2016-05-22, 11:27
Medlem
Testar lägga om mitt inlägg i hopp om ett svar

Hej till alla kunniga aktieägare

Jag hoppas någon kan hjälpa mig tolka "distribution av värdepapper".

Om jag förstått det rätt är det någon form av bonus som bolaget delar ut för de gjort en vinst. Då har man som aktieägare rätt att inlösa aktier till det värdet som är angivet.

Om jag har 200 aktier i ett bolag, vars aktievärde är 128kr st och de nu delar ut distribution av värdepapper för 12:-

Har jag då rätt att köpa mitt nuvarande innehav, alltså ytterligare 200 aktier till ett förmånspris av 12kr st?

Innebär det även att mitt aktiegav kommer sjunka avsevärt?
Citera
2016-05-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnarsarus

Om jag förstått det rätt är det någon form av bonus som bolaget delar ut för de gjort en vinst. Då har man som aktieägare rätt att inlösa aktier till det värdet som är angivet.

Om jag har 200 aktier i ett bolag, vars aktievärde är 128kr st och de nu delar ut distribution av värdepapper för 12:-

Har jag då rätt att köpa mitt nuvarande innehav, alltså ytterligare 200 aktier till ett förmånspris av 12kr st?

Om du länkar till pressmeddelandet så bör det inte vara några problem att ge dig ett bra svar.
Citera
2016-05-22, 11:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Nej har inte handlat där. Jag är precis som du då jag letar efter någon mäklare som inte snor alla ens pengar och som ger en tillgång till amerikanska marknaden. Den enda som har detta, eller inom kort, verkar vara DeGiro.

Jag tänkte öppna konto där så fort de får tillgång till amerika och jag har fått in lite stålar från sommarjobb. Jag är student så har lite knapert emellanåt.

Jag vet att flashbackanvändaren AktieStrindberg handlar optioner på OMX genom DeGiro. Testa och skicka honom ett meddelande.
Hittade även de här relevanta trådarna ni skriver i:
(FB) DeGiro.se - ny lågprismäklare kommer till Sverige
(FB) Bra optionsmäklare för valutor, index ?
Senast redigerad av Madagascar 2016-05-22 kl. 12:16.
Citera
2016-05-22, 11:51
Medlem
Citat:

Normala med distribution av värdepapper innebär att de delar ut en aktie som företaget sedan löser in till en redan fastställd summa. Kan vara mer skattemässigt fördelaktigt för aktieägarna eller företaget än normal utdelning.

Kan även vara att de vill knoppa av en del av bolaget och då delar de ut den nya.
Citera
2016-05-22, 17:41
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det finns sådan information om OMX fritt och gratis för allmänheten men antagligen så har någon av market maker firmorna denna info. Korrelation är kovarians/standard avvikelse och det kan man fixa i Excel. Dispersion trading är när man har en portfölj som replikerar ett index något så när och man tar ut de mest volatila delarna i den och säljer optioner i dessa aktier istället för i själva indexet.

Som det står i ett av dokumenten du länkade så är dispersionen på en portfölj som har samma vikt i alla sina beståndsdelar, i nominellt värde antar jag, standard avvikelsen på portföljen dvs risken.

Här är en 13 min video på dispersion trading eller volatility arbitrage trading:

https://www.youtube.com/watch?v=32bVTQw7XDg

Tack för svar! Inte riktigt det jag hade önskat mig, men intressant ändå.

Jag undrar ifall aktiers BETA värden är det som jag egentligen letar efter?

Om jag vill se statistik på hur mycket aktierna i index rör sig till skillnad mot varandra, då borde man väl kunna jämföra aktiers beta-värden och se hur det beter sig i indexet?
Citera
2016-05-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Om du länkar till pressmeddelandet så bör det inte vara några problem att ge dig ett bra svar.

Hej

Det var mest ett exempel bara. Men jag tänker på Kinnevik, de har utdelning nu den 25 samt "distribution av värdepapper"

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...368/kinnevik-a

Jag har ett väldigt litet innehav i kinnevik i dagsläget, men tanken är att köpa mer ifall fallet skulle vara som jag skrev tidigare.. att man får antalet aktier man äger innan utdelningen till en inlösensumma för 18KR st.
Citera
2016-05-22, 20:42
Medlem
Citat:
Hej

Det var mest ett exempel bara. Men jag tänker på Kinnevik, de har utdelning nu den 25 samt "distribution av värdepapper"

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...368/kinnevik-a

Jag har ett väldigt litet innehav i kinnevik i dagsläget, men tanken är att köpa mer ifall fallet skulle vara som jag skrev tidigare.. att man får antalet aktier man äger innan utdelningen till en inlösensumma för 18KR st.

Det kommer att ske en aktiesplit. Om du äger 1 aktie idag kommer du även att få inlösenaktie. Inlösenaktien kommer dock att tvångsinlösas för 18 kr. Det är bara ett annat sätt att ge dig utdelning. Anledningen till att man använder denna metod brukar vara att det innebär lägre skatt för utländska aktieägare.
Det är så gott som aldrig någon vits med att köpa en aktie precis före en utdelning, aktiekursen kommer att sjunka med de 18 kr som du erhåller för inlösenaktien. Om du ska köpa Kinnevik ska du göra det för att du tror på bolaget inte för den här utdelningen.

De olika stegen kan du läsa om i den här broschyren.
http://www.kinnevik.se/Global/2016/K...0(Swedish).pdf
Citera
2016-05-23, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Tack för svar! Inte riktigt det jag hade önskat mig, men intressant ändå.

Jag undrar ifall aktiers BETA värden är det som jag egentligen letar efter?

Om jag vill se statistik på hur mycket aktierna i index rör sig till skillnad mot varandra, då borde man väl kunna jämföra aktiers beta-värden och se hur det beter sig i indexet?

Jag tror att beta står för korrelation till jämförelseindex så det är det du ska kolla på.
Citera
2016-05-23, 09:55
Medlem
Citat:
Jag tror att beta står för korrelation till jämförelseindex så det är det du ska kolla på.
Inte korrelation till jämförelseindex, utan volatilitet i jämförelse med jämförelseindex. Beta 1,0 innebär att en aktie har samma volatilitet som jämförelseindexet. Beta 2,0 innebär att den rör sig dubbelt så mycket som jämförelseindexet.
Citera
2016-05-23, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Inte korrelation till jämförelseindex, utan volatilitet i jämförelse med jämförelseindex. Beta 1,0 innebär att en aktie har samma volatilitet som jämförelseindexet. Beta 2,0 innebär att den rör sig dubbelt så mycket som jämförelseindexet.

Jaha, då får man räkna ut sin korrelation själv då.
Citera
2016-05-23, 12:49
Medlem
Jag äger Castellum och vill delta i emissionen som ska genomföras.
Hur fungerar det rent praktiskt får jag tilldelat teckningsrätter automatiskt som om jag inte säljer byter in till aktier för 77:-? Något jag måste göra manuellt? Har de liggandes avanza om det spelar roll
Citera
2016-05-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Jag äger Castellum och vill delta i emissionen som ska genomföras.
Hur fungerar det rent praktiskt får jag tilldelat teckningsrätter automatiskt som om jag inte säljer byter in till aktier för 77:-? Något jag måste göra manuellt? Har de liggandes avanza om det spelar roll
Huruvida du får teckningsrätter automatiskt eller måste köpa dem vet jag inte, men när du väl har teckningsrätterna måste du anmäla att du vill använda dem under "Mina sidor" - "Erbjudanden".

Om du inte gör det kommer teckningsrätterna att bli värdelösa efter ett visst datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in