Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Nej, jag känner till minst en passiv fond som sköts "manuellt" iaf.
Det beror på vad det är för fond och hur reglerna för den fonden ser ut. En vanlig Sverigefond får inte köpa danska aktier och kan också vara reglerad gällande att fonden endast får köpa aktier från Stockholmsbörsen (och exempelvis inte Aktietorget eller First North). Vidare finns regler för minsta antal aktier och hur stor del ett enskilt innehav får utgöra. Det är alla dessa regler, tillsammans med likviditetsfrågan som gör att de flesta fonder inte kan överprestera index. Lagarna tvingar dem till indexnära förvaltning helt enkelt.
Hedgefonder har friare mandat och regler för vad de kan investera i.
Okej, men man skulle kunna uttrycka det som att nästintill alla passivt förvaltade fonder sköts utav datorer, dock inte alla?
Okej, vem är det som bestämmer dessa regler för varje enskild fond? Jo, om en fond ska följa OMXS30 så får den ju bara köpa de 30 mest omsatta bolagen i Stockholm, till exempel, samt förvaltarna för "Carnegie Ryssland" kan ju inte köpa kinesiska aktier.
Det jag syftade på var om fondförvaltarna handlar med annat än aktier i fonder? Det vill säga warranter, obligationer, statsobligationer, optioner, binära optioner, derivat, terminer osv. Om så är fallet antar jag att det är lugnt att blanda, bara fonden tillåter det. Eller finns det inga sådana här fonder alls?
Eller är det bara aktier som gäller? Jag kanske har missat konceptet helt

?