Citat:
Ursprungligen postat av
Braus
Någon som har tips på passivt månads sparande (10+ år) på en 1000-3000 sek som man börjar med nu?
1/3 Avanza Zero 1/3 Länsförsäkringar Global Index 1/3 Valfri tillväxtmarknadsfond på en marknad du tror på
Citat:
Ursprungligen postat av
Braus
Någon som kan tänkas ha något tips på hur många tusenlappar man kan tyckas behöva ha i en aktie portfölj som man aktivt förvaltar själv som nybörjare? Behöver inte vara några stora summor nu i början som sagt när jag är väldigt oerfaren och har inte tänkt bete mig som en gambler, utan har väl som mål att gå lite mer + än mitt passiva sparande.
Med dagens låga (och i vissa fall gratis) courtage kan du nästan ha hur liten portfölj som helst. Du kan rent matematiskt räkna ut var gränsen går för när det är lönsamt att lägga ned den tiden du behöver för att nå resultatet du tror att du kan få. Exempelvis:
Du tror att du kan få 10 procentenheter överavkastning om du lägger ner 20 timmar och du vill ha 100 kr betalt för varje nedlagd timme (siffrorna bara tagna helt ur luften). De nedlagda timmarna vill du alltså ha 100 x 20 = 2000 kr betalt för.
2000/0,10 = 20 000
Som sagt, jag hittade bara på lite siffror ovan, men det är principen jag vill lyfta fram. Portföljen måste vara av den storlek att du tycker det är värt mödan att lägga ned tid på det. Var den gränsen går är väldigt personligt och det går nog inte att prata om en universell nivå som gäller för alla.