2017-06-15, 21:26
Med risk för att verka dum... Men ett fastighetsbolag äger fastigheter till ett värde av 51 miljarder, men deras börsvärde uppgår till 28 miljarder. Är inte det märkligt? Spontant känns det som att jag kan köpa hela bolaget för 28 miljarder och sälja alla fastigheter för 51 miljarder. Jag förstår att det inte är så enkelt för då skulle alla äga aktier i det här bolaget men kan någon förklara varför detta är rimligt?
Citera
2017-06-15, 21:27
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Med risk för att verka dum... Men ett fastighetsbolag äger fastigheter till ett värde av 51 miljarder, men deras börsvärde uppgår till 28 miljarder. Är inte det märkligt? Spontant känns det som att jag kan köpa hela bolaget för 28 miljarder och sälja alla fastigheter för 51 miljarder. Jag förstår att det inte är så enkelt för då skulle alla äga aktier i det här bolaget men kan någon förklara varför detta är rimligt?
De har skulder.
Citera
2017-06-15, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
De har skulder.

Ja självklart.. Blev lite exalterad här och skrev innan jag tänkte till ordentligt haha. Men är inte fastigheter generellt lågt värderade i Sverige i och med väldigt strikta redovisningslagar?
Citera
2017-06-17, 11:54
Medlem
Hej flashback jag är en ny fylld 18 åring som är väldigt sugen på att lära sig daytrading och tar gärna emot alla tips just nu vet jag lixom vad det är men inte riktigt hur jag börja lära mig att tradea och "läsa" marketen. min plan är att efter 3an söka till nån högskola och plugga till civilekonom och försöka tradea samtidigt jag pluggar till det. så alla som kan något kom gärna med lite tips. och är civilekonom den "rätta" kursen om man vill bli trader
Citera
2017-06-17, 12:24
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrn45
Hej flashback jag är en ny fylld 18 åring som är väldigt sugen på att lära sig daytrading och tar gärna emot alla tips just nu vet jag lixom vad det är men inte riktigt hur jag börja lära mig att tradea och "läsa" marketen. min plan är att efter 3an söka till nån högskola och plugga till civilekonom och försöka tradea samtidigt jag pluggar till det. så alla som kan något kom gärna med lite tips. och är civilekonom den "rätta" kursen om man vill bli trader
osar ju troll här men jag kan svara ändå - även om jag själv inte är trader så känner jag en del och de har alla pluggat antingen nationalekonomi eller civilekonomprogram. Därmed inte sagt att du måste göra det.

Mitt tips är att försöka komma in på en bra skola och plugga antingen nek eller civilekonom så att du har något att komma med om det inte funkar med trading. Du kommer inte lära dig daytrading i plugget men du kommer lära dig en del av det som krävs för att som du kallar det läsa marknaden. Resten får du försöka lära dig själv genom trial and error.

Annars finns det ju väldigt många bra böcker i ämnet som du kan börja med redan nu.
Citera
2017-06-17, 22:22
Medlem
Luparions avatar
Vill öppna ett sparkonto men vet inte vilken bank som anses vara bäst. Läst en del bra saker om Svea Ekonomi, Avanza och SBAB. Vad bör jag välja?

Krav på sparkontot är fria uttag och insättningsgaranti.
Citera
2017-06-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
Vill öppna ett sparkonto men vet inte vilken bank som anses vara bäst. Läst en del bra saker om Svea Ekonomi, Avanza och SBAB. Vad bör jag välja?

Krav på sparkontot är fria uttag och insättningsgaranti.

Vad gäller rena sparkonton så spelar ju inte gränssnitt, kundservice eller liknande någon större roll så välj det med högst ränta rakt av bara (som uppfyller dina kriterier). Sök på prisjakt/compricer/pricerunner så ser du vem som har bäst ränta för stunden.
Citera
2017-06-21, 17:36
Medlem
Hej!

Tänkte gå in och ur oljan en del nu då jag tycker det är roliga tider med stora rörelser. Lite nyfiken på hur IG uppfattas. Har just nu avanza för mina vanliga aktier, men vore det kanske en bättre ide att sätta in säg 10k på IG och få möjlighet att hålla på 09-22.00 och handla olja? Eller kanske tom ännu längre.

Brukar köra mini futures på avanza. Tipsa gärna har tänkt både daytrade samt lite längre positioner på några dagar.
Citera
2017-06-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braus
Lite nyfiken på hur IG uppfattas.

Har inte använt IG själv men bara hört gott om dem. Är ett stort, börsnoterat företag så det ökar ju tryggheten.
Citera
2017-06-22, 11:21
Medlem
Tjenamors.

Jag började nyligen aktie- och fondspara och har väl inga jättesummor placerade. Nu funtar jag lite på regelverk. Om man jobbar på golvet på en större industri och köper aktier i bolaget, gör man sig skyldig till ett insiderbrott?
FI/Avanza etc är inte helt tydliga med var gränsen går.
Citera
2017-06-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanvarettSLAN
Tjenamors.

Jag började nyligen aktie- och fondspara och har väl inga jättesummor placerade. Nu funtar jag lite på regelverk. Om man jobbar på golvet på en större industri och köper aktier i bolaget, gör man sig skyldig till ett insiderbrott?
FI/Avanza etc är inte helt tydliga med var gränsen går.

Insiders får köpa aktier i bolaget de jobbar i. Det som är otillåtet att göra är att basera sina köp på information som inte resten av marknaden känner till (exempelvis att ni fått en stororder, att ni ska delas upp, köpa upp ett annat företag o.s.v.).

Sedan finns vissa regler angående när du får köpa aktier (x antal dagar innan rapport är det ej tillåtet o.s.v.). Vissa personer omfattas av detta enligt lag, men många företag har satt egna regler runt detta som ofta omfattar alla anställda, oavsett position. Så även om du inte bryter mot lagen så kan du bryta mot företagets egna regler. Så kolla specifikt med din chef vad som gäller på just ert företag eftersom det alltså kan variera och inte alltid finns ett korrekt svar.
Citera
2017-06-25, 22:21
Medlem
Om jag köper tex 10.000 aktier när bolaget bv är 100 miljoner, om några år är företagets bv istället 1 miljard, alltså 1000% ökning. Gäller samma avkastning för mitt investerade kapital?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in