olika aktier via Nordnet.
En av dessa är ett svenskt företag och 3 är amerikanska.

Idag innan Stockholmsbörsen öppnade så hade jag ett visst belopp totalt i aktier. Ca 46 200 kr.

När börsen öppnade så gick den svenska aktien upp och har hittils gått upp med 4,95% idag.
de övriga ska det inte kunna hända något med eftersom den börsen inte öppnar förrän i eftermiddag.

Men trots att den svenska aktien har gått upp så har mitt totala värde på ca 47 200 kr gått ner med 95 kr eller -0,21%.

Detta såg jag förra veckan också. Vad är det som händer? Varför försvinner mina pengar trots att den svenska aktien går upp?
Det där beror på valutakursförändringar.
Uppenbarligen har dollarn sjunkit mot kronan under mellantiden som du kollade din depå.
Citera
2020-08-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Det där beror på valutakursförändringar.
Uppenbarligen har dollarn sjunkit mot kronan under mellantiden som du kollade din depå.

Aha, sånt har jag inte ens tänkt på. Ja sedan jag skrev så har det fortsatt nedåt en aning, så det är säkert som du säger.
Citera
2020-09-01, 09:12
Medlem
Spelar det någon roll om jag har en utländsk aktie på ISK eller KF om den INTE ger utdelning? Blir schablonskatten dyrare för en utländsk aktie på ett ISK?

Vad jag förstått dras källskatt bara på utdelning, med andra ord spelar det väl ingen roll om en utländsk aktie ligger på isk om den ändå inte ger utdelning. Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2020-09-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Spelar det någon roll om jag har en utländsk aktie på ISK eller KF om den INTE ger utdelning? Blir schablonskatten dyrare för en utländsk aktie på ett ISK?

Vad jag förstått dras källskatt bara på utdelning, med andra ord spelar det väl ingen roll om en utländsk aktie ligger på isk om den ändå inte ger utdelning. Eller är jag ute och cyklar?

Nej det spelar ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in