2016-12-05, 11:29
Medlem
Ursäktar för kanske en idiotfråga. Jag har börjat trade:a lite, har bekantat mig med en aktie som sporadiskt gått upp och ner. Är det lagligt att handla med samma aktie hela tiden? låt säga att jag köper på morgonen och säljer senare under dagen? kanske till och med upprepar detta flera gånger under en dag?

Tacksam för svar, mvh
Citera
2016-12-05, 11:33
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Ursäktar för kanske en idiotfråga. Jag har börjat trade:a lite, har bekantat mig med en aktie som sporadiskt gått upp och ner. Är det lagligt att handla med samma aktie hela tiden? låt säga att jag köper på morgonen och säljer senare under dagen? kanske till och med upprepar detta flera gånger under en dag?

Tacksam för svar, mvh

Ja detta är lagligt. Så länge du inte handlar efter insiderinfo 3
Citera
2016-12-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Ja detta är lagligt. Så länge du inte handlar efter insiderinfo 3

Tack för svar! Nej, något sånt har jag inte tillgång till. Kör mitt egna race
Citera
2016-12-05, 13:54
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Tack för svar! Nej, något sånt har jag inte tillgång till. Kör mitt egna race
Hehe, det är ju det som vanliga day traders gör, flera hundra (kanske tusentals) köp/sälj i en aktie per dag för att hitta "snabba" pengar.

Tror dock de e olagligt att dumpa en aktie i hopp om att få marknaden att överreagera och dumpa ännu mer och sedan köpa ännu billigare. (Det lär dock vara svårt som småsparare att göra så med en aktie )
Citera
2016-12-05, 15:12
Medlem
Finns det någon här som jobbar inom/som en hedge fund / investment banking och vet någon template till Excel som är bra för att hålla en övergripande koll på sin portfolio?

Jag hade tänkt mig att den ska tracka alla long & short positioner och spreads, gross/net exposure, dagliga värden, etc. Hela rubbet i princip, så mycket det går. Den behöver inte vara uppkopplad mot internet utan en manuell uppdatering fungerar bra.

Skriv gärna i PM, tack!
Citera
2016-12-05, 18:50
Medlem
Avanza:

"Att handla värdepapper med kredit ger en ökad hävstång på dina investeringar. Det innebär en större chans till högre avkastning, men även en ökad risk till större förlust."

Hur menar dem här? Hur fungerar hävstången?
Citera
2016-12-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiermm
Avanza:

"Att handla värdepapper med kredit ger en ökad hävstång på dina investeringar. Det innebär en större chans till högre avkastning, men även en ökad risk till större förlust."

Precis samma princip som när du köper en lägenhet med belåning. Du har 100 kr och vill köpa aktier för 1000 så du belånar dig: 100 kr Eget Kapital, 900 kr Lån. Du köper aktier för 1000 kr som sedan ökar till 1200 kr. Utan belåning hade du gjort 20% vinst, men med belåningen har du gjort 200% vinst. Du har värdepapper för 1200 och en skuld på 900 = Du har 300 i nettotillgångar (=200% ökning av din ursprungliga insats).

Om dina aktier för 1000 kr istället minskar till 900 så hade du, om du var obelånad, förlorat 10%, men med belåning har du förlorat 100% eftersom du har aktier för 900 och en skuld för 900, vilket ger nettotillgångar på 0 (=Du har förlorat din ursprungliga hundralapp).
Citera
2016-12-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiermm
Avanza:

Ex. Du har aktier för 1000 kr och belånar och köper aktier för ytterligare 1000 kr så att du har aktier för totalt 2000 kr. Om aktien stiger 10% så tjänar du totalt 200 kr, men du har bara satsat 1000 kr själv så din avkastning på ditt egna kapital är 20%. Om aktien istället skulle ha sjunkit med 10% hade du förlorat 200 kr eller 20% av ditt egna kapital. Lånet är hävstången som gör att din vinst blir högre om aktien stiger och din förlust större om aktien sjunker.
Citera
2016-12-06, 19:58
Medlem
Eldebrinks avatar
Vad är anledningen till att det är så relativt få aktier som är blankningsbara på börsen?
Citera
2016-12-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldebrink
Vad är anledningen till att det är så relativt få aktier som är blankningsbara på börsen?
Skulle tro att det beror på administrationen för banken när det gäller aktielånen. Det lär vara enkelt att låna H&M på grund av alla institutionella ägare som dessutom är långsiktiga. Där man kan då ha ett "stående" erbjudande om att blanka H&M eftersom man vet att det alltid kommer att finnas aktier för utlåning. Samma sak gäller helt enkelt inte för de mindre bolagen. Få institutionella ägare gör att man från bankens sida aktivt måste söka aktier att låna vid varje enskilt fall, vilket då blir mer jobb. Då är det lättare att ha en färdig lista med blankningsbara aktier istället för att behöva administrera allting vid varje enskilt fall.
Citera
2016-12-07, 11:22
Medlem
Forzos avatar
Har ganska nyss köpt mig lite amerikanska aktier med utdelning. Har dem på KF. En av dessa är Johnson & Johnson som enligt vad jag kan hitta hade en utdelning igår (6/12). Jag ser dock ingen utdelning på mitt konto nu. Tar det några dagar att få in eller vad beror det på? Jag har ägt den tillräckligt länge för att jag ska få utdelning.
Citera
2016-12-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Har ganska nyss köpt mig lite amerikanska aktier med utdelning. Har dem på KF. En av dessa är Johnson & Johnson som enligt vad jag kan hitta hade en utdelning igår (6/12). Jag ser dock ingen utdelning på mitt konto nu. Tar det några dagar att få in eller vad beror det på? Jag har ägt den tillräckligt länge för att jag ska få utdelning.

Utbetalningsdag var 6 december för folk i USA, svenskar brukar få den någon dag senare. Dock var man tvungen att vara aktieägare 17 november för att få utdelningen (den 18 nov handlades aktien utan rätt till utdelning).

http://www.investor.jnj.com/dividends.cfm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in