2015-10-18, 23:18
Medlem
Har börjat småsneglat på aktier i Kanada men har inte lyckats hitta bra och enkla sidor med information.

Har någon tips på bra sida/sidor med bolagsinformation, typ vad bolagen sysslar med, bolagsvärde och eventuella utdelningar?

Och kanske länk till sidor som tipsar om köpvärda bolag?
Citera
2015-10-19, 21:04
Medlem
Kan denna ETF vara bra för att exponera sig mot småbolag i Indien? Förvaltningsavgift på 0.68% vad jag förstår?

https://www.avanza.se/borshandlade-p...-cap-index-etf
Citera
2015-10-19, 21:15
Medlem
Om man köper en aktie när börsen har stängt, får man då aktien till det priset den ligger på just då eller priset den ligger på när börsen öppnas igen?
Citera
2015-10-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incesthenke
Om man köper en aktie när börsen har stängt, får man då aktien till det priset den ligger på just då eller priset den ligger på när börsen öppnas igen?

När börsen är stängd sker ingen aktiehandel. Din order behandlas när börsen öppnar.
Citera
2015-10-20, 00:09
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incesthenke
Du får köpa för det pris någon vill sälja för just då, inte det pris någon ville sälja för flera timmar tidigare.
Citera
2015-10-20, 10:40
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Om jag är orolig för Sverige och framförallt SEK och vill köpa andra valutor utan andra risker än just valutakursförändringar, hur gör jag det smidigast?
Kan jag te.x växla till euro, NOK eller andra valutor via nätmäklare utan att investera i aktier/fonder/räntor?

Ja, be om att få öppna ett valutakonto hos din mäklare. Nordnet och Avanza erbjuder åtminstone konton i de vanligaste valutorna. De tar dock en liten "avgift" varje gång du växlar från en valuta till en annan.

Alternativt kan du även köpa korträntefonder* som handlas i andra valutor, men det funkar just bara om du vill skydda dig mot kronfall.
*Du kommer fortfarande att utsätta dig för en liten ränterisk, men valutasvängningarna kommer alltsomoftast spela en större roll.
Citera
2015-10-20, 21:51
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Om jag är orolig för Sverige och framförallt SEK och vill köpa andra valutor utan andra risker än just valutakursförändringar, hur gör jag det smidigast?
Kan jag te.x växla till euro, NOK eller andra valutor via nätmäklare utan att investera i aktier/fonder/räntor?

Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Ja, be om att få öppna ett valutakonto hos din mäklare. Nordnet och Avanza erbjuder åtminstone konton i de vanligaste valutorna. De tar dock en liten "avgift" varje gång du växlar från en valuta till en annan.

Alternativt kan du även köpa korträntefonder* som handlas i andra valutor, men det funkar just bara om du vill skydda dig mot kronfall.
*Du kommer fortfarande att utsätta dig för en liten ränterisk, men valutasvängningarna kommer alltsomoftast spela en större roll.

Avanza avvecklar sitt FX-konto för er information.
Citera
2015-10-21, 12:01
Medlem
Bimboankans avatar
Hallå, tänkte fråga var jag kan läsa om hur jag köper aktier och hur jag räknar osv?
Nybörjare och har börjat blivit intresserad av att investera i aktier.

Samt fråga hur mycket aktier bör man mist köpa för att det ska gå plus?
Minsta belopp man skall spendera finns det något sånt?

Är totalt ny på detta.
Tack på förhand.
Senast redigerad av Bimboankan 2015-10-21 kl. 12:05.
Citera
2015-10-21, 14:08
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Avanza avvecklar sitt FX-konto för er information.

Hej!

Vi avvecklar vårt fx-konto som är inriktat på trading i valutapar men du kan fortfarande öppna ett valutakonto i ditt aktie-och fondkonto om du vill köpa aktier i andra valutor än SEK (CAD, DKK, EUR, NOK och USD) eller bara köpa de valutorna för att hålla dem. Läs mer om valutakonto här:

http://bit.ly/1vYKdxK

Återkom gärna med frågor!

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-21, 14:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Hallå, tänkte fråga var jag kan läsa om hur jag köper aktier och hur jag räknar osv?
Nybörjare och har börjat blivit intresserad av att investera i aktier.

Samt fråga hur mycket aktier bör man mist köpa för att det ska gå plus?
Minsta belopp man skall spendera finns det något sånt?

Är totalt ny på detta.
Tack på förhand.

Hej!

Kul att du vill börja handla med aktier, vi har en bra kom-igång-sida som du kan kolla på, även aktieinspiration och en portföljgenerator som hjälper dig med dina investeringsbeslut. Läs mer här:

https://www.avanza.se/kom-igang/kom-igang.html

https://www.avanza.se/aktier/aktieinspiration.html

Hör gärna av dig på 08-562 250 00 om du har några frågor!

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-21, 21:28
Medlem
D3adMau5s avatar
Någon som sitter på info om hur lång tid det brukar ta i snitt efter en bolagsrapport för analytikerna att släppa köp/sälj/behåll rekommendationer?
Citera
2015-10-24, 15:23
Medlem
rakarnas avatar
Hejsan.

Hur kan denna aktie har sjunkit så mycket?

https://www.avanza.se/borshandlade-p...9/bull-vw-x3-c

å kan det va klokt och köpa dem nu efter ett sånt stort ras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in