2016-08-01, 21:37
Medlem
Hej alla. Jag är väldigt ny inom aktie/fond världen.

Avanza; Är det någon skillnad om jag kör "månadsöverföring" från "likvida medel" från depån än från ett autogiro från lönekontot?
Kan jag köra ett autogiro på 5000kr till fond 1 från lönekontot och 50% av detta till likvida- medel till depån som jag därifrån månadssparar till fond 2 och 3?

Eller är det lika bra att göra överföringarna direkt från lönekontot?
Har väl förstått att de flesta använder dessa medel för att kunna handla aktier relativt snabbt utan att behöva vänta på överföringstiden det annars tar. Men frågan kvarstår.

Blev kanske rörigt. Hoppas ni förstår.
Citera
2016-08-02, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Puts tror jag många väljer bort för då får du betala en hel del tidsvärde så att man ligger back redan från start. Det går att blanka intra dag i ISK hos några av mäklarna så det hade nog varit mitt första alternativ vid en riktigt kort affär. Vid blankningar som varar lite längre hade jag nog valt mini futures.
De värsta hävstångsprodukterna hade jag undvikit för det är svårt att gå med vinst dels pga att de brukar ha ganska stor spread, dels pga urholkningseffekten vid längre innehav.

Tyvärr är det låg likviditet och för stor spread för aktieterminerna, annars hade de nog varit första alternativet för min del.

Blankningar är dock inget som jag håller på med för närvarande så förhoppningsvis får du även svar från de som är aktiva.

Puts går bra att handla med för att gå kort. I går så gick SSAB A ner 3,2% eller något och om man hade köpt en ATM put då så hade man ju fått ungefär 25% eller något om man nu kan få sålt dem till medelpriset. Det som är största problemet för svenska optioner är att det är så få som handlar dem så skräm nu inte bort folk från optionsmarknaden
Citera
2016-08-03, 19:11
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Puts går bra att handla med för att gå kort. I går så gick SSAB A ner 3,2% eller något och om man hade köpt en ATM put då så hade man ju fått ungefär 25% eller något om man nu kan få sålt dem till medelpriset. Det som är största problemet för svenska optioner är att det är så få som handlar dem så skräm nu inte bort folk från optionsmarknaden

Lite nyfiken nu, varför skulle du föredra en put istället för terminen om syftet enbart är korta en aktie. Även om likviditeten kanske inte är så stort problem (antar att det inte rör sig om så många kontrakt som privatperson ändå) så kommer ju terminen röra sig direkt som den underliggande medans optionen inte gör det.
Citera
2016-08-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Lite nyfiken nu, varför skulle du föredra en put istället för terminen om syftet enbart är korta en aktie. Även om likviditeten kanske inte är så stort problem (antar att det inte rör sig om så många kontrakt som privatperson ändå) så kommer ju terminen röra sig direkt som den underliggande medans optionen inte gör det.

Det är som du säger, om man vill ha en forward så kör terminen. Vill man bestämma sannolikheten och gå in med mindre kapital så välj option. På tal om den optionen jag pratade om, den har nu gått upp omkring 100% då SSAB A har sjunkit som en sten, till mitt stora förtret då jag både har aktier och kort put i detta bolag.
Citera
2016-08-03, 22:27
Medlem
Måste jag sälja mitt innehav i Aktie- och fondkontot för att samla allt i mitt ISK-konto, eller kan man "föra" över innehållet till ISK-konton på något sätt?
Citera
2016-08-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jdahl
Måste jag sälja mitt innehav i Aktie- och fondkontot för att samla allt i mitt ISK-konto, eller kan man "föra" över innehållet till ISK-konton på något sätt?
Om du har Avanza kan du flytta via denna sida: https://www.avanza.se/mina-sidor/fly...r-internt.html

Skattemässigt räknas det som en försäljning.
Citera
2016-08-04, 10:40
Medlem
Om jag köper aktier i ett bolag för exakt 1000kr och sedan säljer för exakt samma summa (på ett ISK-konto hos Avanza) , påverkar det beskattningen i slutändan på något sätt eller är det som att inget har hänt på kontot då det inte är någon vinst?
Citera
2016-08-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidian
Om jag köper aktier i ett bolag för exakt 1000kr och sedan säljer för exakt samma summa (på ett ISK-konto hos Avanza) , påverkar det beskattningen i slutändan på något sätt eller är det som att inget har hänt på kontot då det inte är någon vinst?
Du betalar inte skatt på vinsten i ett ISK, utan en årlig schablonskatt, oavsett om du gått med vinst eller förlust.

En bit ned på denna sida kan du läsa om hur skatten fungerar:

https://www.avanza.se/vart-utbud/kon...?1470300852677
Citera
2016-08-04, 11:16
Medlem
Så om jag förstår de tre punkterna rätt:
- Värdet av tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal.
- Insättningar till kontot (utdelningar räknas inte som insättningar).
- Överföringar av värdepapper

Så borde jag inte behövaa oroa mig för extra beskattning ifrån det scenario jag beskrev förut? (köpa och sedan sälja för exakt samma summa)
Citera
2016-08-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidian
Så om jag förstår de tre punkterna rätt:
- Värdet av tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal.
- Insättningar till kontot (utdelningar räknas inte som insättningar).
- Överföringar av värdepapper

Så borde jag inte behövaa oroa mig för extra beskattning ifrån det scenario jag beskrev förut? (köpa och sedan sälja för exakt samma summa)

Du har förstått rätt. Du får ingen extra beskattning för att du gör många aktieaffärer. Det är insättningarna + värdet på tillgångarna som ligger till grund för beräkningen av skatten.
Citera
2016-08-05, 12:31
Bannlyst
Var får man tag i volym till DAX? Volymen på investing.com är inte i realtid, är enda alternativet om man verkligen vill ha det, att ha infront och betala extra för data från Tyskland?
Citera
2016-08-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agaton1
Var får man tag i volym till DAX? Volymen på investing.com är inte i realtid, är enda alternativet om man verkligen vill ha det, att ha infront och betala extra för data från Tyskland?

Jag tror att det blir svårt att få tillgång till Eurex realtidsdata gratis från Sverige. På Degiro kostar det 12,50 Euro per månad för att få realtidsdata. Med DAX antar jag att du menar terminen FDAX eller minikontraktet FDXM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in