2016-06-24, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du kan handla men du måste vara kund. Det finns även andra aktörer som erbjuder handel när börsen är stängd.
Är det bara IG-kunder som handlar på den marknaden då alltså? Eller vad är det för marknad?
Citera
2016-06-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumshooter
Är det bara IG-kunder som handlar på den marknaden då alltså? Eller vad är det för marknad?

Just där är det bara IGs kunder som handlar. Men mer eller mindre alla mäklare som erbjuder handel med CFD har även handel med OMX. Det är IGs uppskattning om OMX. De erbjuder handel dygnet runt mån-fre. När Stockholmsbörsen har stängt har man en större skillnad (spread) mellan köp och sälj för att gardera sig.
Citera
2016-06-24, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Just där är det bara IGs kunder som handlar. Men mer eller mindre alla mäklare som erbjuder handel med CFD har även handel med OMX. Det är IGs uppskattning om OMX. De erbjuder handel dygnet runt mån-fre. När Stockholmsbörsen har stängt har man en större skillnad (spread) mellan köp och sälj för att gardera sig.
CMC markets har det inte. Låter inte som en speciellt likvid marknad.
Citera
2016-06-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumshooter
CMC markets har det inte. Låter inte som en speciellt likvid marknad.

Du handlar mot IG. IG ställer köp och säljkurs och tjänar pengar på skillnaden mellan köp och sälj.
Jag är inte kund men en småsparare har aldrig några problem att köpa/sälja den mängd som de önskar. Du kan se deras kurs som en fingervisning om hur OMX kommer att öppna på måndag, men det kommer nog en del politiska utspel under helgen som kan förändra förutsättningarna.
Citera
2016-06-24, 23:25
Medlem
Någon som har tips på passivt månads sparande (10+ år) på en 1000-3000 sek som man börjar med nu?

och

Någon som kan tänkas ha något tips på hur många tusenlappar man kan tyckas behöva ha i en aktie portfölj som man aktivt förvaltar själv som nybörjare? Behöver inte vara några stora summor nu i början som sagt när jag är väldigt oerfaren och har inte tänkt bete mig som en gambler, utan har väl som mål att gå lite mer + än mitt passiva sparande.
Citera
2016-06-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braus
Någon som har tips på passivt månads sparande (10+ år) på en 1000-3000 sek som man börjar med nu?
1/3 Avanza Zero 1/3 Länsförsäkringar Global Index 1/3 Valfri tillväxtmarknadsfond på en marknad du tror på

Citat:
Ursprungligen postat av Braus
Någon som kan tänkas ha något tips på hur många tusenlappar man kan tyckas behöva ha i en aktie portfölj som man aktivt förvaltar själv som nybörjare? Behöver inte vara några stora summor nu i början som sagt när jag är väldigt oerfaren och har inte tänkt bete mig som en gambler, utan har väl som mål att gå lite mer + än mitt passiva sparande.

Med dagens låga (och i vissa fall gratis) courtage kan du nästan ha hur liten portfölj som helst. Du kan rent matematiskt räkna ut var gränsen går för när det är lönsamt att lägga ned den tiden du behöver för att nå resultatet du tror att du kan få. Exempelvis:

Du tror att du kan få 10 procentenheter överavkastning om du lägger ner 20 timmar och du vill ha 100 kr betalt för varje nedlagd timme (siffrorna bara tagna helt ur luften). De nedlagda timmarna vill du alltså ha 100 x 20 = 2000 kr betalt för.

2000/0,10 = 20 000

Som sagt, jag hittade bara på lite siffror ovan, men det är principen jag vill lyfta fram. Portföljen måste vara av den storlek att du tycker det är värt mödan att lägga ned tid på det. Var den gränsen går är väldigt personligt och det går nog inte att prata om en universell nivå som gäller för alla.
Citera
2016-06-25, 14:38
Medlem
hieroboams avatar
Total nybörjare med certifikat men det känns ju som om det finns snabba pengar att tjäna nu på brexit. Hur går det exakt till att köpa certifikat med avanza? Säg att jag vill investera 10000kr i ett certifikat som https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/564120/bear-omx-x10-ava , går det alls nu i den här marknaden? Vilka knappar ska man trycka på? Måste man vänta till morgondagen innan man kan lägga en order?

Eller, var kan man få reda på det här? Hittar inget som duger på internet.
Citera
2016-06-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Total nybörjare med certifikat men det känns ju som om det finns snabba pengar att tjäna nu på brexit. Hur går det exakt till att köpa certifikat med avanza? Säg att jag vill investera 10000kr i ett certifikat som https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/564120/bear-omx-x10-ava , går det alls nu i den här marknaden? Vilka knappar ska man trycka på? Måste man vänta till morgondagen innan man kan lägga en order?

Eller, var kan man få reda på det här? Hittar inget som duger på internet.

Baserat på dina frågor skulle jag avråda dig från att ens titta på ett hävstångscertifikat. Om du inte vet hur man lägger en order eller "vilka knappar man ska trycka på" så gissar jag att du inte har någon aning om hur certifikatet är uppbyggt, hur det fungerar och vilka risker som finns.
Citera
2016-06-25, 14:45
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Baserat på dina frågor skulle jag avråda dig från att ens titta på ett hävstångscertifikat. Om du inte vet hur man lägger en order eller "vilka knappar man ska trycka på" så gissar jag att du inte har någon aning om hur certifikatet är uppbyggt, hur det fungerar och vilka risker som finns.
Okej, så var kan man lära sig detta?
Citera
2016-06-27, 21:31
Medlem
Nybörjare Aktier 18 år

Det är så att jag är 18 år och blivit oerhört intresserad av aktier de senaste ungefär 6 månaderna, har läst på en del och känner att jag vet grunderna och har därför bestämt mig för att handla lite aktier nu när jag snart sommarjobbat klart. Förväntas få in en summa på ungefär 17 000kr och undrar då om det är värt att köpa aktier? Har isåfall tänkt handla med 5000-7000kr (kanske lite mer) då jag vill ha en del över till annat.

Jag undrar också om det är bättre för mig att köra långsiktigt och med en ränta på ränta effekt eller om det skulle funka och handla kortsiktigt? Har läst en del om att det inte är värt att handla kortsiktigt pga courtage om man lägger in en så liten summa. Men känns som att jag skulle lära mig mer om jag körde kortsiktigt och att det skulle vara roligare kortsiktigt då man får vara mer aktiv.

5000-7000kr är ju självklart bara startpengarna och kommer lägga in varje månad, iofs ingen stor mängd med tanke på att jag inte har någon stabil inkomst utan jobbar då och då efter skolan och får studiebidrag.

Börsen har ju rasat lite just nu så undrar också om det borde påverka mitt val att börja handla just i denna stund? Ev vänta ett tag?

Har bestämt mig för Avanza eftersom det verkar smidigt och bra men om någon känner till något bättre förslag är jag öppen för det.

Sista frågan är då om det finns något dugligt gratis tradingprogram?

Tack i förväg.
Citera
2016-06-27, 21:54
Medlem
bat171s avatar
Med föreslagna summor på 5000-7000 kronor handlar du couratgefritt på avanza förutsatt aktien handlas på stockholmsbörsen. Välj bara courtageklass start.

https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/oversikt.html
Citera
2016-06-27, 21:58
Medlem
Det är ju grymt bra, handla kortsiktigt skulle alltså funka bra då?
Senast redigerad av Droppe123 2016-06-27 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in