2016-01-29, 08:58
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nej, jag känner till minst en passiv fond som sköts "manuellt" iaf.

Det beror på vad det är för fond och hur reglerna för den fonden ser ut. En vanlig Sverigefond får inte köpa danska aktier och kan också vara reglerad gällande att fonden endast får köpa aktier från Stockholmsbörsen (och exempelvis inte Aktietorget eller First North). Vidare finns regler för minsta antal aktier och hur stor del ett enskilt innehav får utgöra. Det är alla dessa regler, tillsammans med likviditetsfrågan som gör att de flesta fonder inte kan överprestera index. Lagarna tvingar dem till indexnära förvaltning helt enkelt.

Hedgefonder har friare mandat och regler för vad de kan investera i.

Okej, men man skulle kunna uttrycka det som att nästintill alla passivt förvaltade fonder sköts utav datorer, dock inte alla?

Okej, vem är det som bestämmer dessa regler för varje enskild fond? Jo, om en fond ska följa OMXS30 så får den ju bara köpa de 30 mest omsatta bolagen i Stockholm, till exempel, samt förvaltarna för "Carnegie Ryssland" kan ju inte köpa kinesiska aktier.

Det jag syftade på var om fondförvaltarna handlar med annat än aktier i fonder? Det vill säga warranter, obligationer, statsobligationer, optioner, binära optioner, derivat, terminer osv. Om så är fallet antar jag att det är lugnt att blanda, bara fonden tillåter det. Eller finns det inga sådana här fonder alls?

Eller är det bara aktier som gäller? Jag kanske har missat konceptet helt ?
Citera
2016-01-29, 12:36
Medlem
General.Maximus.s avatar
Hej!

Är det någon som vet var man kan få tag i tidsseriedata för olika marknadsvariabler? Det jag är ute efter är i princip en tabell där man dels har tiden och dels t.ex. priset på en viss tillgång. Tanken är att jag vill sedan kunna plotta olika marknadsvariabler, priser etc. mot varandra, ta fram korrelationer mm.

Jag inser att mycket av det jag vill ha fram säkert finns tillgängligt på olika hemsidor men jag har lust att göra det själv som lite träning inom området.
Citera
2016-01-29, 19:23
Medlem
Vad är ISK formeln för gällande beskattningsåret?
Citera
2016-01-30, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Vad är ISK formeln för gällande beskattningsåret?
https://www.avanza.se/konton/isk.html
Citera
2016-01-30, 18:52
Medlem
Finns det några bra kanaler för makrodata, som kan användas för att ge en fingervisning kring svängningar i börsen? Tänker alltså sidor där rapporter och finansiella nyheter släpps.

Bevakar redan CNBC och Placera.
Citera
2016-01-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qzapa
Finns det några bra kanaler för makrodata, som kan användas för att ge en fingervisning kring svängningar i börsen? Tänker alltså sidor där rapporter och finansiella nyheter släpps.

Bevakar redan CNBC och Placera.
Bloomberg.com
Citera
2016-01-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Bloomberg.com

Tack!
Citera
2016-02-01, 19:29
Medlem
Tjena,

Har mestadels sparat i fonder den senaste tiden men tänkte nu spara runt 50/50 fonder & aktier då även intresset har ökat i det.

Då jag satsar väldigt långsiktigt så tänkte jag till en början grunda med lite investmentbolag. Har köpt in mig i Industrivärlden C samt fastighetsbolaget Fabege.

Vid mer kapital funderar jag även på att köpa in mig i Kinnevik.

Jag sitter även på fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag, tycker ni man ska fortsätta lira i denna eller satsa mer på investmentbolagen direkt genom aktier?

Har fonderna;

AMF Aktiefond Småbolag
Länsförsäkringar Global Index
Länsförsäkringar tillväxtmarknad
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Mvh!
Senast redigerad av Ekonomigubben 2016-02-01 kl. 19:34.
Citera
2016-02-01, 23:31
Medlem
Hej!

Vet ej om jag lägger denna fråga på rätt ställe, rätta mig gärna om jag är fel.

Jag har alltså nyligen fått tillgång till några hundratals aktier. Jag har sedan innan en fondsamling där jag via internetbanken (Swedbank) kunnat plocka ut pengar när jag behövt det. Just det fick mig dock att tidsspärra hela fondsamlingen då jag lite för ofta plockade ut pengar till onödiga saker. Så nu är den spärren verksam i några år till då jag ska flytta hemifrån. men nu har jag i vilket fall fått tag på aktier värda 40 500kr och jag tänkte alltså lägga dessa pengar i samma fondsamling som jag har mina andra pengar och för det första undrar jag hur det går till? Är det bästa att gå ner till banken och fråga dom? Det andra och mycket vikitgare för tillfället är att jag skulle vilja plocka ut ungefär 2500-5000kr från mina aktier innan jag gör det. Går detta att göra via internetbanken, telefonbanken eller mobilbanken? Om det går, att jag plockar ut 5000kr hur mycket kommer banken att ta i avgift, hur mycket pengar kommer jag kunna lägga bland mina fonder?

Har den värdepapperstjänsten som är gratis men ger 0,09% i courtage och det är 375 aktier i Traction.

Ni får ursäkta min noobighet, är verkligen stört lost på denna front.
Citera
2016-02-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggiz
Hej!

Vet ej om jag lägger denna fråga på rätt ställe, rätta mig gärna om jag är fel.

Jag har alltså nyligen fått tillgång till några hundratals aktier. Jag har sedan innan en fondsamling där jag via internetbanken (Swedbank) kunnat plocka ut pengar när jag behövt det. Just det fick mig dock att tidsspärra hela fondsamlingen då jag lite för ofta plockade ut pengar till onödiga saker. Så nu är den spärren verksam i några år till då jag ska flytta hemifrån. men nu har jag i vilket fall fått tag på aktier värda 40 500kr och jag tänkte alltså lägga dessa pengar i samma fondsamling som jag har mina andra pengar och för det första undrar jag hur det går till? Är det bästa att gå ner till banken och fråga dom? Det andra och mycket vikitgare för tillfället är att jag skulle vilja plocka ut ungefär 2500-5000kr från mina aktier innan jag gör det. Går detta att göra via internetbanken, telefonbanken eller mobilbanken? Om det går, att jag plockar ut 5000kr hur mycket kommer banken att ta i avgift, hur mycket pengar kommer jag kunna lägga bland mina fonder?

Har den värdepapperstjänsten som är gratis men ger 0,09% i courtage och det är 375 aktier i Traction.

Ni får ursäkta min noobighet, är verkligen stört lost på denna front.

Kan ingenting om det rent praktiska hos Swedbank men det är klokt att som du säger sälja aktierna och lägga det i fonder istället. Dock bör du byta till Avanza eller Nordnet, vilka har betydligt bättre fondutbud. Pengarna från försäljningen bör du dessutom lägga på ett ISK.

Mitt förslag är alltså:

Sälj allt, både aktier och fonder
Öppna ISK hos Avanza eller Nordnet och flytta pengarna dit
Köp fonder utifrån den risk du är beredd att ta

Kom ihåg dock att du utlöser en skatteeffekt när du säljer dina aktier och fonder. Jag hade dock gjort det ändå.
Citera
2016-02-02, 20:13
Medlem
Vad för ticker har olje index? ligger nu runt 30dollar men hittar ingen som reflecterar det.
Citera
2016-02-02, 20:57
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Vad för ticker har olje index? ligger nu runt 30dollar men hittar ingen som reflecterar det.

CL1 på Bloomberg

http://www.bloomberg.com/quote/CL1:COM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in